התעשיינים מדווחים על ירידה של 7.2% בתוצר בתוך כשנה

בשנה האחרונה הנסיגה החדה ביותר בתוצר חלה בקבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, ובה רכיבים אלקטרוניים, מכשור אלקטרוני, מכשור רפואי ותרופות

מאז תחילת השנה חלה נסיגה של 7.2% בתוצר התעשייתי - כך עולה מדוח שפרסמה היום (ב') התאחדות התעשיינים. מהדוח, שפרסם מינהל המחקר הכלכלי של ההתאחדות, עולה כי מגמת הנסיגה החלה כבר ברבעון האחרון של 2012, שבו היא הסתכמה ב-4%, ונמשכה אל תוך השנה החולפת. מלבד הרבעון הראשון של השנה, שבו חלה עלייה של 0.4% בתוצר, בשני הרבעונים הקודמים נרשמה ירידה: ברבעון השני הירידה הסתכמה ב-1.6% וברבעון האחרון ב-2.1%.

מהנתונים עולה כי בשנה האחרונה הנסיגה החדה ביותר בתוצר חלה בקבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, ובה רכיבים אלקטרוניים, מכשור אלקטרוני, מכשור רפואי ותרופות. היקף הנסיגה לאורך השנה האחרונה בקבוצה זו הסתכם בתום הרבעון השלישי של 2013 ביותר מ-17%. הירידה בתוצר ברבעון האחרון מתאפיינת בריבוי הענפים במשק, ובהם ענף המתכת הבסיסית, שרשם נסיגה של 7%, ענף הכימיה והנפט, עם ירידה של 5%, וירידה של 3% בענפי העץ, הריהוט והטקסטיל.

בהתאחדות התעשיינים אמרו היום, כי דוח זה מתווסף לשורה של דוחות שפורסמו באחרונה, המעידים על פגיעה בכושר התחרות של התעשייה הישראלית בעולם. זאת, בנוסף לירידה ברווחיות היצואנים בעקבות היחלשות הדולר והתחזקות השקל.

נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, אמר כי "הנסיגה בתוצר היא תוצאה של המשך השחיקה הקשה בכושר התחרות של התעשייה, שנובעת משילוב קטלני של התחזקות השקל אל מול הדולר לצד התייקרות התשומות שבאחריות הממשלה והחלטות רגולטוריות המשיטות נטל כבד ביותר על החברות המייצרות". לדבריו, בהיעדר מענה ממשלתי הולם למצוקת התעשייה שנאבקת בקשיים רבים - היא לא תצליח ליהנות מפירות הצמיחה שצפויה בעולם ב-2014: "מצב זה יתבטא גם בהגברת קצב פיטורי העובדים במשק הישראלי", הזהיר.