אחים לאקזיט: כך צברו האחים פרופר 1.2 מיליארד שקל באסם

לאחר מכירת מניותיו של דן פרופר, זינקה היום מניית אסם ב-6%, כנראה בשל ציפייה להצעת רכש שתגיש נסטלה למניות הציבור

לאחר שכבר רשמה עלייה של 30% בשנה האחרונה, זינקה היום (ד') מניית אסם בכ-6% במחזור גדול מהרגיל, ושלחה את קבוצת המזון להיסחר סביב שווי שיא של 9 מיליארד שקל. הסיבה לזינוק במניה - עסקה שבה מכר אתמול דן פרופר, בן למשפחת המייסדים ויו"ר אסם, את רוב מניותיו בחברה תמורת 142 מיליון דולר (כ-500 מיליון שקל).

בסך-הכול מכר אתמול פרופר 5% ממניות אסם לבעלת השליטה בחברה, קונצרן נסטלה, לפי מחיר של 92.7 שקל למניה - גבוה בכ-25% ממחיר השוק. לאחר המכירה, נותר בידיו של פרופר שיעור לא משמעותי של מניות, וכעת חלקה של נסטלה באסם גדל לכ-64%. את העלייה היום היה מי שייחס להערכות בשוק, שלפיהן תפעל כעת נסטלה למחיקת מניית אסם מהמסחר.

"הקשר לא עובר רק דרך המניה"

גיל דטנר, אנליסט לאומי שוקי הון, אמר כי "כבר הרבה זמן מדברים על מחיקת אסם מהמסחר, כי נסטלה היא בדרך כלל בעלים של 100% מחברות הבת שלה. אבל זו לא נראית לי דרך הגיונית לחתור למחיקה, יותר הגיוני היה שיעשו זאת באמצעות הצעת רכש, כי אחרי המהלך הנוכחי כל הצעה תהיה הרבה יותר יקרה בשביל נסטלה. גם לפני ההצעה, לדעתי, המניה הייתה יקרה". יש לציין כי מאז ההנפקה, לפני יותר מ-20 שנה, אסם לא עשתה שימוש בבורסה לגיוס הון או חוב מהמשקיעים.

עסקת המכירה הנוכחית של דן פרופר מגיעה שנה וחצי לאחר שאחיו, גד פרופר, מכר את יתרת מניותיו באסם, שעמדו גם כן על 5%, תמורת 372 מיליון שקל. גם בעסקה זו הרוכשת הייתה נסטלה. מאז 2004 מכרו האחים גד (69) ודן (72) פרופר מניות אסם בהיקף כולל של כמיליארד שקל. יחד עם חלקם של השניים בדיבידנדים והמשכורות שהוענקו להם במסגרת תפקידיהם בחברה, הגיעו השניים להיקף תמורה של כ-1.2 מיליארד שקל.

אביהם של השניים, אויגן פרופר, נמנה עם מייסדי אסם (לצד בני משפחות קליין, וילמרסדורף, וייל ולורש) ועבד בה עד גיל 70. דן פרופר התחיל את דרכו באסם בשנות ה-60 כמהנדס צעיר, בוגר הטכניון, ובמהלך הזמן הפך לשם נרדף לחברה. ב-1981 מונה פרופר למנכ"ל אסם, כשאת תפקיד זה הוא מילא במשך 25 שנה, ומ-2006 הוא מכהן כיו"ר אסם. במרוצת השנים הפכה אסם תחת ניהולו של פרופר לאחת מיצרניות המזון המשמעותיות בשוק הישראלי, ותחת ניהולו גם הונפקה ב-1992.

פרופר מסר אמש כי "כבר לפני מספר שנים העברתי את החזקות מניותיי באסם לידי ארבעת ילדיי, ועכשיו הגיעה העת לאפשר לכל אחד מהם לפתח פלטפורמה משלו. אני ממשיך בתפקידי כיו"ר אסם, לאחר שמועצת המנהלים האריכה את כהונתי בישיבתה האחרונה עד 2016. לאחר 47 שנים, הקשר שלי לאסם לא עובר דרך המניה, אלא נובע מרגשות עמוקים ומהיסטוריה משותפת רבת שנים. אני גאה על כך שרכישת המניות על ידי נסטלה מהווה הבעת אמון בלתי רגילה של חברת המזון הגדולה בעולם באסם, במנהליה ובעובדיה".

ארבע שנים לאחר ההנפקה החל מהלך ההשתלטות של נסטלה על החברה, עם מימוש אופציה לרכישת 10% ממניות אסם לפי שווי חברה של כ-400 מיליון דולר. נסטלה המשיכה להגדיל את חלקה על ידי רכישת מניות אסם מידי קופות הגמל של בנק דיסקונט, ובהמשך רכשה 25% מהמניות שהחזיקה קבוצת קלארידג' של משפחת ברונפמן, וכן חלק ממניות משפחות המייסדים.

אסם נחשבת להשקעה דפנסיבית בעלת עוצמה פיננסית, והיא החברה התעשייתית הראשונה והיחידה בישראל, שאינה חברה ממשלתית, המדורגת AAA על ידי מידרוג. אסם מייצרת ומשווקת למעלה מ-2,000 פריטי מזון, בעיקר בארץ, וכן בארה"ב ובאירופה. לפי דוחותיה הכספיים לסיכום 2012, העסיקה כ-4,800 עובדים.

מחזור המכירות השנתי שלה עומד על יותר מ-4 מיליארד שקל, והשבוע סיכמה החברה את הרבעון השלישי של השנה עם יציבות ברווח הנקי, שעמד על 101 מיליון שקל. רווחיה בתשעת החודשים הראשונים של השנה צמחו ב-1.7% ל-285 מיליון שקל.

האחים פרופר
 האחים פרופר