ליידרמן: "בנק ישראל בידיים הנפלאות של קרנית פלוג"

פרופ' ליידרמן על השאלה מדוע ויתר על נגידות בנק ישראל: "למרות הרקורד הנקי שלי, כמה מכתבים אנונימיים הביאו אותי לרדת מהמירוץ בהתייעצות עם משפחתי וחברי"

ריצ'רד קווסט, מנחה התוכנית Quest Means Business ב-CNN, פתח היום (ב') את מושב המדיניות המוניטרית בועידת ישראל לעסקים 2013, ואמר כי מדובר בנושא החשוב ביותר היום, שעה שהבנקים המרכזיים מתמודדים עם אתגרים חדשים.

במושב השתתפו גם פרופ' מריו בלכר, לשעבר נגיד הבנק המרכזי של ארגנטינה, פרופ' צבי אקשטיין, לשעבר משנה לנגיד בנק ישראל ודיקן הפקולטה לכלכלה במרכז הבינתחומי.

ליידרמן נשאל החליט להסיר את מועמדותו לנגיד בנק ישראל: "ברמה הלאומית, טוב שההליך הסתיים והבנק הלאומי נמצא בידיים הנפלאות של קרנית פלוג. ברמה הלאומית זה הדבר החשוב ביותר. בנוגע לענייני האישי, כבר ציינתי שלקח כמה שעות לאחר שהוצע לי התפקיד, שלמרות הרקורד הנקי שלי, כמה מכתבים אנונימיים הביאו אותי לרדת מהמירוץ בהתייעצות עם משפחתי וחברי. זו הסיבה היחידה".

- צריך לחשוב שוב על האופן שבו זה מתנהל?

"עם הזמן על כולנו להעריך מחדש את הנושא, זה לא פשוט. זה עדיין מוקדם, יש עכשיו את קרנית פלוג, אבל צריך לעשות שיעורי בית ברמה הלאומית ולעשות שיפורים ושינויים בהליך הזה".

אקשטיין: "בנקאים מרכזיים ברחבי העולם, כמו גם בנק ישראל, מבינים שמדובר בזמן חסר תקדים של שוק פיננסי, ויש להכניס הון לשוק ולהוריד את הריבית לטווח הארוך. קרו שני דברים - למדנו מהעבר הרבה על מה צריך לעשות, ולמדנו איך לפעול בסקטור הפיננסי".

ליידרמן: "אנחנו חיים בשפל הגדול השני ביותר בגודלו בהיסטוריה. אנחנו מדברים על מדיניות מוניטרית בזמן של פאניקה. ההרחבה המוניטרית היא השחקן הגדול ביותר בזמן הזה. אנחנו עכשיו במסגרת של משהו מסוכן ביותר, וככל שהיציאה מהמדיניות הזו תהיה קרובה יותר, יהיה יותר טוב".

"לא חושב שזה חכמה גדולה לזרוק הרבה כסף לשוק"

אקשטיין: "אני לא חושב שאנחנו מתמודדים עם משהו מסוכן".

בלכר: "אנחנו מתמודדים עם זמן מסוכן מאוד. אבל לא צריך להגזים עם זה, צריך מדיניות יציאה, אבל לא מחפשים כרגע מדיניות יציאה".

אקשטיין: "לא נצא מהמשבר לפני סוף 2015 או 2016, כך חושבים הנגידים המרכזיים בעולם".

בלכר: "אם יש מדיניות יציאה ואתה משנה אותה כל שלושה חודשים, אז ברור שאין לך אסטרטגיית יציאה".

ליידרמן: "יש חוסר קשר רציני בין וול סטריט למיין סטריט. מי שנהנה מברננקי זה וול סטריט, לא הכלכלה האמיתית, שעדיין עומדת על קרקע בעייתית. סוג המדיניות שאנחנו חווים כיום היא בדיוק המדיניות שהייתה ב-2007-2008, עם לקיחת סיכונים רציניים שהביאו להתמוטטות, אצל אלן גרינספן. התברר שהוא טעה".

- אם היית בפגישה של הפד בדצמבר, היית מצביע לצמצום?

בלכר: "בהחלט כן. כמה שיותר מהר יותר טוב, לצמצם הרבה יותר מ-10 מיליארד דולר פה ושם".

אקשטיין: "הנתונים החשובים ביותר הם במינוף ובשוק הדיור, לא נתוני התעסוקה והתמ"ג. כשברננקי נשאל מה קורה בתחומים האלה, רואים שזה מה שחשוב. בדצמבר או בתחילת השנה הבאה יתחילו בצמצום של 10-15 מיליארד דולר, וזה צריך להמשיך עד 2015".

ליידרמן: "אני גם הייתי מצביע על צמצום".

בלכר: "אני לא חושב שזה חכמה גדולה לזרוק הרבה כסף לשוק, זה מאוד קל. החכמה היא לדעת איך לצאת מהמצב הזה כשהשוק מתחיל להשתפר".

ליידרמן התייחס לפרשנויות שמעניקים אנליסטים בוול סטריט להודעות הפד ואמר: "אחרי כל נאום של ברננקי וילן האנליסטים הולכים מילה במילה, כאילו שהפד יודע משהו שהשווקים לא יודעים".

אקשטיין הוסיף כי "היציאה מ-QE תלויה באינפלציה ובצמיחה. האינפלציה, בכל התקופה הזאת, מתחת ל-2% גם בארה"ב וגם באירופה. ככה אפשר באיטיות לצמצם את QE. אני צופה שזה יקרה. השווקים הפיננסיים רגישים כי מי שיחזה נכון, אם זה יקרה בינואר או מארס, יעשה הרבה כסף".