אושר לקריאה ראשונה: תוקף תווי הקנייה יהיה 5 שנים לפחות

עוד נקבע בהצעת החוק של ח"כ יוני שטבון כי ערך התווים יהיה אחיד בכל החנויות ■ רשתות המזון והאופנה איימו בדיון בוועדת הכלכלה כי ההצעה תפגע בצרכנים

ועדת הכלכלה אישרה היום (ד') לקריאה ראשונה כי תוקפם של תווי הקנייה יעמוד על 5 שנים לפחות, וערכם יהיה אחיד. עם זאת, הנוכחים בדיון היו עדים למסכת של לחצים מצד נציגי רשתות השיווק והאופנה, שעמדו על רגליים אחוריות בניסיון לטרפד, או לכל הפחות לרכך, את ההצעה. כצפוי, הרשתות מאיימות בפגיעה בצרכן ובמועדוני הלקוחות.

הצעת החוק, שהגיש ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי) נועדה להקל על אופן המימוש של תווי הקנייה ולהסיר את המגבלות הרבות שעומדות בדרכו של צרכן המבקש לנצל את התווים שברשותו.

רשימת ההגבלות שנושא כיום כל תו קנייה היא ארוכה ומורכבת, רשת רשת ומגבלותיה, ועל אף הצגתן בדפוס על גבי התו - לרוב ימצא את עצמו הצרכן מופתע לרעה בקופה.

אחד מהסעיפים בהצעת החוק מתייחס לאחידות בגובה המימוש בין כל החנויות הכלולות בתו - כלומר, שבכולן נוכל לנצל את הסכום במלואו ולא רק אחוז מסוים ממנו.

לסעיף זה מתנגדות בעיקר רשתות המזון, שטוענות כי לא ניתן להחיל הנחה זהה על רשתות האם ועל רשתות מוזלות.

התוצאה, טען בדיון נמרוד הגלילי, מנהל תחום רשתות המזון בלשכת המסחר, היא אחת משתיים: או שהרשתות יתפצלו לתווי קנייה שונים, וכך המגוון ייפגע - או שעלות התווים תהיה גבוהה יותר, וההטבה לצרכן - נמוכה יותר בסופו של דבר. "השינוי יהרוג את תווי הקנייה", טענה נציגת מגה קמעונאות, עו"ד זהבית שחף.

אולם עיקר ההתנגדות הוא לכוונת המחוקק לקבוע כי תווי קנייה יהיו תקפים גם עבור מבצעים. צביקה לוינסון מרשת דפנה לוינסון, חבר הנהלת לשכת המסחר, טען כי "אין ברירה אלא להטיל מגבלות. בסוף עונה, כשגם ככה מורידים מחיר, זה בעייתי. מחיר הסף של הרשתות יהיה גבוה יותר כדי שיוכלו לעמוד בזה".

"תווי קנייה מגלמים הרבה הנחות שמושתות על העוסק", טענה עו"ד יפעת ניר-כץ מהמשביר לצרכן. "יוצא שבפועל ההנחה תהיה משולשת - גם מועדון, גם סוף עונה וגם ההנחות המגולמות בתו הקנייה".

התוצאה, לדבריה, תהיה פגיעה בכלל הצרכנים וספציפית בהטבות לחברי מועדון. לעמדתה הצטרף גם מנכ"ל פוקס, רן ארנון. לדבריו, רשתות יעדיפו לא להיכלל בתווי השי.

המועצה לצרכנות, הרשות להגנת הצרכן ומשרד הכלכלה הביעו עמדתם בעד נוסח החוק. "שקיפות אולי קיימת", אמר גם עו"ד ירון לוינסון, מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, "אבל הצרכן צריך גם ודאות".

לוינסון הציג בפני הוועדה סקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה, לפיו מרבית הצרכנים נתקלים בהפתעות לא נעימות בבואם לממש את התווים.

הצעת החוק, יש לציין, מבדילה בין תווי קנייה לקופונים למיניהם ומעגנת תקופת מינימום של 5 שנים לניצול ומתן אפשרות לקבלת עודף. כמו כן תינתן לשר הכלכלה הסמכות לקבוע בכל זאת הגבלות ספציפיות, אם ישוכנע כי הן נחוצות.

"יהיה מצער אם החוק ייפול בגלל פחד לנוכח איומים ובעלי אינטרסים", סיכם ח"כ שטבון. "יש גם לא מעט משפחות נזקקות שחיות על התווים האלה, ועבורן המשמעות רבה".