שהאחרון יכבה את האור? ynet פורש סופית מוועדת המדרוג

זאת לאחר שבתחילת החודש ביקשה קבוצת "ידיעות", שכוללת את xnet ,ynet ו"כלכליסט", שלא לכלול את נתוני המדידה לחודש אוגוסט ■ על אף הפרישה, הקודים של ועדת המדרוג וגמיוז, שמאפשרים את מדידת הגלישה, עדיין קיימים

3 שבועות של מתח בוועדת המדרוג להרגלי הגלישה באינטרנט בישראל הגיעו הערב (א') לסיומם, לאחר שגם קבוצת "ידיעות אחרונות", ובראשה אתר ynet, הודיעה על פרישתה מוועדת המדרוג.

הודעה זו באה לאחר שבתחילת החודש ביקשה הקבוצה, שכוללת אתרים מובילים כמו xnet ,ynet ו"כלכליסט", שלא לכלול את נתוני המדידה שלהם לחודש אוגוסט במסגרת הפרסום הרשמי ב-15 בספטמבר.

הבקשה אכן מולאה על-ידי הוועדה, אך בוועד המנהל, בראשותו של המנכ"ל גל תורג'מן, ביקשו הבהרות לגבי המשך הדרך, שכן לא ניתן לאתר לשבת על הגדר, אלא יהיה עליו להחליט על צעדיו.

מבדיקת "גלובס" עולה כי על אף הודעת הפרישה של ynet, הקודים של ועדת המדרוג וחברת גמיוז, שמאפשרים את מדידת הגלישה באתר, עדיין קיימים וטרם הוסרו.

הודעת קבוצת "ידיעות" מגיעה שבועות בודדים לאחר הודעת קבוצת וואלה, כולל אתר הבית ואתר יד2 הפופולרי, על פרישתם מוועדת המדרוג.

יציאתם של שני האתרים הישראליים המובילים ושתי קבוצות התקשורת המובילים באינטרנט הישראלי היא בבחינת גזר דין מוות לוועדת המדרוג ולניסיון להחיל שיטת מדידה אחידה ומוסכמת על אתרי האינטרנט ומשרדי הפרסום, לאחר שנים רבות של דיונים בנושא.

ב-ynet סירבו להגיב היום, ולמעשה שומרים שם על שקט תקשורתי בכל הנוגע לוועדת המדרוג בשבועות האחרונים. בסביבת ynet אמרו בעבר כי הנתונים שנמדדים על-ידי הוועדה - כמו מספר גולשים - אינם רלבנטיים למטבע שלפיו מוכרים היום פרסום באינטרנט הישראלי. עם זאת, המקורבים לאתר מציינים כי ההחלטה נובעת משיקולים נוספים, בהם הצטרפותו המתוכננת של העיתון "ישראל היום" למדידה.

העיתון פנה באחרונה לוועדת המדרוג בבקשה להיכלל במדידה תוך הצבת תנאי לפיו הוא יימדד במשך חצי שנה, אך נתוניו לא ייחשפו. אמנם על-פי כללי הוועדה מותר לאתר שלא לחשוף את נתוניו במשך 3 חודשים, אך בוועד המנהל אישרו את התקופה הממושכת. בין "ידיעות" ל"ישראל היום" שוררים יחסים קשים בתקופה האחרונה.

נטישת ynet ו-וואלה מצטרפת להודעת זאפ גרופ, כולל האתרים דפי זהב וזאפ השוואת מחירים, על פרישת מהוועדה בסוף השנה הנוכחית, וכן הוצאתו באחרונה של אתר nrg מבית "מעריב" מהמדידה, לאור חוסר יכולת כלכלית לעמוד בהוצאות הכספיות שכרוכות בהשתתפות בוועדה. גם אתר נענע10 הודיע בתחילת החודש על פרישה מוועדת המדרוג.

בוועדה ניסו בשבועות האחרונים לאסוף את השברים ולנסות ולעצור את כדור השלג המתגלגל, כשפנו לספק המדידה, חברת גמיוז הפולנית, בבקשה להפחית את עלויות המדידה. גמיוז נענתה לבקשה והסכימה להפחית בעשרות אחוזים את דמי ההשתתפות של האתרים, באופן כזה שגם יספוג את נטישת וואלה והתשלום השנתי הגבוה ששילמה - 300 אלף שקל - וגם יקל על האתרים באקלים כלכלי בעייתי בענף האינטרנט.

עם זאת, יציאתה של קבוצת "ידיעות" מהווה חור תקציבי גדול לא פחות מוואלה, שכן גם היא שילמה לוועדה כ-300 אלף שקל בשנה. במצב כזה, כאמור, לא בטוח מה יהיה עתידה של הוועדה למדרוג, שכן קיומה מבחינה כלכלית בעייתי, מעבר לדימוי שנוצר לה בעקבות פרישת שני האתרים הגדולים.

גל תורג'מן מסר בתגובה כי "לאור פרישתה של וואלה מוועדת המדרוג ועם פרישת ynet כעת, תתכנס האסיפה הכללית של הוועדה בשבוע הבא להחלטה על המשך הדרך".

יש לציין כי האסיפה הכללית היא זו שיכולה להחליט ולאשר את פירוקה של הוועדה.