מתי כדאי להזמין את חופשת הסקי השנה וכמה זה עולה?

מבולגריה ואנדורה ועד אוסטריה, צרפת ואיטליה - הזמנת חבילות הסקי בעיצומה, ולמקדימים להזמין מובטחות הנחות ■ גם מי שמעדיף לטוס לחופשת סקי לסוף שבוע בלבד - או מחפש חופשה מותאמת אישית - ימצא את מבוקשו

כ-40,000 ישראלים צפויים לארוז את מעיל הסקי ולצאת השנה לגלוש ברחבי אירופה - כך מעריכים בענף. עונת הסקי מתחילה רשמית בתחילת דצמבר ונמשכת עד סוף חודש אפריל, כך שהשנה משבש לוח החגים העברי את תזמון החופשות לעונת הסקי.

במרבית האתרים יהיה מוקדם לסקי בחופשת חנוכה (להוציא יעדים ספורים כמו בטין של קלאב מד), אבל מצד שני יהיה פיצוי בחופשת פסח, שהשנה אפשר לנצלה לטובת חופשת סקי אביבית משפחתית.

כדאי לשים לב שבמהלך העונה, המחירים בפורים ובפסח יהיו גבוהים ב-10%, אומר רונן כ"ץ, מנכ"ל חברת סקי דיל, "כשבחג המולד המחירים יהיו כהגדרתו "מטורפים". גם במהלך פברואר, בשל חופשות מבתי-הספר באירופה, המחירים באתרי הסקי יזנקו.

אז מתי כדאי לטוס לסקי? לדברי כ"ץ, בינואר ובמהלך המחצית השנייה של מארס, המחירים יהיו ברמה הסבירה ביותר.

כך או כך, מספר המזמינים נמצא כבר כמה שנים במגמת עלייה: "לפני 5 שנים יצאו כ-30,000 נוסעים. הרוב יוצאים לשבוע, אלפים בודדים נוסעים לסופי שבוע - טרנד שמתחזק, ויש מי שמשלב 'על הדרך' ימי גלישה בודדים בנסיעות עבודה לאירופה. 85% מהנוסעים הם גברים, והיתר נשים, כשבשנים האחרונות צמח הביקוש לחופשות במתכונת משפחתית".

בשונה מהנהוג בחופשות בטן-גב, חופשות סקי לרוב מתכננים מראש. "כעת אנחנו מצויים בשיא עונת ההזמנות, שעוד תוכל לסדר למזמינים היצע לא רע ובעיקר מחירים סבירים", אומר כ"ץ.

אורן אור, סמנכ"ל חברת פינגווין שירותי תיירות, מציין כי מכירת חבילות הסקי בחברתו החלה בחודש יוני. "המבצעים למקדימים כללו הוזלה של 100 אירו לאדם ועוד צ'ופרים, כמו ביטוח רפואי כלול, מעיל סקי, סים דאטה לאינטרנט חופשי ועוד. אור מעריך כי ככל שתתקרב העונה - היצע התאריכים יקטן, והמחירים יעלו.

ומה באשר למבצעי הרגע האחרון? "יכול להיות שיהיו מציאות בודדות. אבל רק מי שממש גמיש יוכל להרוויח. בענף הסקי מבצעי הרגע האחרון זניחים".

"להזמנה מוקדמת יש כמה יתרונות", מסביר כ"ץ. "ראשית, הוזלת החבילה בעד 10%, שהם כ-200 עד 700 שקל לאדם, כאשר המחיר הממוצע לחבילת סקי עומד היום על 1,400 אירו. שנית, יש מבחר גדול יותר של אתרים וזמינות חדרים. כעת אפשר לבחור את המלון ואת האתר הרצוי והמתאים ולא את מה שנכפה עליכם, בעיקר אם רוצים לנסוע בקבוצה של כמה חבר'ה. ההיצע תקף לא רק לבתי-המלון, אלא גם לטיסות שמספרן מצומצם בעונת החורף".

במועדוני קלאב מד, למשל, מעניקה הזמנה מוקדמת הנחה של עד 150-200 אירו במועדוני הסקי (למזמינים עד 31.10).

עם זאת, לא כולם תמימי-דעים באשר לכדאיות של הזמנה מוקדמת. יותם קורן, מבעלי חברת התיירות אסקימוסקי, לא מאמין בגישה של הנחות למקדימים להזמין: "אנחנו מאמינים במחיר אחיד לכל העונה. היתרון היחידי של הזמנה מוקדמת היא היצע החדרים והמלונות במרכז הערים".

לאן טסים?

רוב חופשות הסקי מורכבות מחבילה הכוללת טיסה, מלון, העברות ולרוב גם סקי פס. ספקיות החבילות מפעילות בחלקן טיסות צ'רטר ייעודיות לאתרי הסקי כולל בתי-מלון, רובם בדרגת 3-4 כוכבים. מטרת הטיסות הייעודיות, כפי שמסביר אור, היא בעיקר לשרת את נוחות המחזוריות של ימי הסקי במרבית האתרים הפועלים משבת עד שבת - ימים שבהם אין טיסות אל-על.

עשרות אתרי סקי פרוסים במזרח ובמערב אירופה. אתרי הסקי בצרפת ובאוסטריה יהיו לרוב יקרים יותר ביחס ליעדים בבולגריה או באנדורה, שהפכה ליעד מושך בעקבות שדרוג האתרים ומתחמי הגלישה באזור.

סידורי הלינה מתחילים בפנסיונים זולים עבור בדירות ובבתי-מלון, לרוב בדרגת תיירות 3-4 כוכבים.

