ועדת הכלכלה אישרה: סוף לסייגים על תווי השי ברשתות

שתי הבשורות העיקריות שקובע התיקון לחוק, שהגיש ח"כ יוני שטבון, הן שתוקף תווי השי יהיה ל-5 שנים, ושהסכום הנקוב בתווים יהיה אחיד ויינתן למימוש מלא

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את חוק תווי השי. מטרת החוק היא לעשות סדר באותיות הקטנות ולמגר את הסייגים שנכללים כיום במימוש התווים, ובכך להקל את השימוש במתנה הנפוצה ביותר בישראל של מעסיקים לעובדים בתקופת החגים.

שתי הבשורות העיקריות שקובע התיקון לחוק, שהגיש ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי), הן שתוקף תווי השי יהיה ל-5 שנים, ושהסכום הנקוב בתווים יהיה אחיד, כלומר לא עוד מימוש של 90% ברשת המוזלת של מגה (מגה בול) או שופרסל (שופרסל דיל), אלא מימוש מלא לפי שווי התו, בכל הרשתות שמופיעות ברשימה.

התנאים שקבועים בתיקון לחוק הגנת הצרכן בכל הנוגע לתווי השי תקפים לתווים שיונפקו מ-1 ביולי 2014, כך שתווים שמצויים כרגע בידיכם או כאלה שיונפקו עד סוף יוני לא נכללים תחת החוק.

מה אומר החוק?

* תקופת מימוש: לפחות 5 שנים.

* זיכוי: אם רכשתם מוצר באמצעות תו קנייה, ומחירו נמוך משווי התו, בית העסק יחזיר את ההפרש במזומן או בתו קנייה שתנאי המימוש שלו זהים לתו הקנייה שבאמצעותו נעשתה הרכישה. כלומר, לא יינתן זיכוי למימוש רק באותה הרשת כפי שנהוג היום.

* הקץ למגבלות: בית העסק לא יגביל את מימוש תווי הקנייה למימוש בערך כספי נמוך מהערך הנמוך בתו או למימוש על מוצרים מסוימים הנמכרים על-ידו או למימוש במכירה מיוחדת.

* אחידות שווי התו: המימוש בנקודות המכירה יהיה שווה לסכום שנקוב על התו ללא סייגים שקובעות היום הרשתות.

* הגבלות נקודתיות: לשר הכלכלה תינתן הסמכות לקבוע הגבלות נקודתיות אם ישוכנע שהן נחוצות.

"החוק יהרוג את תווי השי"

מדי שנה מונפקים תווי שי המוערכים בשווי של 3 מיליארד שקל, רובם על-ידי שופרסל ומגה. הם כוללים שורה של רשתות למימוש התווים, כשהשימוש הנפוץ ביותר הוא קניות ברשתות המזון.

המצב כיום הוא שמימוש התווים כולל סייגים שמתבררים לעתים רק בנקודת המכירה: החרגת מוצרים (למשל כאלה שנמכרים במבצע), הגבלת סכום המימוש מסך הקנייה, קביעה של מימוש חלקי משווי התו (ברשתות הדיסקאונט) ופקיעת תוקף התווים בטווח של שנתיים בממוצע.

מנפיקי התווים, בלשון מעטה, אינם שבעי-רצון מהתערבות המחוקק. בעבר אמר גורם בענף ל"גלובס" כי קביעת מימוש אחיד בתווי השי יבוא על חשבון הצרכן, שכן מחיר התו למעסיק יעלה, ולפיכך יקבלו העובדים תווי שי בהיקף נמוך יותר. כיום הסבסוד עומד על 15%-17%.

עוד נטען כי רשימת הרשתות שירצו להיכלל בתווים תצומצם, היות וגם הן נושאות בסבסוד, ולטענתן מימוש מלא של תווי השי על מוצרים מוזלים יוביל להעלאת המחירים.

בדיון שנערך בוועדת הכלכלה באוקטובר האחרון סיכמו נציגי מגה ושופרסל כי חוק כזה "יהרוג את תווי השי", וכי "אם יהיו הנחות ללא מגבלות, לא יהיו תווים".

באותו דיון אמר ח"כ שטבון כי "אפשר להמשיך לא לעשות כלום ולתת לצרכנים לעמוד בכל פעם מחדש מול המגבלות, ואפשר גם לקחת את הסיכון, לתקן את מה שמעוות בתווים ולתת לצרכנים את השקיפות שמגיעה להם".

בשופרסל ובמגה בחרו שלא להגיב.