המודחים חזרו לזירה

שלושה ראשי ערים שהודחו נבחרו מחדש. מה זה אומר על בג"ץ?

שלושת מודחי הבג"ץ חוזרים לתפקידיהם כנבחרים ברשויות המקומיות. מה זה אומר? הנטייה האינסטינקטיבית היא לראות בזה מעין הצבעת אי-אמון בבית המשפט העליון. בוודאי שהאלמנט הזה קיים. סביר להניח כי יש לא מעטים שהצביעו פחות למען המודח, ואולי יותר נגד המדיח.

בשביל ציבור מסוים בארץ, שהבסיס הקשה שלו הוא ימין-דתי, פסיקותיו של הבג"ץ אינן משקפות צדק. אולי את החוק, אבל לא צדק - בוודאי לא את הצדק שמתנגדי הבג"ץ רוצים בו.

לפעמים אין אש

אבל במקרה הנוכחי יש גם בעיה אמיתית. התושב חושב, למשל, שראש העיר המכהן עושה עבודה טובה. אבל תלוי נגדו כתב אישום, שאפילו הוא חמור, עדיין קיימת האפשרות שהאיש חף לחלוטין.

היו זמנים שבהם שלטה המחשבה ש"אין עשן בלי אש". האמירה הזאת היא אבי-אבות של הטלת פגם באנשים שאין נגדם כל הרשעה או הוכחה שביצעו מעשה שלילי כלשהו.

בשנים האחרונות האמירה הזאת איבדה לא מעט מכוחה ההרסני, על רקע זיכויים בדין של אנשים שהציבור היה משוכנע שכתבי האישום נגדם לא יכולים להיות לגמרי מופרכים. והנה היו נאשמים כאלה, שיצאו זכאים בדין. והתברר המובן מאליו, שלא כל טענה או שמועה או כתב אישום בהכרח משקפים מציאות. כלומר, לא בכל מקרה של עשן יש גם אש.

למה בישראל יש צורך בחקיקה

עם זאת - יש אישומים על מעשים חמורים. לא פשוט לתת למי שנאשם בהם להמשיך בתפקיד של מנהיג, עירוני או לאומי. זו הייתה הדילמה של הבג"ץ. הנשיא אשר גרוניס חשב שלבג"ץ מותר להתערב רק כשיש הרשעה. שופטי הרוב חשבו אחרת. מי צודק?

אין ספק שזו בהחלט בעיה להעניש אדם בטרם הורשע, כלומר כאשר הוא עדיין בחזקת חף מפשע, בוודאי כאשר אין לכך סימוכין בחוק. זה מצב לא רגיל, שהוא די מיוחד למדינת ישראל. במדינות רבות אחרות, ארה"ב, קנדה, בריטניה וכיו"ב, נבחר ציבור מתפטר במקרים כאלה באופן אוטומטי, כי אלה הנורמות שהציבור דורש אותן מנבחריו. כאן זה לא כך.

לכן צריך שתהיה חקיקה. אבל היא צריכה להיות ברורה, כדי שלא לגרום לפסיקה העלולה להיחשב לבלתי הוגנת, ואולי גם לא לגמרי חוקית. חקיקה שתתייחס גם להמשך כהונת הנאשם, וגם להשתתפותו בבחירות.

רוצים לדעת בביטחון

מכל מקום, לא הייתי קופץ למסקנות כאלה ואחרות בעקבות הצבעה בעד מודחי הבג"ץ. אפשר להניח כי לפני שהבוחרים מסלקים ראש רשות מוצלח (בעיניהם), הם רוצים לדעת בביטחון שהוא אכן בלתי ראוי לכהונה. והביטחון הזה אינו כתב אישום, אלא הרשעה.

דרעי אכל אותה?

המכות שהוא קיבל בירושלים, ובמיוחד ביישוב החרדי אלעד, אינן קטנות על דרעי, אבל הן גם לא קטלניות. עכשיו הוא יתפנה "לטפל" בממשלה, נקווה שבאותה מידה של הצלחה.