רו"ח משה ליאון נתפס במכס כשלא הצהיר על פרטי ביגוד

ליאון, שהתמודד על ראשות עיריית ירושלים, שב מחו"ל כשבמזוודתו ביגוד בשווי מעל הקבוע בחוק - ולא הצהיר על כך במכס בנתב"ג

המועמד לראשות עיריית ירושלים לשעבר, רו"ח משה ליאון, עוכב ונחקר אתמול (ב') בבוקר במשרדי המכס בנתב"ג, לאחר שנתפס עם ביגוד בשווי אלפי דולרים במזוודתו.

ליאון, שנחת בנתב"ג ב-7:00 בבוקר בטיסה מארה"ב, עבר "במסלול הירוק" ליוצאים מנתב"ג (כניסה למסלול הירוק נחשבת כהצהרה, שאתה נושא עמך רק את החפצים והכמויות הפטורים ממסים), אך התבקש על-ידי פקידי המכס במקום (ככל הנראה במסגרת בדיקה אקראית) להיכנס לבדיקת מזוודתו.

במהלך הבדיקה מצאו המוכסים במזוודה כמויות של ביגוד במחירים שנראו להם חריגים "מעל ומעבר" להוראות של רשות המסים בנוגע לחפצים הפטורים ממס.

ליאון עוכב לחקירה במשרדים בנתב"ג, ולאחר החקירה הוא שוחרר, והתיק הועבר ל"ועדת תפיסות" של המכס ברשות המסים, אשר תבחן את המשך הטיפול בתיק בהתאם לראיות.

ההגבלות בנוגע להכנסת ביגוד וסחורות לישראל מפורטות במדריך המכס לנוסע השב מחו"ל באתר רשות המסים. בשונה מהמגבלה החלה על הכנסת פריטים שערכם עולה על 200 דולר לישראל, המגבלה בעניין הכנסת פרטי ביגוד וההנעלה אישיים לישראל אינה מתייחסת לשווי הפריטים, אלא לכמות.

על-פי הנחיות המכס, מותרים להכנסה לישראל ללא תשלום מס פריטי הלבשה, הנעלה וצורכי טואלטיקה אישיים - "מהסוגים ובכמויות שנהוג להביאם כמטען יד של נוסע".

ככל הנראה, פקידי המכס בנתב"ג סברו כי הפריטים שהכניס ליאון לישראל חורגים משמעותית מהנחיה זו.

רו"ח משה ליאון, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אשר התמודד לאחרונה לראשות עיריית ירושלים מול ניר ברקת והפסיד במרוץ, עומד בראש משרד רואי החשבון ליאון-אורליצקי, מ-10 משרדי רואי החשבון הגדולים בארץ, החבר ברשת הבינלאומית MOORE STEPHENS.

על-פי חוק, חל איסור פרסום על שמו של משה ליאון ב-48 השעות מאז חקירתו, ואולם כבר בשעות הערב אתמול, טרם פג תוקף איסור הפרסום, ליאון העביר למערכות העיתונים תגובה מטעמו לפרשה.

בתגובה מטעם ליאון צוין כי "מדובר בפרטי לבוש שנקנו לצריכה אישית עבורו ועבור בני משפחתו. בעבר, כאשר הצהיר במסלול האדום על פרטי לבוש, נאמר לו מפורשות כי אין צורך בכך, ולכן סבר כן גם הפעם. מיותר לציין כי במקרה שיתברר כי יש חבות בתשלום מס כלשהו, לא תהיה כל מחלוקת על כך, והמס ישולם מיידית".

דעה / אלה לוי-וינריב: נו, באמת

בשעה שכתבתי שורות אלה על מזוודתו המחוללת של משה ליאון, עברה בראשי בעיקר מחשבה אחת: "נו, באמת!".

ישראלים רבים שטסים לארצות-הברית חוזרים עם מזוודה שמנה, מלאה בבגדים, נעליים וכל טוב שרכשו ב"אאוטלט" התורן במיטב כספם - כל אחד על-פי יכולתו הכלכלית.

למשה ליאון לא חסר כסף. ממש לא. כראש משרד רואי חשבון מהמובילים בישראל הוא הצליח לבסס את מעמדו הכלכלי הרבה מעל הממוצע. במציאות הזאת לא מופרך להניח כי רכישת פריטי ביגוד בכמה אלפי שקלים אינם עניין חריג במחוזותיו.

רק הבוקר, בשיחת חולין על המבוכה של ליאון, אמרה לי חברה-לא-עשירה-בעליל כי היא חזרה מנסיעה מארצות-הברית עם בגדים בשווי 6,000 שקל לילדיה. היא בכלל לא דמיינה שהיא צריכה לדווח לרשות המסים על הבגד עם התמונה של בוב-ספוג או על הפיג'מה לילדה מחנות הלו-קיטי. כנראה שגם משה ליאון לא דמיין. רק שבניגוד לליאון - למזלה, היא לא נתפסה.

הסיפור של ליאון מעלה בעיניי תהיה אחת: האם לא הגיע הזמן לעדכן את הנחיות המכס בנוגע לפריטי לבוש ופריטים נוספים שהישראלים - עם חולה-שופינג-בייחוד-בחו"ל - אוהבים לרכוש במיטב כספם?