מזרחי מעניק בשווייץ משכנתאות לנדל"ן בישראל

מזרחי-טפחות הוא הבנק הישראלי היחיד המאפשר ללקוחותיו לקחת משכנתא בחו"ל ולשעבד מולה את הנכס הישראלי ■ המשכנתאות מיועדות בעיקר ליהודים אמידים מאירופה ומאמריקה הלטינית

מזרחי טפחות החל לתת משכנתאות ללקוחות השלוחה שלו בשוויץ לצורך רכישת נדל"ן בישראל. לקוחות הבנק, בעיקר יהודים אמידים מאירופה ומאמריקה הלטינית, נוטלים את המשכנתא באמצעות השלוחה של הבנק בשוויץ, ומשעבדים את הנכס בישראל.

מזרחי טפחות, בניהולו של אלדד פרשר, הוא השחקן הגדול ביותר בתחום המשכנתאות בישראל, וחולש על נתח שוק של יותר מ-30% בתחום. ככל הידוע, מזרחי טפחות הוא הבנק הישראלי היחיד המאפשר ללקוחותיו לקחת משכנתא בחו"ל ולשעבד מולה את הנכס הישראלי. הבנק עדכן את הרגולטורים בשוויץ על הכניסה לפעילות בתחום זה.

השלוחה של מזרחי טפחות בשוויץ פעילה בעיקר בתחום הבנקאות הפרטית, ואולם בתקופה האחרונה, בעקבות ביקוש מצד לקוחות יהודים אמידים לקבל משכנתא לרכישת נדל"ן בישראל, החליט הבנק להרחיב את שירותיו ולהתחיל לתת משכנתאות. מדובר בפעילות חדשה יחסית, שעדיין לא צמחה להיקפים משמעותיים.

נציין כי סך תיק האשראי של השלוחה בשוויץ עמד נכון לסוף 2012 על 53 מיליון פרנק שוויצרי, כך שקיים פוטנציאל לצמיחה משמעותית של התיק עם כניסת הבנק לתחום המשכנתאות.

תחום הבנקאות הפרטית בעולם סובל משחיקה ברווחיות, בעיקר בשל עלייה בהוצאות הרגולציה ויציאת כספים של לקוחות, הנובעת מהתהדקות הרגולציה בתחום העלמות המס. הרווח הנקי של שלוחת מזרחי טפחות בשוויץ עמד ב-2012 על פחות ממיליון פרנק שוויצרי, ועל כן כניסה לתחום פעילות המשכנתאות עשויה לייצר מקור הכנסה משמעותי לשלוחה.

ההחלטה של מזרחי טפחות להיכנס לפעילות זו, מלמדת על כך שעדיין קיים "בשר" וביקוש מצד משקיעים זרים לנדל"ן בישראל, וזאת על אף שבבנקים ציינו באחרונה כי בשבועות האחרונים חלה ירידה חדה בהיקף רכישות הנדל"ן של המשקיעים.

מה שעוד אמור לצנן את פעילות הזרים בשוק הנדל"ן המקומי הוא גזירות המס בתחום, שייכנסו לתוקף בינואר 2014. בנוגע לתושבי חוץ נקבע כי לא יוכלו ליהנות מפטור ממס שבח או ממדרגה נמוכה במס רכישה גם על דירה ראשונה (אלא אם עלו לישראל תוך שנתיים מהרכישה, וזו דירתם היחידה).

2013 מסתמנת כשנת שיא במשכנתאות, עם משכנתאות חדשות בהיקף של יותר מ-50 מיליארד שקל. בנק ישראל אמנם הטיל השנה כמה מגבלות בתחום, ואולם נראה כי הריבית הנמוכה במשק חזקה יותר, והיוותה רוח גבית לענף. עם זאת, נובמבר היה חלש יחסית, והיקף המשכנתאות בו עמד על 3.7 מיליארד שקל (כ-15% פחות מהממוצע).