וינשטיין: להקפיא את הנוהל העוסק במסתננים המעורבים בפלילים

לאחר בחינה ראשונית של פסק הדין בבג"ץ שפסל את התיקון לחוק למניעת הסתננות, ושל השלכתו על הנוהל העוסק במסתננים המעורבים בפלילים, הורה היועמ"ש להקפיא לעת עתה את הפעלת הנוהל, עד לאחר שהנושא ייבחן בכללותו

שבוע לאחר פסק הדין של בג"ץ שפסל את התיקון לחוק למניעת הסתננות, שאיפשר להחזיק במשמורת שוהים לא חוקיים מסודאן ומאריתריאה לפרק זמן של עד 3 שנים, הורה היום (ב') היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, להקפיא את הנוהל העוסק במסתננים המעורבים בפלילים.

ממשרד המשפטים נמסר כי לאחר בחינה ראשונית של פסק הדין והשלכתו על הנוהל העוסק במסתננים המעורבים בפלילים, הורה וינשטיין להקפיא לעת עתה את הפעלת הנוהל, עד לאחר שהנושא ייבחן בכללותו. הודעה על כך נמסרה למשטרת ישראל ולרשות האוכלוסין וההגירה, מטעמו של המשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, עו"ד רז נזרי.

מאחר שהנוהל בעניין שוהים לא חוקיים החשודים בביצוע עבירות פליליות התבסס בין היתר על התפיסה שלפיה ניתן להחזיק מסתנן במשמורת לתקופה של עד 3 שנים, הוחלט כי לפסק הדין יש השלכה ישירה גם על הנוהל.

לפיכך, על מנת לאפשר בחינה מעמיקה של הסוגייה בהתאם לעילות הקיימות להחזקת מסתננים במשמורת, לפי חוק הכניסה לישראל או לפי תיקון חקיקה שהציע בג"ץ, החליט וינשטיין להורות על הקפאת הפעלתו של הנוהל. המשמעות היא שלא יועברו מסתננים נוספים מכוח הנוהל לידי רשות האוכלוסין, עד לסיום הבחינה.

פסק הדין, שניתן פה-אחד על-ידי הרכב מורחב של 9 שופטי בג"ץ, קבע כי החל מעתה יש לבחון באופן פרטני ביחס למסתננים השוהים במשמורת, אם מתקיימות עילות השחרור המנויות בחוק הכניסה לישראל.

בנוסף, יש לבחון באופן פרטני עבור כל מסתנן שהוכנס למשמורת מכוח החוק למניעת הסתננות, לרבות מכוח הנוהל הפלילי, האם שחרורו מהווה סכנה לשלום הציבור לפי חוק הכניסה לישראל, כפי שנהגו טרם חקיקת התיקון לחוק למניעת הסתננות, וגם כיום בעניינם של שוהים שלא כדין אחרים.