אילן שילוח: קולה, מלוחים, סיגריות ושוקולדים הורגים אנשים

האם הפרסומאי אילן שילוח יוצא נגד המוצרים המשווקים ע"י לקוחותיו? יו"ר קבוצת הפרסום מקאן-אריקסון ישראל צייץ את הדברים בטוויטר ■ הקבוצה מטפלת בלקוחות המשווקים מוצרים מסוג זה - בהם אסם, ליימן שליסל ותנובה

אילן שילוח, יו"ר מקאן-אריקסון בישראל, פרסם בימים האחרונים התבטאות לא שגרתית עבור פרסומאי שעומד בראש קבוצה המפרסמת חלק ממוצרי הצריכה הבולטים בישראל: "בקולה, חטיפים מלוחים, סיגריות, שוקולדים ועוד אין ערך אלא נזק לצרכנים - גם ערך זה עניין יחסי", צייץ שילוח בטוויטר.

הרקע לציוץ הייתה התבטאות של אימי עירון, בעבר פרסומאית בכירה והיום עורכת אתר "סלונה" (אשתו של שילוח, שירה מרגלית, היא אחד מבעלי השליטה ב"סלונה"). עירון יצאה נגד סרגלי הכלים וטענה "שהם השתלטות פולשנית על הדסקטופ למטרת רווח". בתגובה ענה לה שילוח, על הערך או היעדר הערך שיש במוצרים אחרים כמו קולה, חטיפים וכדומה.

על כך ענה רותם שטרקמן, סגן עורך עיתון "דה מרקר": "ודאי שיש בהם ערך. הם טעימים ועושים תחושה של כיף". ועירון מצידה הוסיפה באירוניה כי "לסרגלים אין טעם - ניסיתי".

על כך טען שילוח: "גם מסיגריות, קולה, שוקולדים אי-אפשר להיפטר, כי זה ממכר והורג אנשים, ותוכנה שלא צריך אינה הורגת. וזה ההבדל". שילוח אף הוסיף כי "הם הורגים אנשים באופן מסודר ושיטתי".

שילוח הוא אולי הפנים המזוהות ביותר עם קבוצת הפרסום מקאן-אריקסון בישראל, זאת למרות שבשנים האחרונות הוא זז מקדמת הבמה בכל הקשור לניהול היומיומי של הקבוצה ונשאר על תקן יו"ר, תוך שהוא משקיע מאמצים גדלים והולכים בעסקים האחרים שלו כדוגמת חממת הסטארט-אפים The Time.

מתוקף תפקידו כיו"ר הקבוצה בישראל וכיו"ר משרד הפרסום מקאן-אריקסון, שילוח קשור בלקוחות רבים של המשרד, חלקם הם מגדולי המשווקים והיצרנים של המוצרים שאותם מאשים שילוח.

כך למשל, אסם, היצרן הגדול בישראל של חטיפים מלוחים (במבה, ביסלי ועוד), היא אחד מלקוחותיו הגדולים של מקאן-אריקסון, זאת למרות שאת החטיפים מפרסם משרד אחר.

גם ללקוחה אחרת, תנובה, יש מוצרים רבים המכילים שוקולד. לקוח נוסף הוא ליימן שליסל, אחד היבואנים הגדולים של שוקולד לישראל, המייבא בין היתר את קינדר, נוטלה ופררו רושה, ואשר רק באחרונה העלה מקאן-אריקסון קמפיין לשוקולד "ריטר ספורט" של החברה.

דרך חברת המדיה יוניברסל, אחד הגופים הדומיננטיים בתוך הקבוצה, נוגעת קבוצת מקאן גם במעגל רחב יותר של לקוחות; ואילו משרד הפרסום ראובני-פרידן, שאף הוא נמנה עם הקבוצה שבראשה עומד שילוח, מטפל גם במותגים כדוגמת תפוזינה וכדומה.

ציוצים מעוררי מחלוקת

שילוח עצמו כבר אינו בעל מניות בקבוצה, זאת לאחר שמכר את 18% המניות שהיו לו במהלך 2012 לקבוצת מקאן-אריקסון העולמית, שהפכה מאז לבעלת שליטה מלאה. היקף העסקה עמד אז, על-פי ההערכות בשוק, על כ-13 מיליון דולר לשילוח.

בשוק אמנם היו אז כאלה שסברו כי מכירת המניות מסמנת את דרכו של שילוח אל מחוץ לקבוצה, אבל במקאן בישראל דאגו אז להבהיר כי במקאן העולמית החתימו את שילוח על חוזה, שבמסגרתו הוא יישאר במקאן לפחות עוד 5 שנים.

שילוח נחשב מאז ומעולם לאיש דעתן, עם דעות לא תמיד שגרתיות. בשנים האחרונות, לאחר ווליום תקשורתי גבוה שלא תמיד שיחק לטובתו, נמנע שילוח כמעט לחלוטין מהתבטאויות בתקשורת המסורתית, אך הוא מנהל חשבון פעיל בטוויטר, ויש לו יותר מ-3,000 עוקבים.

בחשבון הטוויטר שלו שילוח לא נמנע מהתבטאויות חריפות ומעוררות מחלוקת. כך, בשבוע שעבר יצא נגד החרדים והערבים, כשצייץ ש"צריך לבטל לחלוטין את קצבאות הילדים לעתיד. 50% מהילודה זה ערבים וחרדים, וזה מעודד ילודה של אוכלוסיות לא ציוניות עם תרומה נמוכה".

בחודשים האחרונים מבקר שילוח בחריפות גם את נוחי דנקנר, שבמשך שנים רבות היה אחד הלקוחות הגדולים של מקאן-אריקסון, עם תקציבים כמו סלקום וחוגלה.

בקבוצת מקאן בחרו שלא להגיב לידיעה.

לא מיותר לציין כי ב-2007 פיטר שילוח את המנכ"לים המשותפים דאז במקאן-אריקסון, אורן פרנק ושירה מרגלית, בעקבות פוסט בבלוג שכתב פרנק נגד נוחי דנקנר, שהיה אחראי לכמה מתקציבי הפרסום הגדולים בהם טיפל המשרד, בהם סלקום, ברק 013 וחוגלה-קימברלי. שילוח טען אז כי אינו מוכן לעבור לסדר היום על כך שבכירים במשרד שלו פוגעים בלקוחות.