חופשה בחו"ל: יערות הארדנים בבלגיה - תענוגות סתוויים

ביערות הארדנים בבלגיה התחילה כבר השלכת, האיילים משמיעים קריאות ייחום, ואפשר לצאת גם לקטיף פטריות מודרך ■ האוכל והבירה מצוינים כתמיד, ויש גם כמה אטרקציות מפתיעות למי שחשב שלבלגיה אין מה לחדש לו

"בשביל בירה כזאת צריך להילחם", רושף ז'אן הומלר, מומחה לבירה ובעל שניים מברי הבירה המוערכים בבריסל, Original ו-Fontainas. הוא מוביל אותנו בנבכי בניין ישן, אתר צליינות של חובבי בירה אדוקים - מבשלת Cantillon.

כמו כל התחנות הצפויות בטיול הזה, גם למבשלה המשפחתית המיתולוגית יש נגיעה לתיירות ירוקה משמרת סביבה ומסורת. בשנות ה-60 של המאה הקודמת קנטיון כמעט שהלכה בדרך כל המבשלות הקטנות, שנכנעו אז ליצרנים הגדולים ונסגרו זו אחר זו. רגע לפני חיסולה, פתח אותה בעליה לקהל כמוזיאון חי, שמנציח את תהליך הייצור העתיק של הבירה האורגנית הנערצת למביק (Lambic), המיוצרת בתהליך של תסיסה ספונטנית. וכיום, לצד סיורים ליודעי ח"ן, הוא ממשיך לייצר מאתיים אלף ליטרים בירה בשנה.

"זו בירה מורכבת להפליא", אומר הומלר. "האימא של הבירות. 100% של ייצור מסורתי, אמיתי וטבעי". אנחנו צועדים בעקבותיו בחללים קטנים שנראים קצת כמו אתר מחתרתי. מול אגן גדול בקומה העליונה מתברר סופית ההבדל בין קנטיון וייצור בירה תעשייתי. "זה הלילה שבו נותנים לטבע לעבוד", הוא מגלה. "הנוזל חשוף לאוויר, לכל המיקרו-פלורה של הבניין הזה, כאן ה'מיץ' מקבל את הייחוד שלו. לכן במקרה של הלמביק, כמו ביין, מדובר בטרואר". גם הלמביק מתיישנת בחביות עץ, ושלט קטן במרתף מבהיר שפה לא יהיו שום קיצורי דרך: "הזמן לא מכבד את מה שנעשה בלי להתחשב בו", כתוב שם. ובקנטיון בהחלט לוקחים את הזמן - שנתיים עד שלוש שנים לוקח להם לייצר את הבירה.

צ'ופרים ירוקים

Thon EU, מלון מודרני מרשים מהגדולים בבריסל, מציע לאורחיו לא רק ליהנות מהאירוח המוקפד אלא גם להיות שותפים אקטיביים לאג'נדה הירוקה שלו. המלון, שנמצא בלב הרובע האירופי, זה שמרבית מוסדות האיחוד האירופי מתרכזים בו, מחזיק בתקן האקולוגי הבינלאומי "המפתח הירוק" (Cle Verte), והולך די רחוק למען מימוש תיירות אחראית ושמירה על איכות הסביבה.

"אנחנו מלון אקולוגי אקטיבי", אומר ג'רמי הילגיר, מנהל התפעול והאופרציה, כשהוא מגיש לנו מי ברז מבקבוקים עם תווית המלון. "המים בצנרת בבלגיה טובים מאוד לשתייה, ואין סיבה לשתות מים מינרליים. אנחנו מגישים אותם באולמות הכנסים שלנו, רגילים ומוגזים, שאנחנו מבקבקים".

מובן שיש להם מערכת לחיסכון במים במקלחות ובשירותים, 95% מגופי התאורה פועלים עם נורות חסכניות, יש פאנלים סולאריים, האשפה ממוחזרת, ויש פחים להפרדת אשפה בחדרים.

