חב' החשמל ו-EDF יקימו תחנת כוח באשקלון ב-3 מיליארד ד'

חברת החשמל הלאומית של צרפת תחזיק 51% מחברה משותפת שתוקם לטובת הפרויקט התחנה תוכל לפעול בפחם ובגז טבעי

חברת החשמל ו-EDF, חברת החשמל הלאומית של צרפת, יקדמו הקמה משותפת של תחנת הכוח באשקלון בהשקעה של 3 מיליארד דולר לפחות, כך קובע מסמך עקרונות שנחתם אמש בין ראשי החברות.

לפי העקרונות שסוכמו תוקם חברה משותפת לחברת החשמל ול-EDF, שבה תחזיק החברה הצרפתית 51%. התחנה תהיה בעלת הספק של 1,500 מגוואט ותוכל לפעול בפחם ובגז טבעי. בשבועות הקרובים יוחלט באיזו טכנולוגיה תופעל התחנה ותיערך בדיקת כדאיות כלכלית ובדיקת אפשרות המימון של הפרויקט, שיהיה הגדול מסוגו שנבנה בישראל בשנים האחרונות.

מלבד הבדיקות הכלכליות, הקמת הפרויקט מותנית בקבלת אישורים מגורמי הממשלה השונים, שעשויים בין היתר לדרוש קיום מכרז. ואולם לדעת עו"ד משה שחל, המייצג את EDF, שותפות אסטרטגית בין חברות החשמל אינה מצריכה עריכת מכרז כאמור. שחל גורס כי ניתן יהיה להקים חברה משותפת שתיזום את הקמת התחנה והביצוע יימסר לקבלנים באמצעות מכרזים.

קושי אחר צפוי להתעורר סביב דרישת האוצר כי התחנה תפעל במתכונת כלכלית, כלומר לפי הדלק הזול מבין הפחם והגז הטבעי - זאת בניגוד לדרישת גורמי הסביבה כי התחנה תשתמש בפחם המזהם רק כדלק לשעת חירום.

המגעים בין EDF לחברת החשמל החלו לפני שנתיים וצברו תאוצה בימים האחרונים, לאחר ששר התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים סילבן שלום נתן להם את ברכתו.

לפי הסיכום בין הצדדים, חברת החשמל ו-EDF ישתפו פעולה גם בהקמת תחנת כוח קטנה יותר באלון תבור ובהקמת תשתיות רשת חכמה (סמארט גריד) בישראל.

EDF, הנחשבת לחברת החשמל הגדולה בעולם המערבי, הסכימה לאפשר למומחים של חברת החשמל הישראלית להיות מעורבים בפרויקטים שלה באפריקה ובמדינות בריה"מ לשעבר, זאת לפי בקשתו של המשנה למנכ"ל חברת החשמל יעקב (יאשה) חאין.

אמש אמר יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, כי ישמח אם EDF תרכוש מניות בחברת החשמל, אם המדינה תאשר זאת בעתיד. כניסתה של EDF לשותפות עם חברת החשמל זוכה גם לברכת ועד העובדים של החברה, שראשיו נפגשו עם מנהלי EDF בעת ביקור קודם בישראל. עובדי חברת החשמל רואים ב-EDF הממשלתית מודל לחברת חשמל לאומית מוצלחת.