שוק של הזדמנויות? 33% מסך המעשנים בעולם - בסין

שוק הבריאות הסיני מגלגל 357 מיליארד דולר, 261 דולר לאיש ■ 95% מבוטחים בביטוח בריאות ממשלתי ■ ממשלת סין הכריעה כי חברות הפארמה הסיניות יכבשו את העולם בשנים הקרובות, ואם אתם לא איתם - תמצאו את עצמכם מתחרים מולם

סין הפכה בשנים האחרונות לאחד השווקים המעניינים ביותר עבור חברות בתחום הביומד. הסינים בונים מערכת בריאות ממשלתית מודרנית כמעט מאפס, ומשקיעים בכך הון. הם גם מעוניינים מאוד לתפוס מעמד מוביל כיצרנים ומפתחים של מוצרים בתחום הרפואי, וישמחו להיעזר בידע של ישראלים כדי לעשות זאת.

"גורמים מובילים ממערכת הבריאות הישראלית, רופאים ומנהלים מבתי החולים שיבא, איכילוב ושניידר נמצאים כבר כעשור בסין ומקימים עבור הסינים מערכת בריאות מתקדמת", אומר צבי שלגו, מנכ"ל קבוצת החברות PTL העוסקת בייזום וקידום עסקים בסין. שלגו דיבר בפאנל בנושא "סין, הזדמנות הגדולה והאתגר, שנערך היום בכנס ג'רני 2013 של ארנסט אנד יאנג בשיתוף "גלובס".

ממשלת סין החליטה כי המשימה הלאומית שלה לשנים הבאות היא חדשנות, וכל מי שמספר את סיפור היזמות, הופך לאורח מכובד בסין. על בסיס זה ניתן להבין את ההתחממות הסופר-מואצת בשנים האחרונות בקשרים הכלכליים של ישראל וסין, כי מי הבעלים של המותג 'יזמות' בעולם, אם לא הישראלים. התחממות כוללת יוזמות כלכליות ואקדמיות הנתמכות על ידי גורמים פרטיים וממשלתיים בסין במאות מיליוני דולרים ליזומה. כך, המשרד לסחר חוץ מציע אשראי לסינים הרוכשים ציוד ישראלי, מציע לחברות ישראליות מימון להעברת עובדים בסין או לגיוס יועצים סיניים מקומיים, תמיכה בשיתופי פעולה דו לאומיים ועוד.

ההוצאה הלאומית לבריאות בסין היא 357 מיליארד דולר - 291 מיליון לנפש. 95% מהם מבוטחים היום בביטוח ממשלתי, גידול של פי 2 בחמש שנים - על בסיס החלטה ממשלתית. מעמד הביניים מונה כ-400 מיליון איש. 38 מיליון סינים הם חולי סוכרת. 112 מיליון הם קשישים בני למעלה מ-65. "שיעור הקשישים צמח מאוד בעקבות מדיניות הילד האחד", אומר שלגו. "היום משנים את המדיניות הזו, אבל בשביל דור הקשישים הזה, זה כבר לא ישנה".

במקביל, שכר העבודה בסין לאנשי מפתח עלה במאה אחוז בחמש השנים האחרונות. השינוי הוציא מסין את התעשיה המסורתית, לטובת החדשנות, וגם יצר רובד חדש של עשירים. "אם בעבר מערכת הבריאות בסין השתדלה להתכנס למחיר שגם האדם הפשוט יכול לשלם, הרי שהיום ברור שאי אפשר לעמוד מול ההתעשרות הזו - תהיה חייבת לקום בסופו של דבר גםמערכת בריאות לעשירים", אומר שלגו.

כדי לדעת מה הממשלה מתכננת, ניתן לקרוא את התוכניות החמש-שנתיות שלה, המגדירות מה יהיו היעדים שלה. כל מי שאתם מדברים איתו, מחוייב לפעול להשיג את היעדים הללו ואם אתם יכולים לעזור לו - אוזניו יהיו כרויות לסיפור שלכם.

בתוכניות הללו הוגדר למשל כי היא רוצה לבסס חמישים חברות פארמה סיניות כספקיות תרופות אינובטיביות וגנריות מובילות לשוק הבינלאומי. אנחנו לא יודעים אם אי פעם יצא לכם לרכוש תרופה סינית, אבל ממשלת סין החליטה שאתם תעשו זאת מתי שהוא בשנים הקרובות, והיא יודעת לקבל מה שהיא רוצה.

ממה צריך להיזהר כשמקימים פעילות בסין?

בועז דיימנט, שותף מנהל בקבוצת פועלים אסיה דיירקט, אומר כי יש להיזהר "משינויים לא צפויים בהחלטות רגולטוריות, לעיתים בשל קשרים ממשלתיים שיש למתחרה זה או אחר. למשל אנחנו עזרנו לבנות פעילות יפה עבור סופרפארם, עד שכל בתי המרקחת במחוז מסויים הפכו לדראגסטורים. פתאום נחקק חוק לפיו לגורם זר אסור להחזיק יותר מ-30 חנויות פארם, כמובן בלחץ של מתחרים. לא היה מנוס מלמכור את העסק לגורם מקומי. עכשיו סופרפארם נכנסים שוב לשוק הסיני, במחוז אחר שבו אין כזה חוק".

