מי יתכנן 12 אלף דירות בחוף התכלת בהרצליה? ביהמ"ש יחליט

ביהמ"ש הורה ליו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה להסביר מדוע לא נטלה את סמכות תכנון המתחם מהוועדה המקומית, שלטענת בעלי הקרקע "גוררת רגליים"

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דפנה אבניאלי, חייבה לאחרונה את יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בתל אביב, גילה אורון, להסביר בתצהיר חתום מדוע החליטה שלא ליטול מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה הרצליה את סמכויותיה בקשר לקידום תוכנית מגורים במתחם חוף התכלת במערב העיר.

את ההחלטה נתנה אבניאלי בדיון שהתקיים בשבוע שעבר, על רקע עתירה שהגישו בעלי קרקעות פרטיים במתחם חוף התכלת כנגד עיריית הרצליה בגין "גרירת רגליים" לטענתם, בכל הקשור לקידום התוכנית, אותה הם מבקשים לממש על קרקעותיהם כבר שנים ארוכות.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד יובל גלאון ממשרד שביט בר-און גלאון צין יגור ושות', המייצגים את העמותה לקידום ופיתוח חוף התכלת, נטען כי במהלך 7 השנים האחרונות העירייה - למרות הצהרותיה - לא קיימה אפילו דיון בתוכנית בוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

בעתירה דורשים בעלי הקרקעות מבית המשפט להורות לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ליטול מעיריית הרצליה את הסמכות ולקדם את התוכנית בעצמה.

לאחר הגשת העתירה, הודיעה עיריית הרצליה ביולי האחרון כי הוועדה המקומית התכנסה במטרה לדון בתוכנית, וקיבלה החלטה להמליץ על הפקדתה בוועדה המחוזית. אלא שבעלי הקרקע טוענים כי הוועדה המקומית הציבה שני תנאים להפקדת התוכנית החורגים מסמכותה, וזאת במטרה לעכב את קידום התוכנית: האחד - הכנת תסקיר השפעה על הסביבה; והשני - מציאת פתרון תחבורתי לבעיית קישור בין מרכז העיר למערבה.

כתוצאה מכך פנו בעלי הקרקעות ליו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, גילה אורון, בחודש אוגוסט האחרון, בדרישה ליטול לידיה את סמכות התכנון במקום הוועדה המקומית. אורון השיבה במכתב ששיגרה לבעלי הקרקע בתחילת חודש נובמבר, כי היא מסתפקת בצעדים שעשתה הוועדה המקומית ולא מוצאת לנכון ליטול ממנה סמכויות.

"החלטת הוועדה המקומית מיולי 2013 מלמדת כי התוכנית נמצאת בטיפול הוועדה המקומית, כי התכנון אכן התקדם במדיה משמעותית עד כדי המלצה להפקדת התוכנית, וכי נותרו לטיפול רק נושאים תכנוניים בודדים להשלמה בטרם ההמלצה", כתבה אורון בתשובתה. "אינני מוצאת כי חל שינוי מהותי בנסיבות המצדיק את הסעד הקיצוני של נטילת התכנון מידי הוועדה המקומית לידי הוועדה המחוזית".

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בעתירה, טענו בעלי הקרקע כי עיריית הרצליה מצהירה כבר 7 שנים כי אינה יודעת כיצד לחבר בין חלקה המערבי לחלקה המרכזי של העיר, וכי לא תקדם את התוכנית בחוף התכלת עד לפתרון הבעיה. עוד הם טענו כי יש להעביר את הסמכות לתכנן את המתחם לידיה של הוועדה המחוזית, שתדע למצוא את הפתרון לתוכנית בראייה רחבה הכוללת ערים נוספות מלבד הרצליה.

מנגד טענה עיריית הרצליה כי מדובר בטענות-שווא, וכי העירייה פועלת למציאת פתרון תחבורתי לתוכנית.

"יו"ר הוועדה המחוזית אינה מציינת כל מסמך שהוצג לעיונה בטרם המכתב הנדון כגון פרוטוקול הדיון בוועדה המקומית, שלא הוצג בבית המשפט ולא הועבר לעותרים, שיחות וקבלת מידע מגורמים הקשורים לוועדה המקומית או לתוכנית לאחר הדיון מיולי 2013", קבעה אבניאלי. "לא מצאתי מקום שלא להיעתר לבקשה זו, וזאת לאור העובדה שבמסגרת שיקול-הדעת המוקנה לבית המשפט, עליו לבחון את סבירות החלטות הוועדה המחוזית כדי להיווכח אם יש מקום להתערב בהן או לשנותן".

אבניאלי הורתה כאמור לאורון להסביר בתצהיר בתוך 30 יום מדוע החליטה שלא ליטול את סמכותה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ואף להיקרא לחקירה בבית המשפט על-ידי עו"ד גלאון, אם תידרש לכך.

"עצם ההחלטה של בית המשפט קובעת שצריך לשים סוף פסוק לסחבת הבלתי נגמרת בהתנהלות הוועדה המקומית והוועדה המחוזית בעניין קידום התוכנית בחוף התכלת", מסר יו"ר העמותה לקידום ופיתוח חוף התכלת, עזרא יחזקאל. "הוועדות יתבקשו להסביר לבית המשפט האם החלטותיהן היו סבירות, ולפעול סוף-סוף לתכנון המתחם, המיועד להקמת 12 אלף יחידות דיור, שיש בהן כדי לסייע לפתרון מצוקת הדיור במרכז הארץ".

מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה נמסר כי "משרד הפנים יגיב לנושא בבית המשפט".

מעיריית הרצליה נמסר כי "בהחלטתה בחודש יולי האחרון קבעה הוועדה המקומית כי היא ממליצה בפני הוועדה המחוזית להפקיד את התוכנית לאחר מילוי התנאים שנרשמו בהחלטה. אחד מהתנאים הוא הכנת תסקיר השפעה על הסביבה, שבסיומו התוכנית תחזור לדיון נוסף בוועדה. תנאי נוסף הוא קיומו של דיון לאישור עקרוני של פתרון לחיבור המתחם למרכז העיר. בהתאם להחלטה, בימים אלה אגף הנדסה שוקד על הכנת פתרון לחיבור המתחם למרכז העיר. כמו כן, מסמכי התוכנית הועברו לוועדה המחוזית, במטרה לקבוע דיון לשם קביעת ההוראות לתסקיר".