נשיא טורקיה: "יחסי ישראל-טורקיה מתקדמים בכיוון הנכון"

עבדאללה גול התראיין ל"וושינגטון פוסט" והדגיש כי חלה התחממות ביחסים בין ישראל לטורקיה בעקבות ההתנצלות הישראלית על פרשת המרמרה: "הפגישות מתנהלות בצורה חיובית, ויש משלחות שעוברות ושבות בין המדינות"

נשיא טורקיה עבדאללה גול אומר בריאיון לעיתון "וושינגטון פוסט" כי יחסי טורקיה-ישראל "מתקדמים בכיוון הנכון", לאחר ההתנצלות הישראלית על אירועי המרמרה. "הפגישות בין הצדדים מתנהלות בצורה חיובית", הוסיף גול.

"בקשר להסכם הישראלי, יש משלחות שעוברות ושבות בין המדינות", אמר הנשיא הטורקי. "יש לוח פגישות, ואי-אפשר לומר שאין יחסים מלבד ההתנצלות. נציגים מישראל מגיעים עכשיו לחגיגות הלאומיות שלנו, והפגישות מתקדמות בצורה חיובית".

גול בירך גם על ההתחממות האפשרית ביחסים בין איראן לארה"ב. "ברור לחלוטין שבחירתו של רוחאני מצביעה על עידן חדש באיראן", אמר. "אני לא אופתע אם תהיה התקדמות ביחסי ארה"ב-איראן".

"אסד חייב ללכת"

בריאיון שעסק ברובו בנושא הסורי, אמר גול כי טורקיה "מעריכה את ההסכם האמריקאי-רוסי לגבי הנשק הכימי", אך הדגיש כי אין לצמצם את הדיון לסוגיית הנשק הכימי בלבד - "אסד חייב ללכת בעקבות מרחץ הדמים הזה", שב והכריז גול.

"אנחנו לא יכולים להשלים עם הישארותו של אסד בשלטון בזכות ההסכם. יותר מ-100 אלף מתו, וחצי מהאוכלוסייה הפכו לפליטים", הצהיר נשיא טורקיה, "אם הדברים ימשיכו כמו שהם, הציבור בסוריה יהפוך לקיצוני, ומי שיפאשר לזה לקרות יישא באחריות לכך".

גול הוסיף כי יש לוודא את המידע לגבי הנשק הכימי, באמצעות האיום לפעולה צבאית בהתאם לסעיף 7 באמנת האו"ם. "השפה של החלטת האו"ם צריכה להיות ברורה, כך שאסד לא יוכל לפרשה בכל אופן אחר", הדגיש, "העבודה לא תסתיים כשיטפלו בנשק הכימי - אם יעצרו שם, תיפגע האמינות של הקהילה הבינלאומית".

"הטיפול בפליטים עלה חצי מיליארד דולר"

גול הביע תמיכה בצעדי אובמה, וציין כי יש הגיון בהימנעות מתקיפה בשלב זה: "פעולה צבאית היא מוצא אחרון, ועדיף לתת לדיפלומטיה לצאת לפועל. רוסיה ואיראן צריכות להיות חלק מהדיונים, והן מראות מחויבות רבה". כאשר המראיינת שאלה אותו אם איראן ורוסיה מנצחות בנושא הסורי, השיב נשיא טורקיה בשלילה: "אני לא חושב שהן מנצחות - אני חושב שכולם מפסידים".

"משבר הפליטים הסורים בטורקיה הפך לבעייה חמורה מאוד - יש במדינתנו חצי מיליון פליטים, כ-200 אלף מהם במחנות פליטים. הסיוע להם עלה לנו חצי מיליארד דולר. נמשיך לסייע, אך אם יעבור זמן רב, הדבר יהווה בעיה רצינית עבור המדינה המארחת", ציין גול, שקרא למציאת "הסדר שישיב אותם לבתיהם ויחזיר להם את תחושת הזהות. חשוב שהלחימה תיעצר כדי שהם יוכלו לחזור בבטחה לסוריה".