סקר: לילדים יש השפעה גדולה על החלטות הקנייה במשפחה

סקר של zeta-tools עבור תפוז: 86% מהאמהות בגילאי 46-55 השיבו כי ילדיהן משפיעים במידה רבה ומעלה על ההחלטה איזה מותג ביגוד או הנעלה יקנו ואיפה ■ עם זאת, בחופשה המשפחתית להורים עדיין יש המילה האחרונה

מפרסמים רבים מכוונים את הפרסומות אלינו, ההורים, אך למרות שאנו אלה המחזיקים בכרטיס האשראי, ילדינו קובעים אילו מוצרים נקנה ובאיזו תדירות - ולא רק בסופרמרקט. הם מחליטים אילו מותגים ילבשו, לאיזה יעד תיסע המשפחה בחופשה הבאה ולאילו מופעי חנוכה יילכו.

חברת המחקר zeta-tools ביצעה לאחרונה מחקר עבור תפוז אנשים המפעילה את אתר הקהילות תפוז ואת אתר הילדים "דף הבית הראשון שלי". המחקר בוצע בקרב מדגם ארצי מייצג של 350 אימהות לילדים עד גיל 18, שענו על שאלות בנוגע להרגלי הצריכה של המשפחה וילדיה, ורמת השפעתם על הילדים על הקניות בבית.

מממצאי הסקר עולה כי לילדים יש השפעה רבה, לעתים מכרעת, על דפוסי הצריכה של המשפחה כולה. הדבר בולט במיוחד ככל שגילאי ההורה והילד מבוגרים יותר ובתחומים שנוגעים ישירות לילד כמו ביגוד והנעלה.

כך, למשל, 86% מהאמהות בגילאי 46-55 (שלרובן יש ילדים בגיל ההתבגרות) השיבו כי ילדיהן משפיעים במידה רבה ומעלה על ההחלטה איזה מותג ביגוד או הנעלה יקנו ואיפה. בקרב אמהות צעירות יותר (גילאי 36-45), 52% מהנסקרות השיבו כי ילדיהם משפיעים במידה רבה על החלטות הקנייה.

כשהילדים צעירים, ההשפעה שלהם נמוכה יחסית. השפעה זו הולכת וגדלה ככל שהילדים גדלים. עם זאת, בהרגלי צריכה של מעדני חלב וחטיפים ההשפעה של הילדים על החלטת הקנייה משמעותית כבר בגיל צעיר.

66% מהאמהות השיבו כי לילדיהן השפעה רבה (עד עיקרית) על ההחלטה איזה מעדן חלב לקנות. מענין שעל פי הסקר, אצל אמהות לשני ילדים השפעתם של הילדים היא רבה במיוחד - 85%.

התמונה דומה לגבי חטיפים וממתקים: 59% מהאמהות אמרו שלילדיהם השפעה רבה על הבחירה איזה חטיף או ממתק לקנות הביתה, כאשר ההשפעה מתחילה כבר בגיל צעיר וגוברת עם הגיל.

גם על השאלה לאיזה מופע יילכו הילדים בחנוכה, ישיבו בדרך-כלל הילדים, במיוחד ככל שהגיל שלהם ושל הוריהם עולה. אצל הילדים הגדולים, מדובר ב-61% מהמקרים.

ומה באשר לחופשה המשפחתית? במקרה זה, להורים יש עדיין המילה האחרונה בבית. 65% מהאמהות ציינו כי ילדיהן משפיעים מעט, אם בכלל, על ההחלטה לאן לצאת לחופש משפחתי. רק אצל ההורים המבוגרים יותר, בגילאי 46-55, שלהם יש ילדים בגיל ההתבגרות, התמונה הפוכה. שם, ב- 59% מהמשפחות, לילדים יש השפעה רבה דווקא על בחירת היעד.

עוד נתון מענין מהסקר נוגע לאיזור הגיאוגרפי בו גרה המשפחה. מהסקר עולה כי האמהות באיזור המרכז מושפעות הרבה יותר מילדיהן מאשר האמהות ביתר אזורי הארץ וכי האמהות באיזור ירושלים מושפעות הכי מעט (כ-70% מהאמהות באיזור ירושלים השיבו כי לילדיהם השפעה נמוכה אם בכלל, לעומת 30% במרכז).

גרף: כיצד משפיעים הילדים על החלטות הקנייה במוצרים שונים?

גרף ילדים
 גרף ילדים