אבל "השובר הירוק" הוא הרעיון המוצלח ביותר, שסוחף גם את אורחי המלון להיות מעורבים ואחראים סביבתית. ויתרתם על סידור החדר ליום אחד? חסכתם אנרגיה, כימיקלים ואשפה. בתמורה תקבלו שובר בסך 5 אירו, שאותו תוכלו לנצל בבר או במסעדת המלון. לא הספקתם להשתמש בו? שלשלו אותו לקופסה השקופה על דוכן הקבלה, והמלון יתרום את הסכום הזה לארגון Good Planet Belgium. והמספרים מדברים בעד עצמם: מאז מארס האחרון הצטברו בתיבת השוברים יותר מ-4,000 אירו, ונתרמו לארגון.

אבל ההפתעה האמיתית נמצאת בפאטיו ירוק בלב המבנה הריבועי של המלון. "יש לנו 150 אלף דבורים", מציג הילגיר את שתי הכוורות של המלון. "לא לדאוג, אף אורח לא נעקץ מעולם". איפה יש פרחים וצוף ברחובות בריסל? תתפלאו. יש, ומתברר שאפילו במגוון גדול יחסית. "את הדבש שהדבורים האלה מייצרות תמצאו במזנון ארוחת הבוקר". גימיק או לא, המלון הזה מלא רעיונות טובים ופעילות למען הסביבה והקהילה, ונעים לקחת בזה חלק. איך זה להתגורר בו? החדרים מרווחים ונעימים בעיצוב מודרני, וארוחת הבוקר מצוינת. מכיוון שרבים מלקוחותיו הם אנשי עסקים, בסופי שבוע המחיר אטרקטיבי במיוחד: 120-60 אירו ללילה.

צ'יפס ודינוזאורים

אמנם נראה שאקולוגיה ומזון בריא תפסו חזק בבלגיה, אבל הצ'יפס הוא עדיין אב המזון הבלגי המסורתי והאהוב, ונדמה ששום דבר, גם לא המודעות לאוכל בריא או התשוקה לרזון, מסוגלים לכרסם במעמדו. Friterie Antoine, קיוסק הצ'יפס המפורסם בכיכר ז'ורדן, נחשב למוביל הרשמי בצ'יפסיות בריסל. "זאת הצ'יפסייה הכי טובה בעיר", הדגיש באוזנינו רובי הרשקוביץ, מנכ"ל בריסל איירליינס בישראל, "שגם קיבלה את דירוג האיכות הגבוה ביותר בתוכנית כולבוטק הבלגית". יותר מזה?!

והם לא הכזיבו. שחומים בקצוות, קריספיים בחוץ ורכים בפנים, בתוך קונוס נייר גדול ובליווי שלושה רטבים. סוג של אושר. במשך כל השעה שבה בלסנו את הצ'יפס של אנטואן בבית הקפה ממול, שמר התור בקיוסק שלו על אורכו - אנשי עסקים בחליפות, תלמידי בית ספר, תיירים. רוב בתי הקפה בכיכר מזמינים להיכנס עם הצ'יפס ולאכול אותו אצלם, ומסתפקים במכירת המשקאות. הכי win-win.

אחת הדרכים לשרוף את הקלוריות הללו היא טיול אופניים, וזו גם דרך אינטימית להתוודע לעיר. לומדים איך להתנהל לצד התושבים לאורך שבילי האופניים של שדרות לואיז ברטראן, איך לשים לב במעברים לרכיבה על מסילת הטראם.נכנסים לרחובות הקטנים, עוצרים מול שרידי חומת העיר העתיקה Porte de Hal ושומעים כמה מילים מהמדריך, מציצים במתחרדנים בשמש הבוקר על מדשאות הפארקים היפים של בריסל - כל אלה בשלוש שעות של רכיבה קלה. אנחנו עשינו את זה עם Pro Velo, חברה לטיולי אופניים מודרכים בבריסל, שמציעה טיולים נושאיים - בעקבות בירה, אר-נובו, פארקים, אר-דקו ומודרניזם, ואחרים.

