זלקינד מכניס יד לכיס

שרף צדק: הנדל"ן הישראלי סיפק למשקיעים בו ביצועים פנטסטיים

"שוק הנדל"ן הישראלי היה בחמש-שש השנים האחרונות הכי טוב בעולם, או קרוב לכך. גם אם אידיוט היה משקיע כאן לפני מספר שנים, הוא היה מצליח. דירה בקרית אונו עולה 700 אלף דולר לפחות - אפשר לקנות בזה רחוב שלם בברלין". שלמה שרף, המנכ"ל היוצא של קבוצת עזריאלי, היה נחרץ בדבריו בכנס שארגן מכון גזית גלוב לחקר הנדל"ן באפריל השנה.

לא נחזור בהרחבה על סיפורו של שרף, אחד המנהלים השכירים המתוגמלים ביותר בשוק ההון המקומי. נזכיר רק כי במשך שנים ארוכות הוא הוביל בהצלחה גדולה את החברה התעשייתית אלקטרה, המשתייכת לקבוצת אלקו של גרשון זלקינד, עד שגילה את תחום הנדל"ן, יצר יש מאין את אלקטרה נדל"ן, שהלכה וגדלה עד לשלב שבו פוצלה מהחברה האם והונפקה בבורסה. בתחילת 2011 חצה שרף את הכביש המפריד בין מגדל אלקטרה למגדל עזריאלי בתל אביב, והתיישב על כס מנכ"ל קבוצת עזריאלי, תפקיד ממנו פרש כעבור שנתיים בנסיבות לא ברורות.

השורה התחתונה היא שבדיעבד שרף צדק: שוק הנדל"ן הישראלי אכן סיפק למשקיעים בו ביצועים פנטסטיים בשנים האחרונות. למרבה הצער, לא כל החברות הפועלות בענף הנדל"ן הבינו בזמן אמת את הפוטנציאל הטמון בהשקעה בשוק המקומי. רבות מהן פנו לביצוע השקעות מאסיביות דווקא בשווקים שמעבר לים, והן מלקקות את פצעי אותן השקעות גם היום.

המניה איבדה 90% מהשיא

דוגמה לחברה כזו היא אלקטרה נדל"ן, שבתקופת הגאות של אמצע העשור הקודם הוביל אותה שרף לסדרת עסקאות ממונפות של רכישת נדל"ן מניב באירופה וקנדה. ברוח התקופה, נהנתה אז אלקטרה נדל"ן מהכנסות חשבונאיות נדיבות כתוצאה משערוך שווי נכסים, ואלה תורגמו לעלייה חדה ברווחי החברה, בשוויה (שעמד בשיאו על יותר מ-2 מיליארד שקל) ובשכר העומדים בראשה.

המשך הסיפור ידוע: בשנת 2008 היכה משבר האשראי בשוקי הנדל"ן, פגע קשות בשווי הנכסים והוביל לסדרה ארוכה של הסדרי חוב בקרב חברות נדל"ן מקומיות. אלקטרה נדל"ן עדיין לא נמצאת במקום הזה - שאליו כבר הגיעו שותפיה לרכישות נכסים בחו"ל (דלק נדל"ן ודוראה) - אך מצבה רחוק מלהיות מרנין.

לחברה, שמנייתה איבדה יותר 90% משווייה בשיא, חובות אג"ח כבדים שנצברו בימי הרכישות העליזים, ואלה מדורגות כיום BBB מינוס על ידי S&P מעלות. למרות מהלך מימוש נכסים מואץ שמנהלת החברה בשנה האחרונה במטרה לעמוד בהתחייבויותיה, הכניסה לאחרונה חברת הדירוג את האג"ח שלה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות, בשל צרכי נזילות בהיקף של כ-360 מיליון שקל עד תחילת 2014 - סכום שאינו נמצא כיום בקופתה.

למזלה של אלקטרה נדל"ן, לבעל הבית שלה יש עדיין עסקים טובים המאפשרים לו לתת לה גיבוי פיננסי - גם אם על תנאי. היום הודיעה קבוצת אלקו כי בכוונתה להשקיע 50 מיליון שקל במניות החברה הבת, במסגרת הנפקה פרטית ובכפוף לגיוס של לפחות 30 מיליון שקל נוספים ממשקיעים מוסדיים. זאת, "לצורך פירעון התחייבויותיה למחזיקי איגרות החוב ולמערכת הבנקאית ולמימון פעילותה השוטפת".