אתם אשמים

תיקון לפקודת התעבורה יגדיל סמכויות ענישה לשוטרים, בלי משפט

אם נהגתם לאחרונה בכבישי ישראל והרגשתם כמו ברווז במטווח, סביר שהגורם לכך הוא לא התקף של פרנויה. הפילוסופיה של הרגולטור קובעת שהנהג הישראלי הפרוע ושלוח-הרסן הוא הסיבה העיקרית לתאונות הדרכים, ושהדרך המרכזית לטפל בבעיה היא להגביר את האכיפה.

יש כמובן שיטות אחרות, שמקובלות באזורים תרבותיים כמו אירופה וארצות-הברית, כמו חינוך מסיבי של נהגים לנהיגה מתקדמת, להכרת הדינמיקה של הרכב ולהתמודדות עם מצבי חירום, בליווי תמריצים כלכליים מצד המדינה וחברות הביטוח; או השקעה בהתקנת תשתית חכמה בכבישים ישנים ומסוכנים ובשיקומם.

שיטות כאלה עולות למדינה הרבה מאוד כסף. לעומת זאת, אכיפה אגרסיבית מכניסה הרבה כסף.

הציניות של פילוסופיית "הנהג תמיד אשם" זוכה להצלחה מסחררת במסדרונות השלטון, ובחודש שעבר מצאנו אותה, שוב, בהצעת חוק חדשה שמקדם משרד התחבורה תחת הכותרת "רפורמת חקיקה בפקודת התעבורה".

כך, למשל, תחת הפרק "מתן כלי אכיפה נוספים לשוטרים" מצאנו שם הצעות נאורות כמו להרחיב משמעותית את היכולת של שוטר להטיל פסילת רישיון מינהלית לפני משפט על עבירות שלא בוצעו נגד עיניו. מדובר על עבירות "מהתוספת הרביעית", שכוללות בין השאר אי-מתן זכות קדימה, עקיפה מסוכנת, עקיפה בקו לבן וכמובן, איך לא, מהירות מעל 30 קמ"ש בדרך עירונית או 40 קמ"ש בדרך בין עירונית.

ללא ספק אלה עבירות חמורות ומסוכנות, אבל על סמך מה בדיוק יוכל השוטר לפסול רישיון בגינן אם לא נכח במקום וראה אותן מתבצעות? התשובה, אנחנו משערים, היא שהסעיף הזה נועד להכשיר את האפשרות לפסילה באמצעות מערכות אכיפה אלקטרוניות עתידיות, שייפרסו בצורה המונית.

הכול טוב ויפה, אלא שכיום שום מדינה בעולם לא מעניקה למערכות כאלה לגיטימציה להחליף את שיקול-דעתו של שוטר בשר ודם בסיטואציות של עבירות מורכבות, ולפיכך נקבע מלכתחילה בחוק כי סמכות ענישה מרחיקת הלכת כמו שלילת רישיון תינתן רק על עבירות שהשוטר היה עד להן.

מלבד פסילת רישיון, יאפשר התיקון לשוטר גם להשבית כלי רכב של נהג כאשר "ישנו חשד סביר" כי ביצע את העבירות גם אם לא היה עד להן. השבתה של רכב לחודש עד 3 חודשים היא עונש כלכלי שעולה לנהג אלפי שקלים, וכבר היום יכול כל שוטר ישראלי להטיל אותה על מגוון רחב של עבירות עוד לפני משפט. כאשר יתקבל התיקון, סביר להניח שמגרשי ההשבתה יהפכו לאימפריה כלכלית של ממש.

שיא הציניות מגיע בפרק "הקלות לאזרחים", שבו כתוב: "לאור העובדה כי קנסות יש לשלם בתשלום אחד, נהגים רבים מעדיפים להישפט כדי להשיג פריסת קנס. כדי להקל על הנהגים, הרפורמה תאפשר לפרוס את הקנס לתשלומים של מינימום 250 שקל (לכן קנס בגין שימוש בסלולר בנהיגה, העומד על 1,000 שקל, יחולק ל-4 תשלומים על סך 250 שקל)".

הבנתם? כדי להקל. במילים אחרות, אנחנו נפגע בכם כלכלית, בשלט רחוק וללא כל הליך שיפוטי. אבל למה לכם בכלל לערב בזה את בית המשפט? שלמו את הקנס, ונעשה לכם מבצע תשלומים בלי ריבית. רק היום. לנו זה עולה יותר.