הפד הדהים את השווקים והחליט לא להאט את רכישות האג"ח

הסיבות להחלטה: שיעור אבטלה גבוה והאטה בצמיחה ■ ברננקי: "שוק העבודה כיום רחוק ממה שאנחנו רוצים לראות" ■ הפד חתך את תחזיות הצמיחה ל-2013 ■ התגובה בשוק: הדולר ותשואות האג"ח נופלים בחדות

בצעד שהדהים את השווקים הפד החליט הערב (ד') לדחות את הנסיגה בתוכניות להקלה כמותית ולהותיר את קצב רכישות האג"ח על כנו. זאת, כאשר הקונצנזוס בשוק הצביע על כך שהבנק המרכזי יצמצם את רכישות האג"ח בכ-10-15 מיליארד דולר, לעומת הקצב הנוכחי שעומד על כ-85 מיליארד דולר מדי חודש.

מהודעת הפד עולה כי מרבית חברי ועדת השוק הפתוח החליטו לא לבצע שינויים במדיניות המוניטרית המרחיבה ולהמשיך בקצב רכישות האג"ח הנוכחי. החשש המרכזי של חברי הוועדה היה שיעור האבטלה הגבוהה יחסית (7.3%) וכן החשש שהקיצוצים בהוצאות הממשלה והעלייה בריבית המשכנתאות יפגעו בצמיחה. בהודעה של הבנק המרכזי נאמר כי "הפד מחכה לעדויות נוספות לכך שהשיפור הכלכלי מתמשך".

בהודעה נכתב עוד כי נתונים כלכליים שהתקבלו בחודשיים האחרונים, "מצביעים על כך שהפעילות הכלכלית התרחבה בקצב מתון. אינדיקטורים מסוימים העידו על שיפור מסוים בשוק העבודה בחודשים האחרונים אך שיעור האבטלה נותר גבוה". חברי הוועדה ציינו כי הם מעודדים מצב של תעסוקה מלאה ויציבות במחירים.

הפד חותך תחזיות; ברננקי רומז - ההאטה רק בשנה הבאה

במקביל להודעה זו, הפד פרסם תחזיות כלכליות לגבי השנה הנוכחית והשנים הבאות. בשל החששות מפני האטה, הפד החליט לשנות את אומדן הצמיחה שלו ל-2013. כעת, הבנק המרכזי מעריך כי הכלכלה תצמח בקצב של כ-2%-2.3% בשנה הנוכחית, לעומת הערכה קודמת שעמדה על קצב צמיחה של 2.3%-2.8%.

לגבי 2016, הפד צופה כי הכלכלה תתרחב בקצב של כ-2.5%-3.3%.שיעור האבטלה בתקופה זו צפוי לרדת לרמה של כ-5.4%-5.9%, בעוד שיעור האינפלציה עשוי להיות בטווח שבין 1.7% ל-2%. להערכת חברי הבנק המרכזי, הריביות לטווח הקצר יתחילו לעלות ב-2015 אך יגיעו לרמה נמוכה מ-2% עד סוף 2016.

לאחר הודעת ועדת השוק הפתוח, ברננקי כינס מסיבת עיתונאים והסביר מדוע הפד דחה את ההחלטה לסגת מהתוכניות להקלה כמותית. יו"ר הפד חזר והדגיש כי המצב הכללי של שוק העבודה, ולא רק שיעור האבטלה, עומד בראש מעיינו בהחלטה האם להאט את רכישות האג"ח. לדבריו, "התנאים בשוק העבודה כיום עדיין רחוקים ממה שכולנו רוצים לראות".

ברננקי רמז בהמשך דבריו כי ייתכן וההאטה ברכישות האג"ח עשויה לגלוש לשנה הבאה. לטענתו, "הסיכונים לצמיחה פחתו בשנה החולפת, אך הריסון של התנאים הפיננסים בחודשים האחרונים עלולים להאט את קצב השיפור בכלכלה ובשוק העבודה".

בתגובה להודעת הפד ולנאום ברננקי, הדולר ותשואות האג"ח הממשלתיות של ארה"ב יורדים בחדות. מנגד, המדדים המרכזיים בוול סטריט עברו לעליות, כמו גם מחיר החוזים על הזהב והנפט שמזנקים ביותר מ-3%.