המדינה תתיר אחסון גז בים תטיס למנוע מחסור

משרד התשתיות החליט לאפשר לנובל לערוך ניסוי שיבחן את ההיתכנות של אחסון גז מתמר במאגר המרוקן ברובו ■ מאגר אחסון תפעולי יאפשר לספק את מלוא הביקוש הצפוי לגז במשק ב-2015 ו-2016

מסתמן פתרון שיאפשר לשותפויות תמר לאחסן גז במאגר מארי-B של מיזם ים תטיס. ל"גלובס" נודע כי משרד התשתיות החליט לאפשר לנובל לערוך ניסוי שיבחן את ההיתכנות של אחסון גז מתמר במאגר המרוקן ברובו. הצלחת הניסוי תפתח את הדרך להענקת רישיון אחסון ולהסרת האיום במחסור בגז למשק. בנובל משוכנעים שהפיכת מארי-B למאגר אחסון תפעולי תאפשר לספק את מלוא הביקוש הצפוי לגז במשק ב-2015 ו-2016. בסביבת שר התשתיות סילבן שלום רואים חשיבות רבה בכך שניתן יהיה להבטיח אספקת גז טבעי למפעלי תעשייה בפריפריה ולתחנות כוח מפעליות שעדיין לא חתמו על הסכמי רכישת גז עם תמר או משווקי הגז שלה. לאור שיקולים אלה נוטה משרד התשתיות להגמיש את דרישתו להקמת צינור מאסדת ההפקה של תמר לאשקלון.

המגעים בנושא נקלעו למבוי סתום לפני יותר משנה לאחר שמנהל רשות הגז במשרד התשתיות שוקי שטרן דרש משותפויות תמר להקים את הצינור לאשקלון כתנאי לכך שיקבלו רישיון לאחסון גז במארי-B. בנובל מתנגדים להקמת הצינור, שעלותו מוערכת בכ-1.2 מיליארד שקל, בנימוק שאין צורך בפתרון הנדסי כה יקר כדי להגדיל את תפוקת המאגר.

הצינור, המספק כיום גז מפלטפורמת ההפקה של תמר לתחנת הקבלה החופית באשדוד, שאורכו כ-37.5 ק"מ, מסוגל לספק עד 1 מיליארד רגל מעוקבת (bcf) גז ליום, שהם כ-10 BCM בחישוב שנתי. ב-2016 ייכנסו לפעולה המדחסים שנובל מתקינה בתחנה באשדוד שיגדילו את תפוקת הצינור ב-20%, ל-1.2 bcf ליום. תפוקה כזו עדיין הייתה מביאה למצב של מחסור בגז במשק במשך כ-800 שעות שיא הביקוש בקיץ, מ-2015. הבעיה החריפה בעקבות הדחייה המסתמנת של שנה בחיבור מאגר לוויתן לחוף, עקב העיכובים באישור התוכנית להקמת מתקן קבלה לגז מלוויתן במרכז הארץ. האי ודאות לגבי הגז גרם ליזמים להקפיא תוכניות להסב מפעלי תעשייה להפעלה בגז, אף שמדובר בחיסכון כספי משמעותי ביותר. שלום ציין לאחרונה כדוגמה את מפעל שניב ליד אופקים שחוסך מדי שנה 15 מיליון שקל בזכות המעבר לייצור ממזוט לגז טבעי.

הפיכת מאגר מארי-B לתפעולי תאפשר להגדיל את תפוקת הצינור עד ל-1.5 bcf ליום, ולספק למשק עוד 3 BCM בחישוב שנתי.

אחסון הגז
 אחסון הגז