שלגו: "קשה מאוד לגייס ולנהל אנשים בסין, וכשכבר גייסת והכשרת אותם, עלולים לגנוב לך אותם בקלות. אנשים מגיבים לך בסין בצורה מאוד לא צפויה. כך שצריך לעבוד עם שותף מקומי, אבל לא לסמוך עליו באופן עיוור. מי שנותן לשותף המקומי את כל העבודה, בדרך כלל יכשל, כי השותף וכולם מסביב, יודעים שהוא לא מבין. אנחנו ממליצים בדרך כלל, קודם לפתוח פעילות עצמאית, ורק כשאתם מעורים ומכירים - לחפש את השותף. אחרת המפיץ עושה איתך מה שהוא רוצה.

"ואחרי שסיים, הוא יכול לזרוק אותך הצידה כי הסינים מסתכלים קדימה ולא כל כך אכפת להם מהעבר. מה זה משנה שפעם המצאת את המוצר, שפעם חתמת על החוזה, שפעם היה קשר טוב. השאלה היא כל הזמן מה יש עכשיו", אומר שלגו. "בגלל זה הוק דינאמי באופן מדהים".

שלגו מספר על חברת טוטנהאואר הישראלית שמוכרת ציוד רפואי בסין מאז שנות ה-90. ב-2011 פעילותם נתקלה לפתע בקיר בעקבות שינוי רגולציה שגרס כי כדי להפיץ ציוד כזה בסין, צריך גם לייצר אותו בסין, ולשם הייצור בסין צריך אישור מיוחד. החברה נאלצה להקים פעילות ייצור בסין, ורק כעת עומדת לקבל את האישור לשוב ולשווק שם.

דיימנט מספר כי למרבה האירוניה, בעקבות חתימת הסכמי סחר חדשים בין ישראל-סין לאחרונה, במקרים מסויימים מעדיפים הסינים ייצור ישראלי על פני, למשל, אמריקני, וחברות כמו GE עשויות להעבירייצור שלמוצרים המיועדים לשוק הסיני לידי הסניף הישראלי שלהן, כדי לקבל הטבות בשיווק שלו לסין.

PTL הקימה חממה בשם Ci3 באזור שאנגזו, שהואאחד האזורים שהוכרו על ידי ממשלות סין וישראל כאזור בו תבנה ישראל נוכחות מסחרית ותעשייתית. "מדובר בפעילות למי שאינו רוצה לבנות מפעל מאפס בסין, כי זה סיכון. אנחנו בונים עבורו תוך שלושה חודשים קו יצור ותשתית פעילות מצומצמת, ומגיעים למיליוני דולרים בודדים של מכירות, לפני שמסתכנים בהקמה של מפעל ממש".

באשר לאפשרות לגייס הון מסין - דיימנט מסביר כי חברות פרטיות כמו תאגיד פוסון שקנה לארונה את חברת אלמה לייזרס, הם משקיעים מאוד מוצלחים לפעילויות ישראליות. כך גם משקיעים פרטיים, בעיקר אם עשו את הונם בחו"ל. לעומת זאת קרנות הון הסיכון הסיניות הרבות, משקיעות את רוב הונן בתוך המדינה על פי תקנה ממשלתית, ולכן הכסף שלה לא זמין לחברות ישראליות. אבל גם זה יכול לפתע להשתנות.

כאמור, יזמות היא היום הסיפור הסיני. "ב-1997 יזמים ובעלי עסקים היו עניין מוקצה במפלגה הקומוניבסטית, ואז בוצע תהליך במסגרתו הוכנסו 150 יזמים מובילים כחברים במפלגה, ומאותו רגע ה'שרץ' הקפיטליסטי הוכשר. היום אם שואלים את הצעירים בסין מה הם רוצים לעשות, 50% אומרים שהם רוצים להיות יזמים ובעלי עסק. זה הבון טון".

- וכמה זמן זה ימשיך?

"לא לנצח. עד הרגע שבו הם ישלימו את המשימה של הפיכת החברה שלהם ליזמית, ואז הם יעברו למשימה הבאה".

פוסון פארמה - ענק סיני שמחפש באופן אקטיבי השקעה ישראלית

כשחברת האסתטיקה הרפואית אלמה לייזרס נרכשה על ידי פוסון פארמה, חטיבת הפארמה של תאגיד הענק הסיני פוסון, בעבור 221 מיליון דולר לפני מספר חודשים, הפכה קארן שריד, נשיאת החברה, לנציגה של פוסון פארמה בישראל. המטרה הרשמית: לחפש עבור פוסון טכנולוגיות ישראליות לשיתוף פעולה.

מכירות פוסון עומדות על מיליארד דולר. צמיחתה - כ-20-30 אחוז בשנה. 70% מפעילותה היא בתחום הפארמה ו-30% בתחום השירותים הרפואיים, כשכעת היא הציבה לעצמה כמטרה להיכנס בצורה מעמיקה יותר תחום השירותים לקשישים.

שריד: "לפוסון 600 בתימרקחת משלה, ועוד מערך הפצה המגיע ל-300 בתי מרקחת בסין, והיא ביצעה לאחרונה השקעה גדולה בסינופארם, המפיץ הגדול בסין. היא אחת מחמש החברות הגדולות בסין מבחינת מרשמים, ומשקיעה היום במו"מ, יש להם הרבה מוצרים אינובטיביים, ומעט גנריקה".

החזון של פוסון הוא לצאת לפעילות גלובאלית ולכן היא זקוקה לטכנולוגיה ישראלית.

שלגו: "זוהי דוגמא לתאגיד שחלק מן המוצרים המקוריים שלו אולי מפרים קניין רוחני ולכן לא ניתן לשווקם מחוץ לסין, ודווקא מהגורמים הישראלים הם יכולים לקבל מוצרים שהקניין הרוחני שלהם נבדק ונמצא יחסית נקי, וכשמפתחים אותם יחד, אפשר אחר כך לצאת יחד לשוק העולמי".