קורקינט רצחני

במשרד התחבורה לא הפנימו שאלה כלי רכב ממונעים לכל דבר

ביום כיפור לפני שבועיים, ראיתי ילד בן שמונה דוהר על קורקינט חשמלי, תוך זגזוג על הכביש, וסיכון פעוטות וילדים שהצליחו להתייצב בקושי ברכיבה על האופניים החדשות שקיבלו מההורים.

בתחום כלי הרכב הקלים החדשים, כבר ראיתי הכל. אמת.

שני ילדים על קורקינט חשמלי אחד, ללא קסדות כמובן, חורכים מדרכות בין הולכי רגל, ילד בן 12 פחות או יותר, פורץ למעבר חציה בכביש ראשי חשוך וכמעט נדרס, ותיכוניסטים על אופניים חשמליות שתופסים את עצמם כ"קולים", נטפלים לנער מדווש על אופניים רגילים, ומעיפים אותו מהמדרכה.

אבל ילד בכיתה ג' על קורקינט חשמלי במהירות 40 קמ"ש?

לא אשאל איפה ההורים של הילד הזה מסתובבים, כשהוא טס ברחבי העיר, זאת משום שככל הנראה הם אלה שקנו עבורו את הקורקינט, ולכן קשה לי ממילא לסמוך על שיקול דעתם. אבל איפה הרשויות? למה אין מי שעושה משהו עם כלי המשחית האלה, ומתיר לילדים שאסור להם לחצות כביש לבד, לקרוע את אותו כביש בטיסה נמוכה?

משרד התחבורה: צעצוע לא מזיק

לפני שנה וחצי כתבתי על אוזלת יד משרד התחבורה והמשטרה במה שנוגע לרישוי ואכיפה של הקורקינטים והאופניים החשמליים. שנה וחצי, ושום דבר לא קרה, למעט פציעות שלא מדווחות בתקשורת, כי אינן מסתיימות בטיפול נמרץ או במוות.

התקנות שתוקנו ב-2004, שמתייחסות לכלי הרכב חשמליים ומממנועים אלה כאל צעצוע לא מזיק, לא השתנו מאז. גם לא מומשה ההבטחה להגביר את הביקורת על הסוחרים והחנויות שמגבירים את מהירות הכלי, מ-12 קמ"ש על פי המותר, לפי שלושה פלוס, כי ככה מוכרים יותר.

אחרי שבחור בן 42 נהרג כשרכב על קורקינט חשמלי ונפגע מרכב חונה, הקים משרד התחבורה ועדה שהחליטה להגביל את גיל הרוכב היחיד למעל 16 שנים, מהירות מרבית 25 קמ"ש, והספק מנוע של 1500 וואט, חובת לבישת אפוד זוהר, קסדה, והתקנת פנס אחורי וקדמי ובלם. אז קבעה.

מתי ראיתם רוכב קורקינט חשמלי מסתובב עם אפוד זוהר או קסדה? מהירות 25 קמ"ש? הצחקתם את תלמידי התיכון שעושים דאווינים בדרך לבית הספר בבוקר, כי להורים יותר נוח שהם מגיעים לבד בלי לבלבל להם את המוח.

אופניים רגילים לא יכולים לעשות את אותה עבודה? ומה עם תחבורה ציבורית ואפילו הליכה ברגל?

מתי ראיתם לאחרונה פקח רושם דו"ח לנער שנסע בפראות? לא תזכו לחזיון הזה, כי לעיריות ולרשויות המקומיות אין יכולת לפקח על מה שנע, אלא רק על מה שנח. ומה עם שוטר שיאכוף את חוקי התנועה? גם לא יקרה, עד שלא יהיה פה אסון מחריד שאחריו תבוא חקיקה מהירה כדי למנוע, ולמנוע מייד את האסון הבא.

עד שמישהו מקובעי המדיניות יפנים שמדובר בפצצה מתקתקת, והחשמליים האלה הם לא גאדג'ט מגניב, אלא כלי רכב ממונע ומסכן כמו אופנוע ומכונית, האחריות מוטלת עליכם, ההורים.

עד כמה שזה מפתה לשחרר את הכסף כדי לרצות את הילד שרוצה להיות כמו כולם, ולהקל על עצמכם את ההסעות האינסופיות, תעשו טובה לו ולעצמכם וקנו לו רב קו, נעלי ספורט או אופניים רגילים. בדיוק כמו שאני עושה עם הילדים הפרטיים שלי. זה גם בריא יותר וגם הרבה יותר בטוח להם ולסביבה.