"בכל אחת מ-3 ההצעות - אי.די.בי פתוח תפשוט את הרגל"

אחרי שבתחילת השבוע הוגשו שלוש הצעות השקעה באי.די.בי, היום פורסמו ההסתייגויות של הצדדים ■ המתחרים מאשימים אחד את השני בהצעות מעורפלות, לא שקופות ולא מספקות, ולמרבה הצער נראה שכולם צודקים

ימים ספורים לאחר הגשת ההצעות להשקעה בקונצרן אי.די.בי , שלב ההסתייגויות יצא לדרך. אתמול עד שעות הלילה המאוחרות שלחו השחקנים בסאגת הסדר החוב את עמדתם ביחס לשלוש הצעות ההשקעה שהוגשו לאייל גבאי, המומחה הכלכלי מטעם ביהמ"ש בחברה. גבאי צפוי להציג את חוות דעתו לשופט איתן אורנשטיין ביום שלישי.

את ההסתייגויות העבירו שלוש הקבוצות שהגישו את ההצעות לרכישת אי.די.בי אחזקות, ומחזיקי האג"ח בחברה הבת שבה מרוכזים נכסי הקונצרן, אי.די.בי פתוח. זאת לאחר שבתחילת השבוע הגישו לביהמ"ש שלוש קבוצות הצעות להשקעה בקונצרן: קבוצת דולפין בראשות המשקיע הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין (שחבר למחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות), קבוצת אלכסנדר גרנובסקי ונוחי דנקנר, וקבוצת אקסטרא הולדינג בראשות מוטי בן משה.

המכנה המשותף למרבית טענותיהם של הצדדים זה כלפי זה נסוב באופן לא מפתיע סביב חוסר הוודאות הפיננסית שמעלה כל הצעה. "מרשינו התאכזבו מההצעות", כתבה נציגות האג"ח של אי.די.בי פתוח, בראשות קרן יורק, פסגות והפניקס, ששללה את שלושתן. לטענתם, עד לאחרונה לא הייתה מחלוקת על כך שצפויה הזרמת הון חיצוני לאי.די.בי פתוח בהיקף של מאות מיליוני שקלים, "והנה היום, בחלק מההצעות - ובמיוחד בהצעת גרנובסקי-דנקנר - מוצעות הזרמות בסכומים נמוכים יחסית, ובאף אחת מהן לא מובטחת מראש הזרמה משמעותית.

"פתוח היא מקור החיים של אי.די.בי אחזקות, ובלעדיה אין פתרון לנושיה... אם עד ינואר 2014 לא יוזרמו אליה כספים, בלא מיזוג דסק"ש וכור, ובלא קבלת התמורה מעסקת מכירת כלל ביטוח - לא תעמוד החברה בהתחייבויותיה".

בהקשר זה, ל"גלובס" נודע כי נציגות אג"ח אי.די.בי פתוח ערכה תחשיב, שלפיו, ללא מכירת כלל ביטוח עשויה פתוח להגיע - בכל אחת משלוש ההצעות - לידי חדלות פירעון כבר ברבעון השני של 2014, כאשר בקופתה נותרו 190 מיליון שקל בלבד. לאור כל זאת, לא מן הנמנע כי נציגות האג"ח הלוחמנית - זו שהכניסה את הסאגה הנוכחית להילוך גבוה עם עתירתה לביהמ"ש בנושא כפיית הסדר חוב על החברה - תתנגד למכירת נכסים תחת לחץ מצד החברה.

"פטור מוסווה מתביעות עתידיות"

ולטענות שלוש הקבוצות. "הצעת אלשטיין לוקה באי-ודאות ובאי בהירות בדבר מקורות מימונה וזהות כלל המשקיעים מאחוריה", טוענים בקבוצת גרנובסקי-דנקנר, ולראיה צירפו את מכתביהם של המיליארדרים ג'ורג' סורוס ומייקל שטיינהרדט, ששלח אלשטיין בהצעתו. לפי טענתם "מדובר בסך הכול במכתבי עידוד, שאינם כוללים התחייבות כלשהי". בקבוצה ביקשו גם להדגיש כי הם הפקידו את הסכום הגבוה ביותר בנאמנות, כאשר הכוונה היא לקופת המזומנים של אמבלייז (כחצי מיליארד שקל), שעליה השתלט לאחרונה גרנובסקי.

נאמני אג"ח אי.די.בי אחזקות, שחברו לאלשטיין, לא נשארו חייבים, ומהסתייגות שהגישו ניכר חוסר האמון המוחלט שלהם כלפי דנקנר, לעומת מחויבותם לאלשטיין. לטענתם, ההצעה שהגישה קבוצת גרנובסקי-דנקנר כוללת למעשה "פטור מוסווה" לתביעות עתידיות נגד נושאי משרה בכירה ובעלי שליטה בחברה, ובראשם דנקנר עצמו.

בשל כך הם טוענים כי הצעת הקבוצה למעשה נמוכה בהרבה מהסכום שבו נקבו, והם מסתמכים על הערכתו של גבאי בנושא תביעות עתידיות, שהעריכה נושא זה בכ-200 מיליון שקל. רק לאחרונה צוטט דנקנר כמי שהעיד בפני הנהלת אי.די.בי כי הוא מוכן לוותר על פטור זה.

ומה לגבי בן משה? נגדו טוענים מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות כי נקב במועדים בעייתיים, שלא יאפשרו את העמידה בתנאים המתלים להסדר, והעמיד תנאים שאינם סבירים להשקעה, כמו למשל הסכם עם נושי אי.די.בי פתוח, ואישור מקדים של הממונה על הביטוח באוצר.

בן משה מצדו טען, כי הצעות אלשטיין וגרנובסקי-דנקנר הן אופציה להשקעה, שכן הן כוללות מחויבות לסכומים בלתי מספיקים (350-450 מיליון שקל), ויתרת הסכומים הנקובים בהן היא לשיקול דעתם של המשקיעים.

מתי תיכנס פיתוח
 מתי תיכנס פיתוח