"אופטימיים על שוקי המניות, אג"ח חברות ואג"ח בסיכון גבוה"

הבנק השוויצרי UBS מציג, בלעדית ב"גלובס", את המלצותיו למשקיעים לקראת 2014 ■ קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי ב-UBS ניהול נכסים ישראל, עם פירוט האפיקים, המגזרים והאזורים המועדפים, ההערכות שבבסיסם והאזהרות

השנה האזרחית עומדת להסתיים, וזה הזמן לבחון את תיק ההשקעות ולבצע את השינויים הנדרשים בו לקראת שנת 2014. אז איפה כדאי לשים את הכסף בשנה הקרובה? הבנק השוויצרי UBS פרסם לפני ימים ספורים מסמך נרחב, ובו בחן את מצב השווקים ואפיקי ההשקעה השונים, והציג המלצות למשקיעים.

"התאוששות הכלכלה העולמית הצפויה בשנה הבאה, בהובלת ארה"ב, והתהליך ההדרגתי הצפוי בשנים הבאות של עליית ריבית ותשואות, מותירים אותנו אופטימיים על שוקי המניות, אג"ח חברות ואג"ח בסיכון גבוה, בעיקר בארה"ב, שאמורים לבוא על חשבון הקטנת רכיב האג"ח הממשלתיות, אג"ח בדירוג גבוה ונזילות", כך אומר קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי ב-UBS ניהול נכסים ישראל.

פלר מוסיף: "אנחנו צופים תשואה שנתית של 7%-8% במדדי המניות הגלובליים ב-5-7 השנים הבאות, וממליצים להעניק משקל יתר לארה"ב ולאירופה. ארה"ב צפויה לשמר ואף להעצים את המובילות הכלכלית העולמית, ואירופה צפויה להמשיך להתאושש מהמיתון, תוך שיפור בגירעונות המדינות, במאזני הבנקים ורווחיות החברות - שנתמכים על ידי הבנק המרכזי".

לדבריו, בארה"ב מומלץ להשקיע במשקל יתר במגזרים חצי מחזוריים, קרי תעשייה, פיננסים וטכנולוגיה; ובאירופה - במגזרי הצריכה המחזורית, הפיננסים והבריאות.

בכל הקשור לאג"ח מציין פלר: "ציפיותינו לתשואה אפסית באג"ח בדירוג גבוה מובילות אותנו להגדיל השקעות באג"ח מדורגות במח"מ קצר ובינוני, ואג"ח בסיכון גבוה, שבהן אנו מעריכים תשואה של 4%-6% בארה"ב ובאירופה ב-2014, תוך המשך צמצום המרווחים מאג"ח מדינה וחדלות פירעון נמוכה".

בשווקים המתעוררים ממליץ UBS להתמקד סלקטיבית באג"ח דולריות של חברות יציבות ומדינות שמצבן המקרו כלכלי צפוי להשתפר, אין להן גירעונות משמעותיים והמטבע שלהן יציב יחסית. "סך חלק זה בתיק האג"ח עדיין קטן, ויש להתאימו לרמת הסיכון של התיק", מדגיש פלר.

עם זאת, חשוב גם להנמיך ציפיות במידה מסוימת. "תשואות שנתיות של 15% במדד המניות העולמי וכ-20% במדד ה-HY לא יחזרו בשנה הקרובה", הוא מציין.

- על מה מבוססות ההמלצות?

פלר: "ראשית, על התאוששות הצמיחה העולמית הצפויה ב-2014 לעומת השנה, בהובלת ארה"ב שצפויה לצמוח ב-3% לעומת כ-1.7% ב-2013; חזרה לצמיחה מתונה של כ-1.1% באירופה לאחר ההתכווצות השנה, בהובלת גרמניה; וחזרה לצמיחה סלקטיבית בשווקים מתעוררים - כ-5% לעומת 4.5% השנה. הצמיחה העולמית צפויה להאיץ ל-3.4% לעומת 2.5% ב-2013.

"שנית, הצפי הוא להמשך אינפלציה נמוכה בשווקים המפותחים, שתאפשר לבנקים המרכזיים להמשיך במדיניות המוניטרית המרחיבה כדי לתמוך בכלכלה הריאלית. גם צמצום רכישת האג"ח על ידי הפד לא סותר את העובדה שהריבית תישאר אפסית ב-2014 ולתוך 2015, ותימשך המדיניות המרחיבה. "הגורם השלישי הוא המשך השיפור ברווחי החברות בשווקים המרכזיים".

