ההצעות בעייתיות, אך דנקנר הלך הכי רחוק עבור המחזיקים

מחר צפוי אייל גבאי להגיש את חוו״ד שלו לגבי ההצעות ■ הבעיה הגדולה עמה יצטרך להתמודד היא לא איזו ההצעה מבטיחה את הסכום הגבוה ביותר, אלא מהי ההצעה שבאמת ניתן להוציאה לפועל

הכדור עבר למגרש של אייל גבאי: המומחה הכלכלי מטעם ביהמ"ש להסדר החוב באי.די.בי, קיבל אמש את הבהרותיהן של שלוש קבוצות המציעים להשקיע בקונצרן. עיון בהבהרות אלו מעלה כי קבוצת גרנובסקי-דנקנר הלכה כביכול את הצעד הגדול ביותר לקראת מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות, אך עדיין נשארו לא מעט סימני שאלה לגבי הצעתה, כמו גם לגבי יתר ההצעות.

כזכור, מתמודדות על ההשקעה באי.די.בי: קבוצת דולפין בראשות אדוארדו אלשטיין (שחבר למחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות), קבוצת אקסטרא הולדינג בראשות מוטי בן משה וקבוצת המשקיעים שבראשות אלכסנדר גרנובסקי ונוחי דנקנר, עם יתר השותפים - החברות נטו מלינדה, נץ ומשפחת נוימן. השלב הקריטי הבא העומד בפניהן הוא המלצתו של גבאי, אותה הוא צפוי לפרסם מחר (ד') במסגרת חוות הדעת שיגיש לשופט המחוזי איתן אורנשטיין.

נציין, כי להחלטתו של גבאי משקל רב בהכרעת השופט לגבי השליטה בקונצרן, אותה הוא צפוי לפרסם בתחילת חודש דצמבר.

בהבהרות שנשלחו לגבאי, מבקשת קבוצת גרנובסקי-דנקנר, שהתחייבה להזרים לקונצרן כ-900 מיליון שקל, לעמוד על שלושה פרמטרים מרכזיים. הראשון שבהם הוא הנראות; כפי שנחשף אתמול ב"גלובס", בקבוצה מדגישים כי "אין בהצעה כל פטור מתביעות לצד כלשהו". הפרמטר השני הוא הדגשה של סכום המזומן אותו הפקידה החברה עד כה בנאמנות, כ-623 מיליון שקל, והפרמטר האחרון הוא מתן מענה לצורכי התזרים של החברה הבת אי.די.בי פתוח. בהקשר לכך, מתחייבת הקבוצה כי במידה שתזכה במכרז על אי.די.בי, ועוד לפני שלב הקלוזינג של הסדר החוב, היא מוכנה להזרים לחברה הבת כ-100 מיליון שקל, אם מתוך הסכום שהופקד בנאמנות או דרך הלוואת גישור, במסגרת סכום ההזרמה הכולל של הקבוצה בהסדר.

מנגד, מבהיר אלשטיין, שהתחייב להזרים כ-805 מיליון שקל לקונצרן, כי אם יזכה במכרז יפקיד כ-90 מיליון דולר בנאמנות, שבעה ימים מיום ההסדר, ובכך יעמוד סך ההפקדה שלו לטובת ההסדר על כ-650 מיליון שקל, כאשר גם הוא מוכן להעמיד הלוואה של כ-100 מיליון שקל לטובת אי.די.בי פתוח. בן משה מצידו מוותר על התנאים המתלים להצעתו, כמו למשל השגת הבנות עם הבנקים לגבי אמות המידה הפיננסיות שהציבו לאי.די.בי פתוח, וביטול הנאמן שמונה להחזקות אי.די.בי פתוח בכלל ביטוח.

השורה התחתונה היא שלמרות התיקונים השונים, כל שלוש ההצעות שהוגשו אינן חפות מבעיות המלוות אותן מהיום הראשון. שלושתן מותירות בפני מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות - שצפויים במהלך החודש להצביע על הסדר החוב הרצוי מבחינתם בחברה - בחירה בין האופציה הגרועה לגרועה יותר.

כך למשל, קבוצת גרנובסקי-דנקנר אמנם מגלה את הנחישות הרבה ביותר מבין שלוש הקבוצות, ומצהירה כי קיבלה את "כל בקשות הנאמנים במלואן". ועדיין, חוסר הוודאות והמינוף הקיימים בקבוצה זו - שמבקשת למעשה להקים פירמידה גבוהה של חברות ציבוריות על גבה של אי.די.בי (שכבר היום היא הפירמידה הגבוהה במשק) - הם רבים. במיוחד אם לוקחים בחשבון כי מי שעומד בקודקוד המגה-פירמידה הזאת, אלכסנדר גרנובסקי, הוא איש שרב הנסתר על הגלוי בכל הנוגע להונו ולכוונותיו.

כאלו הם פני הדברים גם באשר ליתר השחקנים בקבוצה, כשהמצטרפת האחרונה אליה - נטו מלינדה של משפחת עזרא, נדרשת לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים. חוסר הוודאות לגבי היכולות הפיננסיות נכון גם לגבי בן משה ולגבי אלשטיין, שבעצמו מתכנן להעמיד פירמידה על גבי אי.די.בי.

אי.די.בי פתוח על סף חדלון פירעון?

אך הבעיה הבוערת כעת בקונצרן אי.די.בי, אשר עשויה להרחיב את הסאגה הנוכחית לממדים עצומים יותר, נמצאת באי.די.בי פתוח. על פי תחשיב שביצעו מחזיקי האג"ח שלה, אי הזרמה של כ-700 מיליון שקל לחברה עשויה להכניס אותה לחדלות פירעון כבר במחצית הראשונה של 2014.

רק מכירה של כלל ביטוח במהלך התקופה הנ"ל תוכל להביא לשקט של שנה ויותר בקומה זו, אך סיכוייה של העסקה נכון לעתה אינם ברורים. בהינתן מצב זה, הרי שהזרמה של כ-100 מיליון שקל לאי.די.בי פתוח, כפי שמציעים אלשטיין ודנקנר, אינה מספקת.

בתוך כך, על רקע מצבה התזרימי המאתגר, מכרה היום אי.די.בי פתוח כ-42% מהחזקתה הישירה בכור, בעסקה מחוץ לבורסה. החברה מכרה 5.68% מהון המניות המונפק של כור במחיר של 66.8 שקל למניה, המהווה הנחה של 4.5% ביחס למחיר הפתיחה של מניית כור הבוקר, ובתמורה כוללת של 180 מיליון שקל. לאחר המכירה, החזקות הציבור במניית כור עלו ל-75% בדיוק - הרף הנדרש להיכללות במדדי הבורסה.

קשה להתעלם מהטיימינג של המכירה - יום לפני פרסום חוות הדעת של גבאי.

לאור כל אלו, הבעיה הגדולה עמה יצטרך להתמודד כעת גבאי, היא לא איזו הצעה מבטיחה את הסכום הגבוה ביותר, אלא מהי ההצעה שבאמת ניתן להוציאה לפועל. כזו שלא תהפוך תוך מספר חודשים בודדים מזו שהצילה את קונצרן אי.די.בי, להצעה שהפכה לבעיה הגדולה של הקונצרן.

ההצעות האחרונות
 ההצעות האחרונות