מנכ"ל אבוג'ן: "לצערי לא כל הביקושים מצד הישראלים נענו"

עופר חביב, מנכ"ל אבוג'ן שהנפיקה את מניותיה בבורסה הראשית של ניו-יורק: "רצינו להיחשף לשוק האמריקאי"

חתמי ההנפקה של חברת הביוטק החקלאית אבוג'ן הודיעו על מימוש אופציית ה"גרין שו", ורכשו מניות החברה בעוד 10.6 מיליון דולר. סכום זה מצטרף ל-74 מיליון דולר שגייסה החברה בהנפקה בבורסה בניו יורק ביום רביעי. הגיוס בוצע לפי שווי של 365 מיליון דולר אחרי הכסף. הסכום גבוה משמעותית ממה שתכננה החברה לגייס כשרק החלה לדבר על הנפקה - כ-60 מיליון דולר.

ביום שלאחר ההנפקה עלתה מניית אבוג'ן ב-16%, וסגרה את הדיסקאונט שניתן למשקיעי ההנפקה לעומת מחיר השוק בבורסה בתל אביב. זאת על רקע שבירת השיאים של מדדי דאו ג'ונס ו-500 S&P בניו יורק בסוף השבוע.

בראיון ראשון מאז ההודעה על הכוונה להנפיק מספר מנכ"ל אבוג'ן עופר חביב ל"גלובס", כי הוא נרגש מהצלחת ההנפקה, ומהיקף ההון שגויס. "במהלך הרוד-שואו הרגשתי שהמשקיעים מבינים היטב את התחום", הוא אומר. "כולם מחזיקים מניות של השותפות שלנו, מונסנטו, סינג'נטה או דו פונט, ולראשונה לא היה כל צורך להסביר מה אנחנו עושים, אלא נכנסנו ישירות לפרטים".

שותפותיה של אבוג'ן הן חברות זרעים שרוכשות את הטכנולוגיה של החברה, כדי לשפר את היבול או את העמידות של הזרעים שלהן. תמיכתה של מונסנטו, שהגדילה את חלקה בהון החברה ל-9.8%, בהשקעה של 12 מיליון שקל בהנפקה, הייתה אחד הגורמים הקריטיים בעניין שגילו המשקיעים האמריקאים בחברה, אומר חביב.

- מה הוביל אתכם להנפיק דווקא עכשיו?

"שילוב של שלושה דברים: הבשלת הטכנולוגיות, רצון להיכנס לתחומים נוספים, שבהם אנחנו צריכים לבנות תשתיות טכנולוגיות חדשות, וכן הפתיחות של השוק בארה"ב להנפקות. גם לולא גייסנו את הסכום, יכולנו להתקדם בתוכנית העסקית שלנו, אבל הרבה יותר לאט.

"זו תקופה טובה לשיתופי פעולה בין חברות כמונו לבין ענקיות הזרעים, וככל שנתקדם במהירות רבה יותר, כך נוכל להיטיב לנצל זאת.

"מעבר לזאת, רצינו להגדיל את בסיס המשקיעים שלנו, ולהיחשף לשוק האמריקאי. לכן, לצערי, לא הצלחנו להיענות לכל הביקושים של המשקיעים הישראלים, שהיו מעל ומעבר לציפיות".

- מה תעשו עם 84 מיליון דולר?

"אנחנו מעוניינים להאיץ את הפרויקטים הקיימים שלנו, וכן להיכנס חזק יותר לתחום האג-ביוטק - הדברה באמצעות חומרים ביולוגיים. אנחנו מעוניינים להקים פעילות בארה"ב, כדי לבדוק את ישימות הטכנולוגיה שלנו מול חרקים וחיידקים אמריקאיים שאין בארץ, ושכמובן אסור להביא לכאן. הכסף הזה יאפשר לנו לעשות זאת.

"תחום נוסף הוא אבופיול, החברה הבת שלנו לתחום הדלק הביולוגי. יש לנו תוצאות טובות בניסויים, ואנחנו מאמינים כי נוכל להגיע למכירות של זרעים להפקת דלק כבר ב-2016. אם בעבר חשבנו שנוציא את החברה החוצה כספין-אוף, כדי לא לספוג את כל עול המימון שלה, הרי שכעת אנחנו מאמינים שנחזיק בה לפחות עד שתגיע למכירות, כי שם נמצאת עליית הערך העיקרית.

"למרות כל אלו, אנחנו רוצים לשמור על קצב שריפת מזומנים נמוך, להשתמש בכספים של השותפים למימון המחקר שלנו בכל מקום שבו זה אפשרי והגיוני, ולא להסתנוור מהסכום בקופה. אני מגיע מתחום הכספים, ויכול להבטיח שכל שקל שיוצא מן החברה הכרחי ומתועד".

- מה יהיה קצב שריפת המזומנים החדש שלכם?

"זה עוד לא ברור, אבל נראה כי הסכום יספיק לנו, כך שלא נצטרך לגייס בטווח הקצר ואפילו הבינוני - אם כי תמיד יכולות להיות הפתעות. אבל לפי מה שאנחנו רואים היום, ייתכן אף שנגיע לאיזון ולעמידה על הרגליים שלנו, לפני שנבצע גיוס נוסף".

היום לאבוג'ן אין מכירות, והכנסותיה הן הסכומים שמשלמות לה שותפותיה, למימון תוכניות המחקר.

- מונסנטו השקיעה בכם 12 מיליון דולר, וכעת אין לכם כבר אופציית PUT לחייב אותה להשקיע בכם את הסכום לפי דרישתכם, אופציה שעזרה לכם לשפר את החוזים מולם בעבר.

"אנחנו קצת שמחים שניקינו את האופציה הזו, ואת השאלות שהיא יצרה לגבי מתי והאם יהיה דילול בחברה. העובדה שמונסנטו השקיעה בנו כעת מרצונה אותתה לציבור כי היחסים בין שתי החברות טובים ויציבים".

השותפיות העיקריות של אבוג'ן
 השותפיות העיקריות של אבוג'ן