למה שופרסל מפנה עוד מדפים למוצרים של נטו?

האם שופרסל מקדמת את האינטרסים של נטו ברשת בשל הצטרפותה לקבוצת גרנובסקי-דנקנר במאבק השליטה על אי.די.בי? ■ נתח השוק של מוצרי הטונה של נטו - 32% ■ שופרסל: "הטענה לקשר בין האירועים חסרת כל בסיס"

האם שופרסל מקדמת את האינטרסים של קבוצת נטו ברשת בשל הצטרפות קבוצת נטו לקבוצת גרנובסקי-דנקנר במאבק השליטה על אי.די.בי?

מעדויות שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי מאז הדיווח לבורסה על הצטרפותה של קבוצת נטו למאבק השליטה באי.די.בי, פועלים ברשת שופרסל להגדיל את שטחי המדף של קבוצת נטו.

שופרסל היא רשת השיווק הגדולה בישראל, והיא פועלת עם כמה תתי-רשתות הכוללות את שופרסל דיל (דיסקאונט), שופרסל שלי (בשכונות), שופרסל אקספרס (חנויות נוחות) ורשת יש הפועלת הן במגזר החרדי והן בקרב מרכזי אוכלוסייה חלשים.

במכתב ששלח המנהל המסחרי של רשת יש, איתמר שמיר, לסניפים הוא ביקש להקצות שטח מדף של כ-50% למוצרי הטונה של קבוצת נטו - שלישיית טונה בשמן/מים 160 גרם וטונה בשמן 960 גרם (ראו מסמך מצורף).

ככל הידוע, המכתב נשלח לאחר הדיווח כאמור לבורסה על הצטרפות נטו לקבוצת גרנובסקי-דנקנר.

נזכיר כי לפני ימים אחדים דיווחה קבוצת נטו של איש העסקים דודי עזרא כי החברה-הבת נטו מלינדה הצטרפה לקבוצת גרנובסקי-דנקנר במאבק השליטה על אי.די.בי ותשקיע 134 מיליון שקל. במתווה המתוכנן תחזיק הקבוצה באחזקת מיעוט שלא תעלה על 15% ותיוצג עם דירקטור אחד.

אחת האחזקות המשמעותיות של אי.די.בי היא רשת שופרסל.

הצצה לדוחות של נטו מלינדה מעלה כי מכירות החברה לשופרסל הגיעו אשתקד לכחצי מיליארד שקל, וכי שופרסל הייתה אחראית לכרבע מההכנסות של נטו מלינדה. לפי נתונים אלה, נטו היא בין הספקים המובילים של שופרסל, וככל הידוע, אין עוד ספק גדול בשוק ששופרסל אחראית לרבע מהכנסותיו.

קבוצת נטו, למרות שאינה מוכרזת כמונופול, מחזיקה בנתח כספי של יותר ממחצית בחלק מהקטגוריות שבהן היא פועלת. היא אחראית ל-53% ממכירות הבשר הטחון בארץ, 60% ממכירות הסלמון המעושן, 40% ממכירות הדגים הטריים, 30% ממכירות הדגים הקפואים, 35% ממכירות הבשר הקפוא ו-32% ממכירות שימורי הדגים. מדובר בקטגוריות עם מכר כספי רחב היקף שלנטו יש פוטנציאל גידול של עשרות אחוזים בכל קטגוריה.

הוראה חריגה

דווקא העובדה שנטו מחזיקה בנתח כספי של 32% בלבד ממכירות שימורי הדגים מעידה עד כמה חריגה ההוראה שניתנה בסניפים להקצות לנטו 50% משטח המדף. בנוסף, לא ברור אם כתוצאה מיישום הוראה זו ייפגעו ספקים גדולים או דווקא ספקים קטנים שעשויים למצוא את עצמם מחוץ למדפי הרשת.

לדברי דרור שטרום, מומחה להגבלים עסקיים, "יש כאן בעיה מבנית, כי המשקל של רשת שופרסל עלול לגרום להטיות שוק מהסוג הזה. ברמה של רשת שופרסל זה מאוד בעייתי לבוא ולראות ספק מזון גדול הופך להיות בעלים שלה בעקיפין.

"זה תמוה כי בדרך-כלל, במשך שנים לא היה מצב שלספקי מזון גדולים הייתה נגיעה ושליטה ברשת שיווק, ובטח לא ברשת שיווק גדולה כמו שופרסל. הספקים נמנעו מלנסות ולהיות חלק משליטה ברשת שיווק גדולה בשל ניגודי עניינים".

עוד אומר דרור שטרום כי "נושאים מעין אלה עלו בהנפקת החברים, ועלו טענות לכאורה שיש יחסי גומלין בעייתיים לכאורה. בצד אחד, קבוצת אחזקות המחזיקה ברשת השיווק הגדולה במדינה ומזמינה ספקי מזון לקחת חלק ביחידות ההנפקה שלה. הדבר יוצר מערכת תמריצים וסנקציות שעלולה לשדר מסר בעייתי.

"אם לא תיקח ותקנה, אתה עלול למצוא את עצמך במצב שבו היחס שלנו אליך יהיה אחר. זה אמנם הכול לכאורה וברמת טענות, אבל כשמדובר ברשתות שיווק בגודל הזה, הדרך הראויה היא להיזהר אפילו מספק קטן של יחסי גומלין כאלה".

קבוצת נטו אינה הספק הראשון שחבר לאי.די.בי באופן זה. בפברואר 2012, השקיעה חברת וילי-פוד, של האחים צביקה ויוסי ויליגר, 2.5 מיליון שקל במה שזכה לכינוי "הנפקת החברים" של נוחי דנקנר.

מהדוח הכספי של וילי-פוד עולה כי המכירות שלה לרשת שופרסל ב-9 החודשים הראשונים של השנה עמדו על 46.5 מיליון שקל. מדובר בקצב מכירות שנתי של 62 מיליון שקל, והוא משקף גידול של 33.3% במכירות החברה לשופרסל. לשם השוואה, בשנת 2011 המכירות לשופרסל גדלו בפחות מ-1% ובשנת 2012, אז החל השינוי, הן גדלו ב-6.4%.

הן בשופרסל והן בחברת וילי-פוד מכחישים כל קשר בין העלייה במכירות לבין השתתפותה של וילי-פוד ב"הנפקת החברים".

"שטחי המדף של מוצרי נטו קטנו"

מרשת שופרסל נמסר בתגובה: "הטענה לקשר בין האירועים הנה חסרת כל בסיס. שופרסל פועלת על-פי החלטות מקצועיות וענייניות בלבד".

מקבוצת נטו של דודי עזרא נמסר בתגובה: "אלה טענות חסרות שחר, עובדתית שטחי המדף של מוצרי נטו ברשת קטנו במעט לאחרונה עקב כניסת מוצרים חדשים של חברות מתחרות בקטגוריות הבשר והמאפים.

"למותג ויליגר נוסף לאחרונה מוצר טונה בכשרות הבד"ץ שלא היה בסל המוצרים בעבר, והמחיר שלו זול ממחיר המוצר המקביל של המתחרים, רשת יש, אשר פונה לקהל החרדי, ואשר הקצתה למוצר החדש בכשרות המהודרת שטחי מדף על-פי שיקוליה המסחריים".

שופרסל
 שופרסל