עפר לוי: הישראלים באוברדראפט, מתלוננים - ומאושרים

יו"ר נילסן ישראל: "הנושא שהכי מטריד את הישראלי הוא 'איך אני גומר את החודש'. הישראלים הם אלופי העולם בהסתגלות" ■ "בתל-אביב כל מקומות הבילוי מפוצצים. אנשים מסתפקים במנה הראשונה ואחרונה - ומוותרים על העיקרית"

"לא", קובע עפר לוי, "אני לא רואה בעתיד הקרוב גל מחאה שני". לוי, יו"ר קבוצת נילסן ישראל, קבוצת המחקר הגדולה בארץ, מקפיד במהלך הריאיון לא להיות פסקני יותר מדי. אך כשהוא מדבר על המחאה החברתית הבאה, ועל סממניה כפי שהם עולים מעשרות המחקרים שהוא מנהל מדי חודש, לא אכפת לו להיות נחרץ.

"אנשים היום עדיין בהלם מעצם התופעה שמאות אלפי ישראלים יצאו לרחוב, ולכן ייקח עוד זמן רב עד שזה יחזור. מעבר לזה ראו שגל המחאה לא שינה את המעמד הכלכלי של איש, וגם זה מרחיק את המחאה החברתית הנוספת. אנשים הבינו שבעצם לא קרה כל-כך הרבה".

לוי, 45, שעומד כבר למעלה מעשור בראש "הגל החדש" שהתמזגה באחרונה עם נילסן העולמית, אמנם לא חוזה עוד מחאה אדירה, אבל לדבריו הנושא הכלכלי הפרטי עדיין עומד בראש מעייני הציבור. "הנושא שהכי מטריד את הישראלי הממוצע הוא 'איך אני גומר את החודש'. אבל הישראלים הם אלופי העולם באדפטציה, ולמדו להסתגל למצב הקיים".

- כלומר?

"תראה מה קורה בתל-אביב, כל מקומות הבילוי מפוצצים. המצב הכלכלי משפיע בכך שאנשים במקום לאכול מנה ראשונה, מנה עיקרית ומנה אחרונה, הם מסתפקים במנה הראשונה ובאחרונה, ומוותרים על העיקרית, אבל עדיין יוצאים וממשיכים את החיים כרגיל".

- אתה נחשף להמון המון נתונים על הישראלי הממוצע, יותר מאשר השאלות הצרכניות הפשוטות. אתה מוטרד ממה שאתה מגלה על החברה הישראלית, על הציבור הישראלי, על הלך-הרוח שלו?

"הציבור הישראלי באופיו הוא מהאופטימיים בעולם. סקרים מראים מידה מדהימה של 80% אושר. ומצד שני, רואים שאין חשיבה לטווח ארוך. הכי רחוק הוא המחר. שיעור האנשים שנמצא באוברדראפט תמידי גבוה מאי-פעם, ועדיין הם מאושרים. כלומר, הם חיים את הרגע, ולמרות כל המצב שבו הם נמצאים, הם עדיין מצליחים להוציא את המקסימום.

,אני מוטרד מכך שחברות עדיין לא למדו להתאים את עצמן לתופעות האלה. חברות צריכות להבין שבסופו של דבר, המחיר משחק תפקיד אבל לא רק, ואתה חייב לתת ערכים נוספים מעבר למחיר".

*** הכתבה המלאה - במגזין "פירמה" שיחולק הערב (ג') למנויי "גלובס".