ביה"ד אסר על הנהלת מגדל להתערב נגד התאגדות העובדים

(עדכון) - ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה במגדל ופנתה לביה"ד לעבודה, בטענה כי מגדל מסרבת להכיר בהתארגנות העובדים - חודש לאחר ההכרזה על יציגות, ועוברת לכאורה על הפסיקה שאסרה על המעסיקים להביע עמדה בעניין

שופט בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, דורי ספיבק, הוציא היום (ה') צו מניעה נגד הנהלת חברת מגדל, האוסר על החברה להתערב או להתבטא בשום צורה בעניין התאגדות עובדי החברה - זאת לבקשת ההסתדרות ובהתאם לפסק הדין המחייב של בית הדין הארצי לעבודה מינואר האחרון.

מוקדם יותר היום פורסם כי ב‏תום אולטימטום של שבוע שהציבה ליו"ר ולבעלים של מגדל, שלמה אליהו, ההסתדרות הכללית מימשה את האיום והכריזה על סכסוך עבודה בחברה, שיאפשר לה בתוך 14 ימים לפתוח בעיצומים עד כדי שביתה.

‏במקביל, פנתה ההסתדרות כאמור לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, בדרישה להוציא צווי מניעה, שיאסרו על אליהו ועל מנהלי החברה להביע את עמדתם נגד התארגנות העובדים - דבר שנאסר על-ידי בית הדין הארצי לעבודה לפני כשנה.

בבקשה לבית הדין נכתב כי "אליהו סבור כי הדין אינו חל עליו". כאמור, בית הדין האזורי קיבל את בקשת ההסתדרות והוציא צו מניעה נגד הנהלת מגדל.

‏יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, מסר היום: "נעמוד בנחישות לטובתו של כל עובד מתארגן. אני קורא להנהלת החברה ולשלמה אליהו להכיר בזכותם הבסיסית של העובדים להתאגד".

בשבוע שעבר הבהירה ההסתדרות לאליהו כי אם לא יכיר במהלך ההתאגדות של עובדי מגדל, כחודש לאחר שההסתדרות הכריזה על עצמה כארגון היציג בחברה, היא "תפעל בכל הצעדים שעומדים לרשותה".

האולטימטום הזה הוצב כנגד אולטימטום אחר, שהציב אליהו בעצמו להסתדרות, שבו דרש ממנה "לספק לעובדים את כל המידע הדרוש" באשר למשמעות ההצטרפות לארגון. וזאת לכאורה לאחר עדויות שהגיעו לאזניו בדבר עובדים שחתמו על טופס הצטרפות מבלי להבין את כל ההשלכות.

‏אליהו לא הסתפק במכתב להסתדרות, אלא דאג שהמכתב יופיע גם בפורטל הארגוני של החברה אליו חשופים העובדים. בהסתדרות הבהירו לאליהו כי מדובר בצעד נוסף המנוגד לפסיקה.

איגרת לעובדים

‏זאת לא הפעם הראשונה שאליהו עובר לכאורה על פסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה, שאסר על מעסיקים להביע את עמדתם נגד התארגנות העובדים - פסק דין שמחייב את כלל המעסיקים במשק.

לפני כשבועיים שיגר אליהו איגרת לעובדים, בה הבהיר כי הוא מכבד את בחירתם להצטרף להסתדרות, אולם מנגד ציין כי לדעתו "הצורך בהתאגדות אינו קיים בחברה כמו מגדל". אליהו טען כי הוא מאמין שהידברות ישירה בין הנהלה לעובדים עדיפה על "הידברות עקיפה באמצעות נציגים מבית ומחוץ".

‏בכירי עורכי הדין המייצגים את המעסיקים הגדולים במשק הודו בשיחה עם "גלובס" כי מדובר בעבירה חד-משמעית על פסיקת בית הדין, שכמוה עבירה על החוק.

אם לא די בכך, ההסתדרות טענה כי הלשכה המשפטית של מגדל ניסחה מסמך מיוחד לביטול ההצטרפות להסתדרות, אשר הופץ למנהלים בחברה כדי שאלה יעבירו לכאורה לעובדיהם.

במקביל, מנהלת בכירה בחברה, כך נטען, שלחה דואר אלקטרוני לכלל העובדים, בו היא מביעה את "דעתה האישית" כנגד מהלך ההתאגדות.

‏על-פי מספר מקורות, בשבועיים האחרונים מספר עובדים במגדל ביקשו לבטל את הצטרפותם לארגון, כאשר מנגד עובדים נוספים דווקא הצטרפו לארגון. כך או אחרת, המועד הקובע למניין העובדים בשאלת היציגות, הוא מועד ההכרזה של ההסתדרות כארגון יציג.

על-פי הערכות, הנהלת מגדל תיאלץ להכיר בסופו של יום בהתארגנות העובדים ותפתח במשא-ומתן להסכם קיבוצי, כפי שמחייב החוק מאז 2009.

נזכיר כי גם הנהלת כלל ביטוח הכירה בהתארגנות העובדים לאחר לחצים כבדים שהפעילה לכאורה בתחילת ההתארגנות, אולם אז הדברים אירעו לפני פרסום פסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה, שניתן רק בעקבות סכסוך דומה בחברת פלאפון.