דני רופ לא מכה על חטא: "נערכתי למלחמה, להרבה ימים"

בעבר הוא נחשב ל"חזאי של המדינה", והיום הוא נחשף לביקורת על שלא חזה את הסופה ■ כעת הוא אומר: "יש חזאים שצפו מגה-אירוע, אך לא אמרו לציבור"

ביום רביעי בערב, אחרי מהדורת החדשות, חזאי חדשות 10 דני רופ ארז תיק גדול ובו שני מעילים גדולים, 4 חולצות טרמיות, שני זוגות נעליים חורפיות ו-4 זוגות תחתונים. "מי שחושב שלא יירד שלג בירושלים לא אורז תיק כזה ונערך לצאת ל-3 ימים מהבית", הוא אומר בראיון ל"גלובס". "נערכתי למלחמה, להרבה ימים".

רופ השאיר את רכבו בירושלים וחזר ברכבת, מה שגורם לו להתנייד בימים האחרונים ברגל ובמוניות, ולשמוע מה באמת חושב הציבור עליו ועל עבודת חבריו לפני הסערה הגדולה. לדבריו, הוא ממשיך לקבל אהבה מכל עבר. "אף אחד לא אומר לי 'טעית'", הוא אומר.

- הסערה הזו היא "יום הכיפורים של החזאים"?

"ממש לא", רופ פוסק. "אף אחד לא בודק, אבל כל החזאים דיברו על מערכת ממושכת שתימשך מרביעי ועד שבת, שלג בירושלים וחשש לשיטפונות. הדבר היחיד שלא הצלחנו לחזות במדויק זה את כמות השלג בירושלים. בחלום הכי רחוק, בהעזה הכי דרמטית, מישהו דיבר על שלג שייערם עד 10 ס"מ. רק חזאי אחד בשירות המטאורולוגי אמר בפורום סגור שהוא רואה מערכת יותר משמעותית. בחדרי-חדרים, בפורומים של החזאים, אנשים אמרו שאולי יהיה מגה-אירוע".

- אז מדוע אף אחד לא יצא עם זה לציבור?

"שני דברים מנעו מלהגיד את זה בביטחון לציבור - האחד הוא חודש דצמבר - מעולם לא היה בשליש הראשון או שני של החודש יותר מ-2 ס"מ. אני לא אוהב להעצים את מזג-האוויר שבוע לפני, כי לרוב הסיכוי שזה יקרה הוא קלוש. אתה מסתמך על מודלים ועל הניסיון שלך. במקרה הזה רק מודל אחד הצליח לדייק. הדבר השני הוא החשש מביקורת ומעליהום ציבורי".

רופ צודק. אף אחד מהחזאים לא אמר באופן פומבי וברור שהסערה הגדולה עומדת לבוא. אך רק הוא ספג אש ארטילרית, בעיקר מהעיתון "ידיעות אחרונות", שהקדיש לאי-הדיוק שלו אייטם מכובד בעמודים הראשונים של העיתון.

הסיבה לכך היא התבטאות של רופ בפייסבוק נגד ידיעה של העיתון לקראת הסופה, שבה נחזה "חורף רוסי". הוא טען שלא יהיה יותר מ-2 ס"מ שלג. בהמשך, ב"ידיעות" רמזו כי רופ הציע לעבוד אצלם ולכן נקם.

"עשיתי כנראה טעות, כשיצרתי בשנה האחרונה קשר עם עיתונאים בעיתונים שונים ואמרתי להם - אין לכם חזאים, אני רוצה לעזור לכם, בלי כסף או קרדיט. אני מוכן כל יום להתקשר ולנסח את הדברים נכון", הוא מגיב לכך בפעם הראשונה. "פניי היו לשלום. לא נעניתי אף פעם בחיוב. ואז, כשאני רואה שוב כותרות בומבסטיות, אני קופץ. הכותרת הפעם הייתה מצוינת - אבל יש מאות פעמים שאין קשר בין הכותרת, הטקסט והמפה בצד שמאל. אני מכבד מאוד עיתונים, ובן אדם שקורא בבוקר עיתון, לא זוכר מהיכן הוא קיבל את התחזית. הפעם הכותרת הבומבסטית הצליחה".

- היית יהיר מדי בפייסבוק?

"זו לא יוהרה, זה תסכול. אני לא יודע יותר מכולם. יש אחלה חובבים, יש שמפרסמים סתם, וכל אחד מנסה להתבלט באיזה דרך. תחזית מזג-אוויר זה לא הימורים. אני לא חושב שאני יודע יותר מאחרים. אני לא חזאי טוב יותר מאלעד, אילנית ושרון (אלעד זוהר, אילנית אדלר, ושרון וכסלר - החזאים של ערוצים 2 ו-1, ל"א), וגם אני מסתכל על החבר'ה באינטרנט, אבל אף אחד לא זוכר את השטויות שכולם אומרים או כותבים".

- הרסו לך את הכיף של המערכת החורפית הזאת.

"ברגע שאתה מתבלט - אתה חשוף ומקבל ביקורת. לא כולם אוהבים את השידור שלי. חזיתי את הסערה במדויק. היה פישול אחד, שגם שם היינו יכולים למנוע אותו אם לא היינו חוששים מביקורת, אף אחד לא העז להגיד מה הוא רואה".

"כולנו חברים - היריבות מקצועית"

האקלים סביב רופ השתנה, תרתי-משמע. היו ימים שהוא היה החזאי של המדינה. היום, מכל עבר צומחים כלי תקשורת וחזאים מוכרים, והרשתות החברתיות שוקקות בחובבי מטאורולוגיה שמשגרים תחזיותיהם לכל עבר.

"נוצרה תחרות של מי יגיד שלג או לא, בגלל ריבוי כלי התקשורת", אומר רופ. "כולנו חברים, יש תחרות ויריבות מקצועית. אלעד זוהר מחדשות 2 יצר קבוצה בוואטסאפ ובה כולנו חברים. מדהים לראות - אתה מייעץ, ומצד שני יש גם תחרות.

"בהתחלה אמרתי שחשוב לי להיות הראשון כשיש מגה-אירוע, אבל זו תחרות מטופשת, כי אנחנו נותנים שירות לציבור, וברגע שמזג-האוויר יגרום לאסון - חשוב שנהיה מתואמים. אין סיכוי שהוא יגיד שמש ואני שלג. התחרות היא יותר לדעתי בדרך ההצגה, בגרפיקה, בפרסונה. תחרות זה דבר טוב, אבל אתה לא נביא ולא קוסם".