ועוד הפתעה: מי היה מאמין שדווקא בבלגיה ישנה תצוגת הדינוזאורים הגדולה בעולם? מתברר שאלה מתגלים לא רק בערבות מונגוליה וסין. 43 שלדי דינוזאורים, 29 מהם שלמים, התגלו ב-1878 במכרה פחם בכפר ליד העיר מונס, סמוך לגבול עם צרפת. הודות לסקרנותו של רופא הכפר, ששלח כמה ממצאים מפוחמים למוזיאון הטבע בבריסל, מתהדר כיום המוזיאון המצוין בתצוגת דינוזאורים מפוארת.

שלדי ענק של תשעה מהדינוזאורים שנמצאו במכרה מוצגים מלוא קומתם, ברחבה שגודלה כשני מגרשי טניס. אחרים פרוסים בתצוגה מרשימה, בדיוק כפי שנמצאו באדמת המכרה. התצוגה כוללת את הטי רקס הידוע לשמצה, המתגלה כקטן בהרבה ("ספילברג עשה ממנו יותר ממה שהוא") והרבה פחות מרשים מהדינוזאור המפלצתי באמת שבחבורה - האיגואנאדון. יש במוזיאון הדרכה באנגלית.

פונדק עושי הכפכפים

אחרי יומיים בבריסל יוצאים לטבע של אזור הארדנים. השעה שש אחר הצהריים. השמש מתחילה לשקוע על יערות עצי המחט, הסבוכים להפתיע לעתים. הסתיו כל-כך יפה כאן. ברחוב הראשי של אוון (Awenne), כפר זעיר במחוז לוקסמבורג במרחק שעתיים מבריסל, ממתין לנו Auberge du Sabotier - פונדק עושי הכפכפים. הוא נקרא כך על-שם עיסוקם העיקרי של תושבי הכפר בימים עברו (לא רק ההולנדים, מתברר). זהו בית בן שתי קומות מהמאה ה-17, שחזיתו מכוסה בקיסוס.

במבואה ערימה של דלעות כתומות אש, ואחריה טרקלין כפרי, חמים, ספון עץ, שבקצהו אח מבוערת. במילה אחת: מושלם. מדרגות עץ חורקות מובילות לחדרים פשוטים ונעימים.

אבל הסיבה העיקרית להגיע למלון הבוטיק החמוד הזה היא המסעדה שלו - Les 7 Fontaines d'Awenne, שמציעה את מעשה ידיו של השף לוק דוואלק, שהוא גם הבעלים. מה שמוגדר בפרסומים כ"גסטרונומיה מודרנית ברמה גבוהה המבוססת על מוצרים אותנטיים" מתגלה כמנות נפלאות של שף יצירתי.

רישאר מיניולה, מורה דרך נמרץ מהעיירה סנט הובר הסמוכה, מפגין היכרות אישית עם כל אשוח, אורן ואלון במרחבי הארדנים. הוא מוביל אותנו במורד השביל לטיול ביער. עונת הפטריות בעיצומה, ופה ושם מבצבצים אנשים עם סלים. הארדנים הם יערות נהדרים לטיול ברגל, ומתברר שרובם הם יערות מאושרים, כלומר מפוקחים על-ידי PEFC, ארגון בינלאומי שמקדם ניהול אחראי של יערות בעולם. אנשיו דואגים בין השאר לכך שתחת כל עץ שנכרת יישתל אחד חדש, לשימור כרי עשב ופרחים ייחודיים לאזור, ושומרים על איזון בין האינטרסים של ארגוני הסביבה וארגון הציידים המקומי. במוקד המחלוקת של השניים האחרונים עומד מלך היער, האייל.

