נאמני אג"ח אי.די.בי מאיימים לתבוע את נוחי דנקנר

טוענים כי "קברניטי אי.די.בי הם האחראים הישירים לכך שהחברה נקלעה לחדלות פירעון, וכתוצאה מכך הם האחראים הישירים לנזקים הכבדים שנגרמו"

נאמני אג"ח אי.די.בי אחזקות (סדרות א', ב', ג', ו-ה') שלחו לחברי דירקטוריון אי.די.בי אחזקות ולחברי ההנהלה הבכירה בחברה מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים באמצעות עורכי דינם, נעם שרון ונדב ויסמן ממשרד מיתר - כך נודע ל"גלובס".

במכתב מציינים הנאמנים כי "קברניטי החברה הם האחראים הישירים לכך שהחברה נקלעה לחדלות פירעון, וכתוצאה מכך הם האחראים הישירים לנזקים הכבדים שנגרמו לחברה, לבעלי מניותיה ולנושיה".

התאריך הרשום על המכתב הוא 28 בנובמבר. לאור זאת עולה השאלה מדוע נשלח המכתב לחברה ימים ספורים בלבד לפני תחילת ההצבעות על הסדר החוב בקונצרן (הצפויות מחר)?

ככל הנראה נעוצה הסיבה לכך בעובדה שפוליסת הביטוח של מנהלי וראשי הקונצרן תמה במוצ"ש האחרון (30 לנובמבר) והפכה למעין פוליסת "ראן אוף". בשל כך ביקשו הנאמנים לשלוח את המכתב בזמן שהפוליסה הקודמת עודנה תקפה.

מהו היקף התביעה? הנאמנים טוענים כי טרם ניתן לחשב במדויק את סך הנזקים שגרמו חברי הדירקטוריון לחברה, אך כבר עכשיו ברור כי "מדובר בנסקים העולים על סך חובותיה של החברה". נציין כי לאי.די.בי יש חוב של כ-2 מיליארד שקל לנושיה.

בין הנקודות המרכזיות שמעלים הנאמנים כנגד נוחי דנקנר ושאר חברי הדירקטוריון הם מציינים כי החברה תחת פקדו של דנקנר התנהלה ללא מדיניות אשראי וניהול סיכונים ראויה, התנהלות שלא נעשתה לטובת החברות הנכללות בה אלא לטובת בעלי השליטה.

עוד נטען כי החברה נמנעה מלפתוח בהליכים לאישור הסדר חוב עם נושיה משך חודשים ארוכים, "גם בשעה שהיה ברור לכל שהסדר נושים שכזה מחויב המציאות".

זאת ועוד, לטענת הנאמנים, "דירקטוריון החברה ישב באפס מעשה שעה שבעלי השליטה בחברה גייסו כסף לגנדן... דירקטוריון החברה המשיך לנקוט במדיניות של 'שב ואל תעשה'".

לסיכום מציינים הנאמנים כי בכוונתם להביא לכך שיינקטו הליכים משפטים מתאימים, בין אם על-ידי החברה או על-ידי בעל תפקיד אחר, על מנת להבטיח את כי חברי הדירקטוריון ישלמו תשלום מלא בגין הנזקים שנגרמו לחברה כפועל יוצא של מדיניותם.

מאי.די.בי אחזקות נמסר בתגובה: "המכתב ששיגרו באי-כוחם של חלק מהנאמנים נשלח לחברה על רקע סיום תקופת פוליסת ביטוח האחריות הקיימת, ותחילת כיסוי מסוג 'ראן אוף'. מטעם זה, מכיל המכתב כל עילה אפשרית (ובלתי אפשרית) שעלתה על דעתם של כותביו, על מנת שכל עילה שצוינה במכתב תהפוך למכוסה בביטוח. לפיכך אין לייחס למכתב כל משמעות מעבר לאמור. למען הסר ספק, אנו דוחים מכל וכל את הטענות המוזכרות במכתב. החברה נהגה כראוי, וכל פעולותיה היו תקינות ונעשו על-פי כל דין".

תביעה נגזרת והסכם פשרה

נזכיר כי במקביל מתנהל נגד חברי דירקטוריון אי.די.בי תביעה נגזרת שהוגשה על-ידי עו"ד אהוד שיף, בעל מניות בסדרה ג' של אי.די.בי, באמצעות עורכי הדין אופיר נאור, רנן גרשט ועדי גרנות.

תביעה זו הועברה לאחרונה לגישור בפני השופט המחוזי בדימוס בעז אוקון. שופטת המחוזי בתל-אביב, רות רונן, שדנה בתביעה הנגזרת, תחמה את הליך הגישור ב-3 חודשים. היקף התביעה הנגזרת עומד על 1.353 מיליארד שקל.

בתביעה זו נתבעים חברי דירקטוריון אי.די.בי אחזקות, נוחי דנקנר, אמו זהבה דנקנר, רפאל ביסקר, ליאור חנס, אליהו כהן, אריה מינטקביץ, יעקב שימל, מאיר רוזן, שמואל לחמן, צבי דבורצקי ושמואל דור.

לתביעה זו קדמה תביעת השבת הדיבידנדים כנגד בעלי השליטה בחברה, במסגרתה הגיעו משפחות מנור ולבנת, השותפות של דנקנר לגרעין השליטה באי.די.בי, להסכם פשרה, לפיו ישיבו לקופת החברה כ-74 מיליון שקל.