אחרי כישלון בנט: במכון היצוא חוששים ממינויים פוליטיים

חשדנות ואי-ודאות בהתאחדות התעשיינים ובמכון היצוא על רקע הניסיון הכושל של שר הכלכלה למנות את מקורבו לתפקיד יו"ר מכון היצוא בשבוע שעבר

חשדנות ואי-ודאות בהתאחדות התעשיינים ובמכון היצוא על רקע הניסיון הכושל של שר הכלכלה, נפתלי בנט, למנות את מקורבו לתפקיד יו"ר מכון היצוא בשבוע שעבר. מחר (ב') צפויה להתכנס האסיפה הכללית של המכון, שהיא הגוף בעל הסמכות לבחור את מועצת המנהלים שלו. כינוס האסיפה יתקיים כשבוע לאחר שמועצת המנהלים בחרה לתפקיד היו"ר את היו"ר המכהן, רמזי גבאי, לכהונה נוספת. זאת, חרף הדרישה של נציגי התאחדות התעשיינים, שנחשבת לשותפה בכירה במכון, לדחות את ההצבעה וחרף היעדרות נציגי משרד הכלכלה.

ההתנהלות של התאחדות התעשיינים ושל משרד הכלכלה בהצבעה חשפה את הניסיון של בנט לקדם את בחירת מועמדו לתפקיד היו"ר, מנכ"ל משרד רה"מ לשעבר, אייל גבאי, ששימש בעבר גם כראש צוות המו"מ הקואליציוני של הבית היהודי. למרות שבימים האחרונים הבהירו בסביבת בנט כי עם בחירת רמזי גבאי נסתם הגולל על מינוי אייל גבאי, ניכר שבמכון היצוא ובהתאחדות התעשיינים עדיין שוררת מתיחות רבה, וגורם שמעורב בנושא דיווח על "אווירה עכורה שמתאפיינת בעיקר בחשדנות ובאי ודאות לגבי מהלכים עתידיים מצד בנט".

האסיפה הכללית שתתכנס מחר צפויה לדון, בין היתר, במינויים חדשים במועצת המנהלים. גורם שמעורב בנושא אמר כי אחד המינויים הוא זה של אייל גבאי, שעתיד להחליף את אחד משלושת נציגי משרד הכלכלה במועצה. בלשכת בנט אישרו ל"גלובס" כי גבאי עתיד להתמנות למועצה. גורם מקורב אמר היום כי "שילובו של גבאי במכון היצוא מאפשר לו דריסת רגל באופן שגם אם כעת בנט מנסה להשקיט את השטח ולומר שאינו פועל עוד למינויו ליו"ר, יש בו כדי לייצר תשתית למהלך כזה בעתיד".

בכיר בלשכת בנט דחה היום ידיעות שלפיהן נעשה מאמץ לקדם את בחירתו של אייל גבאי לסגנו של רמזי גבאי, ובכך לייצר משרה שעד כה לא הייתה קיימת במכון היצוא. עם זאת, בכירים בלשכת בנט יצאו בימים האחרונים מגדרם כדי להפליג בשבחו של אייל גבאי. גורמים אחרים שמעורבים בנושא מתייחסים למהלכיו של בנט כ"ביטוי לשיטה הישנה לחלוקת ג'ובים למקורבים - דבר הפוך לחלוטין מאותה פוליטיקה נקייה שהוא הבטיח לבוחריו".