כמה חשוב הפיזור

פלר מציין אירוע מרכזי בשווקים ב-2013, שימשיך להשפיע גם ב-2014: "תחילת הדיון באפשרות צמצום הרכישות על ידי הפד, הצית תגובת שרשרת בשווקים שחלקה נמשך ויימשך, לאור ההערכה לתחילת צמצום הרכישות בפועל ברבעון הראשון של 2014.

"הירידות, שהיו חדות בחלק מהמקומות - בעיקר בשווקים מתפתחים אבל גם באג"ח של מדינות מפותחות - מדגישות את הצורך בפיזור השקעות גלובלי, כמו גם פיזור בתוך אפיקי ההשקעה עצמם. תיק מפוזר מקטין את התנודתיות בתקופות כאלה. קבלת החלטות בתקופות קיצון ולא במסגרת אסטרטגיית השקעות ארוכה פוגעת במשקיע ובתשואה שלו. למדנו גם עד כמה חשוב הפיזור להשקעות אלטרנטיביות - כמו קרנות גידור וקרנות פרייבט אקוויטי, אשר להן מתאם נמוך ואף הפוך עם ההשקעות הסחירות".

אחת ההמלצות של UBS ל-2014 היא השקעה גם באלטרנטיביות כאלה, ופלר מפרט: "השקעות אלטרנטיביות, ככלל, מומלצות בזכות האסטרטגיה המאפשרת שילוב של מכירות בחסר במקרה של קרנות גידור, והשקעה בהנפקות פרטיות במקרה של פרייבט אקוויטי". התשואות עשויות להגיע עד 4%-6% בשנה בתיק מפוזר בקרנות גידור, ולנסוק ל-11%-15% בפרייבט אקוויטי. "אלה צריכות להיות השקעות עוגן לאור העליות בשווקים בשנים האחרונות", הוא אומר.

מנגד, השקעה בסחורות פחות מומלצת, והצפי הוא לתשואה שנתית של 2%-3% בחמש השנים הבאות, כולל אפשרות לתשואה שלילית ב-2014 - כך שאין הצדקה להשקיע כהשקעה אסטרטגית, אלא רק במסגרת הזדמנויות טקטיות לטווח קצר.

ומהיכן עלולים להגיע הסיכונים ב-2014? כאלה, מתברר, לא חסרים. "הסיכונים פזורים בעולם בדמות בעיות בממשל בארה"ב, בעיקר סביב נושא תקרת החוב, שצפוי לחזור בחודשים מארס-אפריל", אומר פלר.

"סיכון אחר עלול להגיע מכיוון סין, עם אפשרות למחנק אשראי שיפגע בצמיחה עקב הצורך להמשיך לצמצם את הנזילות במערכת הבנקאית. באירופה יכולים לצוץ זעזועים על רקע הצורך להמשך רפורמות מבניות וכן הצורך במימון תוכניות להאצת הצמיחה והמלחמה באבטלה הגבוהה. גם יפן עלולה להחזיר את התנודתיות לשווקים אם האינפלציה תרים ראש והצמיחה לא תתרומם.

"אך החשש הגדול מכולם הוא מטעות במדיניות המוניטרית של אחד או יותר מהבנקים המרכזיים, שתציב אתגרים בפני ההערכות לצמיחה המתאוששת - אותה הערכה העומדת בבסיס האופטימיות הזהירה בשוקי המניות בחודשים האחרונים כמו גם לשנה הקרובה".

תחזיות אשתקד: איפה UBS צדק והיכן טעה?

גם בשנה שעברה פרסם UBS המלצות השקעה, ופלר מסכם בדיעבד היכן נרשמה הצלחה ואיפה טעה הבנק. "הן בשוק הבינלאומי והן בשוק המקומי המלצנו לתת משקל יתר למניות ואג"ח HY על-פני אג"ח ממשלתיות ואג"ח בדירוגים גבוהים, והמלצה זו הוכיחה עצמה היטב. בשוק המקומי, באדיבות בנק ישראל שהוריד ריבית לצד התעוררות שוק ההנפקות, אג"ח בדרוגים נמוכים השיאו תשואה גבוהה הדומה למדדי המניות.

"בשוק המקומי וגם בשווקים הבינלאומיים המפותחים המלצתנו למניות בינוניות השיאה תשואה עודפת משמעותית ביחס למניות הגדולות.

"בין הערכותינו שפחות התגשמו ניתן לציין את השונות הגבוהה בין נכסי שווקים מתעוררים, שחלקם, בניגוד להערכות, נפגעו בצורה חדה במהלך השנה. אולם את ההמלצה החיובית הרחבה, בעיקר באג"ח, שינינו במהלך השנה, כשהחלו לצוץ סימני שאלה לגבי התנהלותן הפיסקלית והמוניטרית של כמה מדינות כמו הודו, ברזיל, דרום אפריקה ואחרות".