מאור ורף נחקרו ע"י מפרק טאו בדלתיים סגורות

פרקליטי בנק לאומי ניהלו מאבק עיקש כדי שעדויותיהם של מנכ"לית ויו"ר הבנק לשעבר בתיק הפירוק של טאו יימסרו בדלתיים סגורות ■ המפרק, עו"ד יוסי שגב, טוען כי הבנק ביצע מירמה לכאורה כשרשם שיעבודים לא תקפים על נכסי טאו

בחסות בית המשפט - מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, גליה מאור, ויו"ר הבנק לשעבר, איתן רף, העידו בתיק הפירוק של חברת טאו תשואות מאחורי דלתיים סגורות.

מאור ורף נחקרו היום (ב') על-ידי מפרק חברת טאו תשואות, עו"ד יוסי שגב, בבית המשפט המחוזי מרכז, ומסרו את גרסתם בנוגע לחשדות של שגב בדבר "מירמה" שביצע לכאורה בנק לאומי כשרשם שיעבודים על נכסי חברת טאו.

בתום ויכוח עיקש בין עו"ד שגב לבין בא-כוח בנק לאומי, עו"ד אייל רוזובסקי, בשאלה אם חקירתם של מאור ורף תהיה חשופה לציבור, החליט השופט אילן שילה לסגור את דלתות בית המשפט בפני הציבור והתקשורת, ועדויות השניים נותרו לפי שעה חסויות.

עם זאת, השופט הורה לצדדים וכן לכונס הנכסים הרשמי להגיש טיעונים מפורטים בכתב באשר לסוגייה, ופסק כי לאחר קבלת הטיעונים בכתב הוא יקבל הכרעה סופית בשאלת הפומביות.

לדברי השופט, השאלה האם הליכי חקירה של מפרק לפי סעיף 288 לפקודת החברות - המאפשר למפרק לזמן אנשים שונים הקשורים לפעילות ארגון לשם גביית מידע על נכסי הארגון, בשלב שבו המפרק עדיין לא גיבש דעה אם להגיש נגדם תביעה - היא שאלה תקדימית שדרוש לו זמן כדי להכריע בה.

"לגלות את העובדות"

קודם לכן, ולאחר שהגיעו להסכמה כי חקירתה של מאור תיערך בבית המשפט ולא במשרדו של עו"ד שגב, התנצחו ביניהם, עו"ד שגב מזה ועו"ד רוזובסקי מטעם בנק לאומי מזה, בשאלת פומביות החקירה.

"זו חקירה פרטית ולא חלק מההליך המשפטי, מדובר בבירור עובדתי, ועוד אין כאן תביעה. דרך המלך של חקירה כזו היא שתיעשה בדלתיים סגורות", טען עו"ד רוזובסקי.

עו"ד יוסי שגב טען מנגד כי חקירתם של מאור ורף וההליך כולו צריך להיות גלוי לציבור. לדבריו, "חשוב שאור השמש ישטוף ויגלה את העובדות... חשוב לנו שהציבור יהיה שותף (להליך), כי מדובר בשוק ההון ובחברה ציבורית. למשקיעים צריכה להיות כל האינפורמציה, בלי זה אפשר 'להרוג' את שוק ההון. אנחנו שומרים עליו - שמצד אחד אם יש מידע פנים אסור לך לסחור, מצד שני מטילים חובות גילוי. יש מקום שהמשקיעים יקבלו אינפורמציות, ולא שהן יהיו בחדרי הכספות של הבנקים".

שגב ציין כי פומביות החקירה תביא לזרימת מידע חיוני אליו. "אם החקירה תהיה גלויה, אני מניח שכל אינפורמציה שתהיה בקשר עם כך תגיע אליי כמפרק. אני לא יודע למה צריך לתת פריבילגיה לאנשים שחקירתם תהיה פרטית", אמר.

בוויכוח בין הצדדים העיר רוזובסקי כי שגב כבר גיבש עמדה לגבי התיק, ברומזו כי בכוונתו להגיש תביעה נגד הבנק. שגב התרעם ואמר כי הוא לא גיבש דעה, וכי מדובר בהליך בירור עובדות בלבד.

בהמשך טען שגב כי נציגי בנק לאומי לא צריכים להיות נוכחים בחקירה, ורוזובסקי התרגז על כך. השופט שילה העיר כי "הנקמות הקטנות האלה הולכות הלוך וחזור בין הצדדים".

חוב של 88 מיליון שקל

ביולי האחרון נתן בית המשפט צו פירוק לטאו, ובכך הגיעה לסופה הרפתקה בורסאית שבה החל בעל השליטה בחברה, אילן בן-דב, במארס 2005. בן-דב העביר לטאו (שהייתה שלד בורסאי) את פעילות ההשקעה בניירות ערך שלו וגייס עבורה מאות מיליוני שקלים, בעיקר בחוב.

בעקבות פרוץ המשבר הפיננסי ב-2008 רשמו ההשקעות שביצעה טאו - בעיקר בשוק ההון ובנדל"ן - הפסדי-עתק. לפי הדוח הכספי האחרון של החברה, היה לה גירעון של כחצי מיליארד שקל בהון העצמי. חוב החברה לבנק לאומי הגיע לכדי 88 מיליון שקל, והבנק הגיש תביעה אישית גם נגד בן-דב בגין ערבותו לחובותיה.

בסמוך למתן צו הפירוק מונה עו"ד יוסי שגב למפרק (מנהל מיוחד) החברה. מאז שמונה לתפקיד בידי בית המשפט והחל לבצע חקירות, טוען עו"ד שגב כי עולה חשד שחלק מהשיעבודים שרשם בנק לאומי על נכסי החברה אינם תקפים.

שגב ביקש לנהל חקירות בנושא ולזמן את מאור ואת רף לחקירה בנוגע לשיעבודים ולמעורבות הבנק בקריסת החברה, וקיבל לכך את אישור בית המשפט. ואולם, עד היום סירב שגב לחשוף את המידע שנמצא אצלו, לדבריו, כדי שלא להפוך את החקירה ל"נכה".

בנק לאומי מנגד טען כי שגב מפזר האשמות חמורות וחסרות בסיס. הבנק סירב לאפשר למאור להעיד, לפני ששגב יפרוט את טענותיו ואת הראיות והעובדות שעומדות בבסיסן.

בהחלטת ביניים איפשר בית המשפט את חקירתם של מאור ורף, לאחר שקבע כי שגב טרם גיבש את דעתו בנוגע להתנהלות בנק לאומי, והוא נמצא במצב של חוסר מידע, לעומת הגורמים שאותם הוא מבקש לחקור.