אובמה: "מחכים לראות את רצינות הכוונות של סוריה"

בריאיון ששודר הלילה בארה"ב, והוקלט עוד בטרם נחתם באופן סופי הסכם הפשרה עם סוריה, מבקש הנשיא האמריקאי לבדוק "עד כמה סוריה רצינית"

בריאיון לתכנית "60 דקות", ששודר הלילה (ב') בארצות-הברית, התייחס הנשיא ברק אובמה לנשק הכימי הסורי ולאפשרות של תקיפה אמריקאית במדינה, ואמר כי הוא "אינו מחפש אחר תירוץ לתקוף".

מהריאיון, שהוקלט לפני כשבוע עוד בטרם נחתם הסכם הפשרה הרוסי עם סוריה, ניתן ללמוד פעם נוספת כי האמריקאים מעדיפים את הפתרון הדיפלומטי, אך שומרים על דריכות.

"אם תשאל אפילו בתוך הבית שלי אם מישהו רוצה עוד פעולה צבאית, התשובה תהיה לא", אמר הנשיא אובמה. "אך אנחנו לא רק בוטחים, אנחנו גם מוודאים. החשיבות המרכזית היא לוודא שהקהילה הבינלאומית תהיה בטוחה שהנשק הכימי הסורי תחת שליטה, שלא נעשה בו שימוש, שניתן לפנות את מאגרי הנשק מסוריה ולהשמיד אותם".

"לא היינו מגיעים למצב הנוכחי ללא הנכונות להשתמש בכוח צבאי"

בהמשך הראיון התייחס אובמה לספקותיו בנוגע לאמינות דבריו של אסד, בנוגע לכוונתו להישמע לתכתיבי הקהילה הבינלאומית: "מאגר הנשק הכימי של סוריה גדול מאוד, מהגדולים בעולם - בואו נראה עד כמה הם רציניים".

אובמה התייחס גם לטענות שמגיעות כלפיו מכל רחבי העולם - על כך שהוא מאיים אך לא פועל. "לא היינו מגיעים למצב של אפשרות דיפלומטית ממשית אם לא היינו מוכיחים שאנחנו מוכנים להשתמש בצעדים צבאיים לטובת הנושא".

נשיא ארצות-הברית הבהיר כי כל מהלך בסוריה - דיפלומטי או צבאי - לא ישים קץ למלחמת האזרחים במדינה. "המהלכים שלנו לא יפתרו את הסכסוך הנוראי הבסיסי בסוריה", טען אובמה. "אבל זה צעד ראשון במה שעשוי לשים סוף לשפיכות הדמים הנוראית".

אובמה: הגרעין האיראני - סוגיה גדולה יותר מסוריה

בריאיון שהעניק אתמול (א') אובמה לרשת ABC, הוא הודה כי החליף מכתבים עם נשיא איראן החדש חסן רוחאני, ובהם דן עמו במשבר בסוריה ואף בתכנית הגרעין האיראנית.

"מה שעליהם ללמוד מכך שהוא שישנו פוטנציאל לפתור את הסוגיות האלה בצורה דיפלומטית", אמר אובמה. "אני לא חושב שהנשיא החדש באיראן יהפוך את נושא הגרעין לסוגיה פשוטה פתאום, אבל העמדה שלי היא שאם אתה מציב איום אמין בתקיפה, בשילוב עם מאמצים דיפלומטיים, אתה יכול להגיע לעסקה".

בתגובה לדברי הנשיא האמריקאי, הבהיר אתמול שר החוץ של איראן כי מדינתו מעוניינת בצעדים בוני אמון, אך על וושינגטון להפסיק לאיים בהפעלת כוח צבאי. לדברי השר, מוחמד ג'וואד זריף, הבסיס לדיונים בין הצדדים צריך להיות הכרה אמריקאית בכך שאיראן מחזיקה בטכנולוגיה ובידע גרעיניים. גורמים בטהרן מדווחים כי בין הצדדים מתנהל ללא הרף משא ומתן עקיף, באמצעות שגרירות שוויץ באיראן - ולאחרונה החלה גם עומאן לתווך במגעים. סולטן עומאן נפגש לאחרונה עם רוחאני בשליחות ארה"ב, ובהמשך הגיע גם שר ההגנה של עומאן לדיונים בשליחות אמריקאית.