אליהו הסכים להצעת ביה"ד להיפגש עם ועד עובדי מגדל

במגדל מדגישים כי מדובר ב"פגישה פנימית ללא גורמים חיצוניים", ככל הנראה כדי להדגיש כי לא מדובר בהכרה של החברה בהסתדרות כארגון היציג של עובדי מגדל

שלמה אליהו, היו"ר והבעלים של חברת הביטוח מגדל, הגיע היום (ג') באופן אישי לדיון שהתקיים בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, והודיע כי הוא מסכים להצעת השופט דורי ספיבק להיפגש מחר (ד') לראשונה עם ועד הפעולה של עובדי החברה.

בחברה ביקשו להבהיר כי מדובר ב"פגישה פנימית בלבד ללא גורמים חיצוניים", ככל הנראה כדי להדגיש כי לא מדובר בהכרה של החברה בהסתדרות כארגון היציג של עובדי מגדל.

מנגד, מבחינה משפטית ומהותית, חברי ועד הפעולה מונו באופן ישיר על-ידי ההסתדרות. בנוסף, פגישות ראשונות בין ועד להנהלה ממילא לא תמיד מתקיימות בנוכחות נציג של ההסתדרות.

נציין כי הצווים שהוצאו נותרו על כנם, ונקבע דיון נוסף בבית הדין ליום רביעי הבא.

בשלב זה עדיין לא ברור האם מדובר בהתקדמות לקראת הכרה של מגדל בהתארגנות העובדים, או שמא ניסיון נוסף להניא אותם לכאורה ואולי אף לשכנע אותם להסתפק במודל של "פורום פנימי" ללא שיוך להסתדרות.

במהלך הדיון, שהתקיים לבקשתה של ההסתדרות הכללית, טען אליהו כי עובדין רבים פנו אליו אישית וטענו כי ההסתדרות לא הסבירה לעובדים את המשמעות של ההצטרפות לארגון, וכי במקביל פעילי ההסתדרות מפעילים לחץ על העובדים להצטרף לארגון.

אליהו דרש כי ההסתדרות תבצע בדיקה של הטענות האלה ותבהיר לעובדים את המשמעויות השונות של ההצטרפות.

בהסתדרות טענו כי מדובר בניסיון נוסף של מגדל ושל אליהו לפגוע בהתארגנות העובדים, חודש לאחר שההסתדרות הכריזה על עצמה כארגון היציג בחברה.

כזכור, בית הדין לעבודה הוציא לאחרונה צו ארעי שאוסר על החברה להתערב בשום צורה במהלך ההתארגנות של העובדים, וזאת בין היתר לאור האיגרת ששלח אליהו לעובדים, ובה אמר במפורש כי לדעתו אין מקום להתארגנות במגדל, וכי "הידברות ישירה ותגמול אישי" עדיפים על הידברות עקיפה באמצעות גורמים מחוץ ומבית.

פנייתו של אליהו לעובדים מהווה עבירה לכאורה על "פסק דין פלאפון" שפרסם בינואר האחרון בית הדין הארצי לעבודה, אשר אסר על כלל המעסיקים במשק להתערב ולהתבטא בשום צורה בעניין התאגדות עובדיהם. ארגוני המעסיקים פנו בעניין זה לבג"ץ, ודיון בעתירה יתקיים בחודש מארס 2014.