חוק ההשעיה של ראשי ערים הנאשמים בפלילים עבר בכנסת

עפ"י החוק שיזם גדעון סער, ראשי ערים הנאשמים בפלילים יעמדו בפני ועדה מיוחדת במשרד הפנים, שתשקול האם להשעותם מכהונתם עד לתום משפטם

ראשי ערים הנאשמים בפלילים יעמדו בפני ועדה מיוחדת במשרד הפנים, שתשקול האם להשעותם מכהונתם עד לתום משפטם - כך קובע תיקון לחוק הרשויות המקומיות, שאושר היום (ד') בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

הצעת החוק, שאותה יזם שר הפנים גדעון סער, אושרה במליאה פה-אחד, בתמיכת 49 חברי כנסת, ללא מתנגדים או נמנעים. סער ושרת המשפטים ציפי לבני כבר מינו את הוועדה, שבראשה יעמוד מנהל בתי המשפט לשעבר, משה גל, ועמו פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, מרים רוזנטל, וכן מוטי אביסרור, ששימש ראש המועצה המקומית ירוחם במשך 12 שנה.

"חוק ההשעיה" קובע לראשונה אפשרות של השעיית ראשי רשויות במקרה שמוגש נגדם כתב אישום חמור ושבגינו לא ראוי שראש הרשות ימשיך בכהונתו, במהלך ההליך המשפטי המתקיים נגדו.

על-פי הצעת החוק, ועדה מיוחדת תכריע אם ראש רשות שהוגש נגדו כתב אישום יושעה מתפקידו לתקופה של שנה במהלך משפטו, שניתן שתוארך בהחלטת הוועדה.

לדברי סער, כבר במהלך הבחירות לרשויות המקומיות הוא הבטיח כי מיד לאחריהן הוא יביא הסדר חקיקתי שיפתור את המצב שנוצר בעקבות פסיקת בג"ץ בעניינם של שניים מראשי העיר הנאשמים בפלילים - יצחק רוכברגר מרמת-השרון ושמעון גפסו מנצרת עילית. פסק דין נוסף של בג"ץ העביר מכהונתו גם את ראש עיריית בת-ים, שלומי לחיאני. ואולם כל השלושה שבו ונבחרו לכהונתם בבחירות המוניציפליות, ובבג"ץ תלויה ועומדת כעת עתירה הקוראת להדיחם באמצעות מועצת העיר.

"נוצר מצב של כאוס וחוסר ודאות, לא רק ב-3 הרשויות המדוברות, אלא ברמה הנורמטיבית", אמר סער. "נוצר מתח בין היכולת של אדם להיבחר מול הספק בדבר יכולתו לכהן".

לדבריו, "החוק משקף רצון לשמור על טוהר המידות ואמון הציבור לבין הממד הדמוקרטי. לוועדה מונו אנשים עם רקע שיפוטי, משפטי וציבורי המאופיין ברצינות, שיקול-דעת ויושרה ללא רבב. זה יבטיח היכולת להתמודד באופן מיטבי עם המקרים שיבואו בפניה באופן שיזכה לאמון הציבור".

על-פי הצפוי, בימים הקרובים יפנה היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לוועדה החדשה שהוקמה על-פי החוק, ויבקש ממנה להשעות את שלושת ראשי העיר, שמשפטיהם הפליליים תלויים ועומדים. זאת, מאחר שהחוק חל גם על מי שכתב האישום נגדו הוגש טרם כניסתו של החוק לתוקף.