מפיק ישראלי ותיק: "אנחנו במצוקה כלכלית אמיתית ובלי אופק"

‎‎בכנס איגוד המפיקים שהתקיים אתמול דיברו המפיקים על ההיפרדות ההדרגתית מגופי השידור הישראליים ■ מפיק ידוע: "ערוץ 10 עומד להיסגר באופן ודאי"

על אף ההצלחות המרשימות בייצוא פורמטים טלוויזיוניים ובעיבוד סרטים לחו"ל, מצבם הכלכלי של המפיקים הישראליים בכי רע. הקהל בקושי הגיע בשנה החולפת לבתי הקולנוע לצפות בסרטים ישראליים, כשרק שני סרטים - "לצוד פילים" ו"פלאות" - חצו את רף 100 אלף הצופים. הסרט "שש פעמים" שיצא לבתי הקולנוע בשבוע שעבר, מגובה בקמפיין פרסומי עתיר-תקציב, מכר, חרף מזג-אוויר קודר, כ-10 אלף כרטיסים. ‏

בתחום הטלוויזיה המצב חמור הרבה יותר. התחושה ש"אין עם מי לעבוד", עמדה אתמול (א') במוקד כנס המפיקים השנתי, שהתקיים במלון דן אכדיה בהרצליה.

‏‏"נוצר מצב שבו לכל גוף שידור יש זרוע הפקתית. כיום כל גוף שידור הפך לגוף תוכן - גוף הפקה שרוצה להיות גם גוף הפצה בינלאומי. לצערנו, הרגולטורים נתנו לדבר הזה להתפתח. וכך גופי השידור מתחרים במפיקים ובחברות הפקה, במקום שהם יתקשרו איתנו", אומר ל"גלובס" אסף אמיר, יו"ר איגוד המפיקים. ‏

על ערוץ 10 ההפסדי, ששוב איבד משקיע פוטנציאלי בשבוע שעבר, מדברים המפיקים בלשון עבר. "הפעם אלה לא רק איומי-סרק, הפעם זה אמיתי. ערוץ 10 עומד להיסגר באופן ודאי", אומר מפיק ידוע.

‏על העבודה מול זכייניות ערוץ 2 רשת וקשת, מדברים המפיקים כעל שוקת שבורה. לא די במיעוט הפקות המקור, כעת דורשות הזכייניות את מלוא הזכויות ואת מלוא התמלוגים לעצמן. "אנחנו במצוקה כלכלית אמיתית ובלי אופק", אומר ל"גלובס" אחד המפיקים הוותיקים בתעשייה, שמאחוריו למעלה מעשרה סרטים וסדרות טלוויזיה.

‏‏"אין היגיון בלתת את הזכויות לגופי השידור. העולם פתוח בפנינו. השוק שלנו הוא העולם, לא הטלוויזיה בישראל שמייצרת בעיקר זבל", אומר המפיק חיים שריר, שמכר את זכויות העיבוד של "בני-ערובה" (ערוץ 10) לג'רי ברוקהיימר ולאחים וורנר, שהפיקו אותה עבור רשת ‏CBS‏ (למעשה, זוהי הדרמה היחידה שהרשת הפיקה השנה).

‏- ‎‎אמיר, כשאתה נפגש עם אבי ניר, מנכ"ל קשת, בארבע עיניים, איך הוא מסביר את זה?

‏‎‎‏"עבדתי עם אבי ניר, אני מעריך אותו, עבדתי הרבה שנים עם קשת, הוא איש מוכשר, דברים שעשינו ביחד הצליחו. אני חושב שגופי השידור חושבים שאין להם צורך להתחלק עם עוד אנשים ביצירות שלנו. כי יש להם כוח, יש להם את המסך. יש פה בהחלט מצוקה. זו מצוקה אמיתית של כל חברות ההפקה, מהקטנות ועד הגדולות ביותר בתחום. הם רוקנו את המפיקים מזכויות, ועכשיו הם מנסים לרוקן את הזכויות של התסריטאים והבימאים".

‎‎ערך היצירתיות

הלך-הרוח השתפר משמעותית במהלך הכנס, שהשם שניתן לו השנה הוא "הקשר הצרפתי", בשל משלחת מפיקים מצרפת שהגיעה במטרה ליצור שיתופי-פעולה, ובעיקר - לעקוף את גופי השידור הישראליים. אם גופי השידור מתעקשים שהזכויות יהיו בידיהם, פיתוח משותף עם הצרפתים מבטיח כי המוצר המוגמר יהיה שייך לשני הצדדים. עבור המפיקים המקומיים, הצרפתים הם בבחינת קרש הצלה. הלקח הוא מתחום הקולנוע, שבו שיתופי-הפעולה בשנים האחרונות עם צרפת היו מוצלחים ביותר.

למרבה הפלא, המצב הוא הדדי: "אנחנו רוכשים פורמטים של זכיינית ערוץ 2 קשת, אבל באתי לפה לשמוע על רעיונות חדשים", אומר וינסנט גיזבר מחברת ההפקה ‏Spect‏. "יש לנו צרכים מיוחדים. אנחנו מחפשים פורמטים מיוחדים ורעיונות חדשים, יש לנו חוסר בזה, ולכם קשה למצוא מימון לקופרודוקציות. אין לנו תשובה להומור הישראלי, להירתמות המיידית וליצירתיות של הכותבים הישראליים".