אפקט ברננקי: הדולר היציג עלה 0.25% ל-3.514 שקלים

האירו היציג נחלש ב-0.25% ל-4.8075 שקלים ■ הפדרל ריזרב יחל כבר מהחודש הבא לצמצם את רכישות האג"ח החודשיות שלו ב-10 מיליארד דולר ■ ATRADE: יש מקום לעוד עליות בדולר-שקל

מגמה מעורבת היום (ה') נרשמה בשוק המט"ח המקומי ברקע הודעת הפדרל ריזרב מאמש, כאשר הדולר היציג סיים בעלייה של 0.25% ל-3.514 שקלים, בעוד האירו היציג נחלש ב-0.25% ל-4.8075 שקלים.

הפדרל ריזרב, בהחלטתו האחרונה בעידן בן ברננקי, קבע אמש כי החל מהחודש הבא, ינואר 2014, הוא יחל בצמצום רכישות האג"ח שלו ב-10 מיליארד דולר ל-75 מיליארד דולר בחודש. במסגרת תוכנית ההקלה הכמותית השלישית (QE3), רכש עד כה הפד 85 מיליארד דולר מדי חודש - 45 מיליארד דולר באג"ח של משרד האוצר ו-40 מיליארד דולר באג"ח מגובות משכנתאות. כעת, כאמור, יצומצם קצב הרכישות ל-75 מיליארד דולר.

ב-FXCM ישראל מציינים הבוקר כי "לאחר חודשים של ספקולציות ואיתותים מנוגדים, הבנק הפדרלי סוף סוף ביצע אמש צמצום ראשון בהיקף רכישות האג"ח ל-75 מיליארד דולר. זוהי נקודת ציון דרמטית למדי בשוק הפיננסי העולמי אשר צפויה להכתיב את המגמות בשוק ב-2014. אם בעבר היה חשש כבד שהשוק יגיב בשלילה לכל מהלך של צמצום, הרי שאמש יכול הבנק הפדרלי לרשום לעצמו הישג כאשר הצליח לדברר את הצעד הדרמטי באופן חיובי ולהציגו כביטוי של אמון בכלכלה המשתפרת. גם היקף הצמצום, 10 מיליארד דולר, הוא מינורי למדי ולא משנה ממשית את הנזילות בשוק.

ואכן, שוק המניות האמריקני זינק בתגובה להודעת הפד. גם הדולר זינק למול מרבית המטבעות המרכזיים, כאשר הדולר-אינדקס טיפס מ-80 נקודות ל-80.5 נקודות. ואולם, עדיין קשה להעריך את ההשפעה של שינוי המדיניות על המגמה של הדולר ב-2014. מצד אחד, צמצום ההרחבה אמור להקטין את היצע הדולר בשוק ובכך למתן את הפיחות המתמשך בערכו של הדולר. ואולם, גם ללא ההרחבה הכמותית, הבנק הפדרלי עדיין מתחייב לריבית אפס בשנה הקרובה לכל הפחות, מה שימשיך להציב את הדולר בעמדת נחיתות למול יתר המטבעות, בטח אם נראה את המשך הסנטימנט החיובי בשוק המניות והרדיפה אחר התשואה. למרות פרץ התנודתיות בשוק המט"ח העולמי, דווקא בדולר-שקל ראינו תגובה מתונה למדי לאירועי אמש והצמד ממשיך לנוע סביב 3.5 שקלים. גם העובדה שמדובר בימי המסחר האחרונים של השנה מיתנה במשהו את ההשפעה".

ב-ATRADE מסבירים כי "ייתכן כי הפד עשה את העבודה עבור בנק ישראל ובהחלט יש מקום לעוד עליות בצמד המקומי. אם הצמד יצליח לבסס את מעמדו מעל 3.5 שקלים, ניתן לצפות להמשך העליות אל עבר 3.55 שקלים ומעלה. סגירה שבועית מתחת ל-3.5 שקלים תעיד על חולשה של הדולר ותוביל למהלך ירידות נוסף לכיוון 3.45 שקלים".