"בולגריה הופכת להיות יעד מועדף על ישראלים בגלל המחירים הנוחים, למרות שכדאי לזכור שחיי הלילה שם למי שמחפש להוסיף נדבך של בילוי לחופשה הם די רדומים", מוסיף דניאל מאיר, בעלי האתר skibid.co.il, המרכז השוואות מחירים של חופשות סקי.

כ"ץ מציע לשים לב לאתרים באיטליה המשלבים "שלג טוב ואווירה נפלאה. הם האתרים שמספקים את יחס עלות-תועלת הגבוה ביותר. לעומת צרפת ואוסטריה, איטליה זולה בכ-20%".

אתרים שמציעים שפע מלונות חדשים וחיי לילה אפשר, לדבריו, למצוא באתר אישגל באוסטריה ובואל טורנס בצרפת, במחירים המתחילים ב-1,400 אירו. עוד הוא מציין כי באוסטריה היעד האהוב על ישראלים הוא מיירופן.

כמה נשלם?

שרון כהן, מנהלת מחלקת הסקי של איסתא, מסבירה כי "מחירי חבילות הסקי של חורף 2013-14 נשארו דומים לחורף הקודם: "במקומות שהתייקרו, מדובר בעלייה שנעה סביב 2%-5%, הנובעת מהתייקרות ספציפית של מלון זה או אחר, או התייקרות של מחירי הסקי פס באתרים".

"במבט אחורה, זול יותר לצאת היום לסקי", קובע כ"ץ, "המחירים הריאליים היו יותר גבוהים לפני 5 שנים, במונחים של ערכי קנייה. חבילות הסקי היום זולות יותר ב-30%, גם הודות לשחיקת שער האירו".

"חופשת הסקי נגישה יותר, והיא לא נחלתם הבלעדית של מבוססים כלכלית", מוסיף מאיר. "טווח המחירים התרחב עם כניסת שחקנים לענף, כך שהיום אפשר למצוא חבילה שמשלבת ספורט ובילויים בפחות מ-1,000 אירו לשבוע".

מהו הטווח? בפינגווין, למשל, החבילות הזולות ביותר לשבוע מתחילות ב-650 אירו לאדם בבולגריה, כולל טיסה ו-7 לילות במלון בסיסי, השלב הבא הוא דיל דומה באנדורה שמתחיל ב-900 אירו. חבילה באוסטריה מתחילה ב-1000 אירו, ובצרפת מ-1,100 אירו. מי שחפץ במלון 5 כוכבים יוקרתי, כמו הוטל הרמיטג' באנדורה הכולל מתחם ספא ענק, יוציא כ-2,100 אירו לשבוע, וחבילה הכוללת את מלון קוהינור, שייפתח העונה בואל טורנס, תעלה כ-3,000 אירו.

ומה הקצה העליון? "השמים הם הגבול", מסביר מאיר. חבילות שנתפרות לפי הצורך, כולל מלון יוקרתי, יכולות להגיע ל-3,000 אירו לאדם".

מנהלת השיווק של אשת טורס, גלית זכאי, מספרת על עלייה בביקוש ליעדים כמו רומניה ובולגריה ולנופש קצרצר של סופשבוע מושלג. חבילה שמציעה אשת טורס לאתר סינאיה ברומניה ל-3 לילות במלון 4 כוכבים עולה כ-530 אירו לאדם.

גם באיסתא חשים ביקוש לחופשות סקי מקוצרות: חבילות לבולגריה יתחילו ב-600 אירו, ולאנדורה מ-670 אירו לאדם בחדר זוגי.

הרכבה עצמית לשומרי שבת

רוב חופשות הסקי כאמור מוצעות במתכונת של דיל. אלא שכפי שמזהה קורן, דווקא יש דרישה גוברת לחבילות בהרכבה עצמית. "הן משום שמרבית המחזורים נעים מיום שבת עד שבת - מה שמונע משומרי שבת לממש חבילות כאלה, הן משום שיש שמבקשים לתפור חבילה לפחות משבוע, והן משום שיש צעירים שמבקשים לייצר שילוב של אתר סקי מעולה ולינה בדירה פשוטה".

לדבריו, "חבילה מוכנה אמנם תהיה זולה יותר, אבל להרכבה העצמית יש יתרונות כמובן של מענה מדויק לצרכים".

מאיר מציע לא להתפתות להרכיב חבילה עצמאית על בסיס טיסה מוזלת. "אייר ברלין מציעים טיסות ב-200 דולר למינכן, ונתקלתי בלא מעט שהתפתו לרכוש בשנים קודמות טיסות כאלה, אבל נתקעו עם היצע חדרים יקרים באתרים. ברוב בתי-המלון סוכני תיירות מכל העולם קונים את החדרים, ואנשים נתקעים עם כרטיס מוזל וחדר יקר שמייקר את כל העסקה. לכן, לפני שמתפתים לכרטיס מוזל, חובה לבדוק חדר במחיר סביר בבית-מלון".

לקנות נעליים בארץ

"מחירי הציוד בארץ דומים לאלה שבאירופה", אומר מאיר. "בשנים הראשונות אני מציע להסתפק בנעליים נוחות ומותאמות בטווח של 800-1,000 שקל, ולאחר מכן בציוד תרמי וחליפת הכוללת מכנסיים ומעיל שיכולים להגיע לכ-1,500 שקל. נעליים נוחות הן המפתח לגלישה מוצלחת, ולכן חשוב לקנות מראש. מגלשיים ואת יתר הציוד אפשר לשכור באתר. חברות צ'רטר עשויות לגבות על משקל יתר סכום שמגיע ל-100 דולר".

לאן טסים, אנדורה או צרפת
 לאן טסים, אנדורה או צרפת

טיפים לנוסעים לסקי
 טיפים לנוסעים לסקי