זקן התנגד, והאוזר נסוג מביטול דמי משמרת בקרנות

רשות ני"ע תשנה סעיף בתיקון החקיקה, הקובע כי יש לבטל את דמי המשמרת הללו ■ הערכות: אילו היו דמי המשמרת מבוטלים, היו הבנקים סופגים ירידה של יותר מחצי מיליארד שקל בשנה בהכנסותיהם - כסף שהיה נחסך ללקוחותיהם

יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, ניסה לקדם מהלך לביטול דמי המשמרת בקרנות הנאמנות, ואולם בנק ישראל התנגד, והעניין ירד מסדר היום - כך נודע ל"גלובס". מקורות במערכת הבנקאית העריכו כי אם מהלך זה היה יוצא אל הפועל, היה גורע מהכנסות הבנקים יותר מחצי מיליארד שקל בשנה.

הצעה דרמטית זו הסתתרה בסעיף במסמך בן 13 עמודים שפרסמה באחרונה רשות ני"ע להערות הציבור. המסמך עוסק בתיקון לתקנות השקעות משותפות בנאמנות ובעמלות הפצה, שנעשה בכלל בעיקרו בכדי להסדיר את כניסת מנהלי קרנות הנאמנות הזרים לישראל.

במסגרת ההצעה כותבת הרשות: "מוצע לבטל את זכותם של המפיצים (קרי הבנקים - ע.א ו-ל.א) לגבות תגמול בגין רכישה, מכירה או החזקה של קרנות מהלקוחות, במקביל לגביית עמלת הפצה מהיצרנים במסגרת הסכם ההפצה".

כלומר, אם הבנק גובה עמלת הפצה ממנהלי הקרנות (מה שקורה כיום בכל הקרנות), ייאסר עליו לגבות מהלקוח עמלות נוספות. הבנקים אינם גובים מלקוחותיהם עמלת קנייה ומכירה של קרנות, כך שמשמעות הצעד היא ביטול דמי המשמרת בקרנות.

אלא שסמכויות הקשורות בעמלות משתייכות לבנק ישראל. ואמנם הרשות התכוונה להוסיף סעיף שלפיו בנק ישראל יוכל, אם ירצה, לאפשר לבנקים לגבות עמלות מלקוחותיו הרוכשים קרנות נאמנות, כך שטכנית בנק ישראל יכול היה להודיע כי הוא מוסיף מחדש את דמי המשמרת.

עם זאת, לפי הערכות, המפקח על הבנקים דודו זקן לא ראה בעין יפה את המהלך, ובעקבות פנייה בעניין לרשות, הוחלט ברשות לסגת מהיוזמה. לפי ההערכות, רשות ני"ע צפויה לפרסם נוסח מחודש לנושא עמלות ההפצה, ובה יובהר כי אין כוונה לאסור על הבנקים לגבות דמי משמרת בקרנות הנאמנות.

דמי המשמרת הם מקור הכנסה מרכזי של הבנקים בפעילות שוק ההון. עמלה זו עומדת בתעריפונים בבנקים על כ-0.6%-0.8% לשנה, אם כי בפועל מרבית הלקוחות מקבלים הנחה ומשלמים בממוצע 0.4%.

נזכיר כי הכנסות הבנקים ספגו פגיעה לא מבוטלת בהכנסותיהם משוק ההון, שנבעה הן מירידת המחזורים בבורסה, הן ממהלך שיזם האוזר להפחתת עמלת ההפצה, הן בשל מהלכים של ועדת זקן שכללו את ביטול דמי המשמרת במק"מ ובקרנות הכספיות. כתוצאה מהפגיעות השונות, בחלק מהבנקים כבר החלו בתהליך צמצום מערך ייעוץ ההשקעות, ולפי הערכות סך התקנים בבנקים ליועצי השקעות ירד ביותר מ-100 בשנתיים האחרונות.

עוד נציין, כי מי שעוד היו עשויים שלא לראות בעין יפה מהלך לביטול דמי המשמרת הם גם מנהלי הקרנות עצמם. הסיבה לכך היא שאם יבטלו לבנקים את דמי המשמרת, הרי שתהיה להם פחות מוטיבציה למכור קרנות נאמנות, שכן יש להם חלופה למכור ללקוחות החזקה ישירה במניות ואג"ח. נזכיר כי בעבור קנייה ומכירה של ני"ע נהנה הבנק הן מעמלת קנייה ומכירה, הן מדמי משמרת - כך שצפויה להיווצר אצלו עדיפות מבחינת ההכנסות למכור החזקה ישירה בני"ע לעומת קרנות נאמנות.

מהלכים נוספים

המהלך שניסתה הרשות לקדם לביטול דמי המשמרת, הוא חלק ממספר צעדים שעשו ועושים ברשות בסוגיית תגמול הבנקים מהפצת מוצרים פיננסיים. האוזר הוביל בעבר מהלך להפחתת עמלת ההפצה שמשלמים מנהלי קרנות הנאמנות לבנקים תמורת הפצתם. מהלך הפחתת העמלות, שצפוי לגרוע מהכנסות הבנקים כ-100 מיליון שקל בשנה, נועד להפחית את דמי הניהול בקרנות הנאמנות, ואכן מנהלי הקרנות חויבו להוריד את דמי הניהול בהתאם למשך חצי שנה. אלא שבאחרונה הסתיימה תקופת ההתחייבות, וראינו לא מעט מקרים, שבהם העלו חזרה מנהלי הקרנות את דמי הניהול, כך שלא ברור האם בטווח הארוך אכן ירוויחו המשקיעים מהמהלך.

בנוסף, בימים אלה מקדמת הרשות מהלך שלפיו תבוטל עמלת הקנייה והמכירה ברכישת תעודות הסל, ובמקומה ישלמו מנהלי תעודות הסל עמלת הפצה לבנקים. מהלך זה נועד להשוות בין שיטות התגמול בבנקים בשיווק קרנות נאמנות ותעודות סל, כדי שליועצי ההשקעות בבנקים לא תהיה העדפה במכירת אחד משני המוצרים.

כמו כן, האוזר מקדם טיוטת חקיקה שלפיה בכוונת הרשות לאסור על הבנקים לגבות עמלות כלשהן מלקוחות הרוכשים קרנות זרות (כמו עמלות המרה ודמי משמרת), ולהסתפק בעמלת הפצה בלבד. זאת, כדי למנוע מהיועצים להקנות עדיפות לקרנות הזרות על פני הישראליות, בשל אותם רווחים עקיפים פוטנציאליים שאינם קיימים בקרנות הנאמנות המקומיות.