החודשים ספטמבר-אוקטובר הם עונת הייחום של איילי הארדנים. וגם עונת הציד. בהחלט לא רגיש מצדם. אבל עוד בטרם הספיקה תמונת במבי ואמו להפציע בדמיוננו, מספק תומאס דאברו מ-PEFC נתונים מפתיעים: "החזקת רישיון ציד כוללת מחוייבויות שונות. על בעלי הרישיון להתחייב למכסה מסוימת של ציד איילים וחזירי בר לטובת השמירה על המגוון הטבעי של הארדנים. אם לא יעמדו במכסה - ישלמו קנס". זה המקום להתוודות שבשר צבי עם אגס מקורמל ופירה ירקות שורש היה אחת המנות הבלתי נשכחות שעלו על שולחן מסעדת פונדק הכפכפים.

בחושך אי-אפשר היה לראות את הזיק השובבי בעיניו של מיניולה, שידע הכול גם על מנהגי ההזדווגות של האייל המקומי, אבל הוא נשמע בקולו. ערב פרידתנו מבלגיה מוביל אותנו מיניולה לאטרקציה הראשית של הסתיו בארדנים.

אנחנו עומדים בדממה באפלה הכבדה של היער, נושמים את אוויר הלילה הקר, ומקשיבים. ואז זה מגיע. מאי-שם עולה סדרה של קריאות עמומות, משהו שבין יללה לגעייה, אפוף מסתורין וגעגוע, ואתה מרגיש כאורח בממלכה שאין לך בה שום זכויות ונוכחותך יכולה רק להפריע.

בעונות אחרות יחליפו את ההאזנה הלילית לקריאות הייחום של האיילים התרחשויות אחרות שמספק הטבע המקומי, ומוצעות לאורחי המלון בחבילות חופשה עונתיות: בסוף החורף - טיולים בעקבות הטלת הביצים של הצפרדעים, באביב ובקיץ היכרות עם עשבי מרפא ותבלין, ושוב בסתיו - גם טיולים לקטיף פטריות.

מידע מעשי

* סיורים מודרכים בליווי טעימות במבשלת Cantillon מתקיימים בסופי שבוע. גם בברים של ז'אן הומלר, Original ו-Fontainas, מתקיימים אירועי טעימות לקבוצות (שש גבינות, שש בירות) מלווים בהסברים, והם אורכים כשלוש שעות. www.moederlambic.com

* בלוג מומלץ (באנגלית) שמוקדש לאוכל, לשופינג ולטיולים בבלגיה, שכותבת אליסון קורנפורד-מאתסון, בלוגרית קנדית המתגוררת זה שמונה שנים בבריסל: www.cheeseweb.eu

* Thon EU המלון האקולוגי בבריסל: www.thonhotels.com/hotels/countrys/belgium/brussels/thon-hotel-eu

* שוק אוכל מומלץ בבריסל: Midi Market ליד תחנת הרכבת Midi. ירקות, פירות ומאכלים המייצגים היטב את כור ההיתוך הססגוני של בריסל. צפוף, אחד המקומות היחידים בעיר שמומלץ לשמור בהם על הארנקים

* ביום הראשון של נובמבר מתקיים בבריסל שוק הווינטג' השנתי www.vintagemarket.be

* מלון עושי הכפכפים Auberge du Sabotier - לחופשת סתיו וחורף מ-1 בספטמבר עד 21 בפברואר - 63 אירו לאדם בחדר זוגי (כולל ארוחת בוקר). סוף שבוע גסטרונומי של שני לילות וארוחות בוקר צהריים או פיקניק ביער (260 אירו לאדם בחדר זוגי). סוף שבוע קבוצתי: שני לילות בחדר זוגי על בסיס חצי פנסיון (שתי ארוחות בוקר, ארוחת ארבע מנות בערב ההגעה ו"ארוחת צהריים של תגליות" בת שש מנות בליווי יין בלב היער), טיול טבע רגלי מודרך ביערות, וטיול לילי מודרך ביער כדי להקשיב לקריאות הייחום של האיילים - 270 אירו לאדם (מינימום עשרה אנשים) aubergedusabotier.be