הלבנת הון: כאל נקנסה ב-6 מיליון שקל, לאומי קארד ב-1.2 מיליון שקל

זאת בגין הפרת הוראות מכוח חוק איסור הלבנת הון שבוצעו בשנים 2007-2009

בנק ישראל קנס את חברת כאל ב-6 מיליון שקל ואת חברת לאומי קארד ב-1.2 מיליון שקל בגין הפרות של הוראות מכוח חוק איסור הלבנת הון. לחברות עומדת זכות ערעור לבית משפט השלום תוך 30 ימים.

בנק ישראל מוסר כי בעיצומים הכספיים שהוטלו ברות התחשבו בפעולות החברות לתיקון הליקויים, ובמקרה של כאל נלקח בחשבון השינוי הארגוני המקיף בחברה, לרבות החלפת המנכ"ל שכיהן בתפקיד בתקופה הרלוונטית, בועז צ'צ'יק.

במקרה של כאל, העיצומים הכספיים מבוססים על דוח ביקורת של הפיקוח על הבנקים שהצביע על הפרות רבות של צו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של תאגידים בנקאיים למניעת הלבנת הון ומימון טרור) שאירעו בעיקר בשנים 2007-2008.

לדברי ועדת העיצומים לתאגידים בנקאיים בבנק ישראל לעניין איסור הלבנת הון ומימון טרור, עיקר ההפרות נבעו מזילות של החברה ביחס למשטר איסור הלבנת הון ולאי ליישום הוראות הצו, בסוגי ההפרות הבאים: ליקויים בדרישת מסמכי זיהוי; אי-ביצוע אימות זהות מול מרשם האוכלוסין למחזיקי כרטיס אשראי בנקאי; הצהרות על נהנה שלא בהתאם לנוסח המופיע בתוספת הראשונה לצו; אי-דיווח על פעולות החייבות בדיווח לפי סוג וגודל פעולה; אי-דיווח על פעולות בלתי רגילות בהיקף נרחב; ליקויים וחוסרים במידע שהועבר לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור.

מחברת כאל נמסר: "הקנס המדובר ניתן בגין ליקויים שהיו בין השנים 2007-2008 בתחום איסור הלבנת ההון. מאז השקיעה כאל משאבים רבים לתיקונם תוך עיבוי הבקרות ובניית תהליכים ותשתיות לעמידה בדרישות הצו לאיסור הלבנת הון והוראות הרגולציה.

"יש לציין כי הוועדה מטעם בנק ישראל ציינה בהחלטתה את העובדה שבמהלך תהליך הביקורת כאל שיתפה פעולה וכן נקטה בפעילות אפקטיבית לתיקון הליקויים ולמניעת הישנותם, ואף בירכה על השינוי המהותי שנעשה בהובלת הדירקטוריון והמנכ"ל. הנהלת החברה מייחסת חשיבות רבה לציות ורגולציה ולקיום אכיפה בלתי מתפשרת בתחום".

העבירות של לאומי קארד מכוח איסור הלבנת הון בוצעו בעיקר בשנים 2008-2009. לדברי בנק ישראל, עיקר ההפרות נבעו מהיערכות לא מספיקה של החברה באי-ביצוע אימות זהות מול מרשם האוכלוסין למחזיקי כרטיס אשראי בנקאי; הצהרות על נהנה שלא בהתאם לנוסח המופיע בתוספת הראשונה לצו; אי-דיווח על פעולות בלתי רגילות; ליקויים וחוסרים במידע שהועבר לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור.

ועדת העיצומים הינה בראשות המפקח על הבנקים, דודו זקן, וחבר בה ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, עו"ד פול לנדס.