קרן ויולה פועלת למכירת החזקותיה בעמיעד

שווי המניות: 20 מיליון דולר ■ קרן הפרייבט אקוויטי של קבוצת ויולה השקיעה בעמיעד 9 מיליון דולר בתחילת 2009 ■ מניית עמיעד הכפילה מאז את שוויה פי שניים בתוך 5 שנים

טבען של קרנות פרייבט אקוויטי הוא שהן תמיד תחפשנה מתי ואיך לממש השקעה מוצלחת. דוגמה לכך היא קרן הפרייבט אקוויטי ויולה, חלק מקבוצת ההשקעות ויולה שאחד ממייסדיה הוא הראל בית-און. ל"גלובס" נודע כי הקרן פועלת לממש את החזקותיה בחברה הקיבוצית עמיעד מערכות מים (לשעבר עמיעד מערכות סינון). בית-און מכהן כדירקטור בעמיעד.

עמיעד, שנולדה בקיבוץ עמיעד שבגליל העליון, היא אחת מהחברות הישראליות הבודדות שעדיין נסחרות בבורסת המשנה הבריטית (AIM). למעשה, היא החברה הקיבוצית היחידה שעדיין נסחרת בשוק ההון הבריטי. שוויה הנוכחי הוא 103 מיליון דולר. לקרן ויולה יש החזקה של 19.5% בה (בעלת המניות השנייה בגודלה), וזה אומר שהחזקת הקרן שווה 20.1 מיליון דולר.

עמיעד: 2013 היא שנת מעבר

עמיעד, שבניהולו של אריק דיין, מספקת מערכות לטיפול במי ביוב שנועדו להשקיה ומערכות לטיפול במי השקיה עבור חממות, ומוצרים נוספים כמו מערכות לקירור טורבינות כוח בעזרת מים, ומסננים לאסדות קידוח נפט. החברה הודיעה באוקטובר האחרון כי 2013 היא שנת מעבר מבחינתה, וכי היא חוותה האטה בפעילותה. לכן, הכנסותיה ינועו בין 115-120 מיליון דולר, והרווח הנקי בין 4-6 מיליון דולר. זאת לעומת הכנסות של 130.8 מיליון דולר ב-2012, ורווח נקי של 8.1 מיליון דולר.

ויולה השקיעה בחברה בינואר 2009, אחרי שרכשה את החזקות חברת ההשקעות Atorka האיסלנדית שנקלעה לקשיי נזילות, בכ-9 מיליון דולר, לפי מחיר מניה של 140.238 פני. עמיעד נסחרת כעת לפי מחיר מניה של 282.5 פני, כלומר היא הכפילה את שוויה בתקופה זו, וזו סיבה מספיק טובה עבור קרן ויולה לחפש אחר רוכש למניותיה.

על בסיס נתונים אלו, הקרן צפויה להציג רווח של לפחות 11 מיליון דולר מהשקעתה זו (לא כולל דיבידנד שחילקה עמיעד לאורך תקופת ההשקעה).

אחת הסיבות לזינוק של המניה היא המיזוג של עמיעד עם עמיתתה הקיבוצית ארקל. בנובמבר 2009 היא רכשה את ארקל (Arkal) ב-10 מיליון דולר במזומן וחבילת מניות של עמיעד. תנאי עסקה זו הם שהפכו את בעלי השליטה בארקל - קיבוץ בית הזרע וחברת בקרת ההשקיה ברמד (Bermad) שבשליטת שני קיבוצים אחרים, עברון וסער - לבעלי מניות בעמיעד עצמה. מויולה פרייבט אקוויטי נמסר כי היא אינה מגיבה לשמועות.