העולם הווירטואלי פוגש את מרכז העיר ירושלים

פיתוח ושיווק מרכזי הערים הם אתגר בערים מובילות בעולם ■ גם במרכז העיר ירושלים המטרה סומנה, והפעילות להשגתה עשתה בחודש החולף עוד צעד משמעותי

באסטרטגיה השיווקית הכוללת - המתורגמת למיתוג ולשימוש מיטביים ברשת האינטרנט - קיים משקל רב לתאוצת ההצלחה ולעוצמתה בהתמודדות עם האתגרים בקידום מרכז העיר. בירושלים האתגר גדול בהרבה, בגלל הגודל הפיזי, המבנה הגיאוגרפי, פיזור העסקים בו והיכולת לייצר תוכן, עניין ואופי במתחמי רחוב עירוניים. להבדיל ממרכז עיר, כאשר יזם פותח חנות בקניון, חלק מהאחריות להזרמת לקוחות עובר להנהלת הקניון וכדי לעמוד במשימה תוכלו לפגוש בכל יום הופעת אורח אחרת על בימת הקניון. במרכז העיר הופעות מסוג זה אינן מספיקות כדי לנתב את המבקרים לכל ההיצע והסמטאות.

ההצלחה בפיתוח מרכז עיר תלויה בחשיבות ובמשאבים שהעיר מקצה לטובת העניין, אך לא פחות חשוב שיתוף-הפעולה של בעלי העסקים המקומיים, שהוא אתגר בפני עצמו. כשנשמעת המילה "ועד" האסוציאציה שלנו ישראלית מאוד - נמל אשדוד, חברת החשמל או אולי בנק - אבל גם שדרת השאנז אליזה לא הייתה מה שהיא אם לא היה לה ועד משנת 1860 הפועל לשימור אופיה הנוצץ והפיתוח העסקי.

סיפורי רחוב - חלונות הראווה בפייסבוק

במסגרת פעילות סיפורי רחוב, חנויות מרכז העיר עיצבו חלונות ראווה ייחודיים המשקפים באופן מיטבי את העסק. חלונות הראווה צולמו והוצגו בפייסבוק, בעמוד "I travel Jerusalem". מעבר לכך שמרכז העיר יפה יותר, יותר מ-320 אלף גולשים לקחו חלק בפעילות, צפו בחלונות הראווה, פרגנו באמצעות לייק, תגובות ושיתופים ויצרו שיחה עם גולשים רבים נוספים ברשת - שהניעה לפעולה. להצלחה אבות רבים: קידום המרכיבים הנכונים ויצירת תוכן, עניין ושיתוף-פעולה גובר של בעלי העסקים המקומיים, יחד עם תמיכתה של העירייה באמצעות חברת "עדן" בקידום הפעילות, הביאו

לחשיפה מדויקת ברשת. אמנם, עסק ממוצע במרכז העיר זוכה לחשיפה חודשית של עשרות אלפי עוברים ושבים, אולם העבודה ברשת מאפשרת לבודד את הקהל הפוטנציאלי לעסקים ולזמן לפעילות מסוג זה את קהל היעד התואם את אופי העסקים. 320 לקוחות פוטנציאליים הם משמעותיים לכל בעל עסק. פעילות הרשת יצרה אפקט נרחב של חשיפה, מעורבות, שיח והנעה לפעולה של כמות ואיכות לקוחות פוטנציאליים שהן גבוהות בהרבה מהחשיפה הטבעית.

כל אחד הוא אור קטן וכולנו אור איתן

מעבר לבחירה הנכונה במדיה (מתחם "I travel Jerusalem" בפייסבוק), תרומת שיתוף-הפעולה של בעלי העסקים הייתה משמעותית להצלחה. כשקבוצת עסקים קטנים חושפים את קהל לקוחותיהם זה לזה באופן איכותי, נוצרת צמיחה בכמות הלקוחות עבור כל עסק ובשביעות הרצון שלהם.

שיווק נכון באינטרנט הוא הזדמנות וכר פורה לצמיחת עסקים קטנים/מקומיים. שילוב נכון של תוכן ושיתוף-פעולה בין העסקים יכולים להשפיע משמעותית על צמיחת עסק קטן. כל בעלי העסקים זכו ונהנו מהחשיפה, מהשיח ומהתנועה, וגם הגולשים נהנו למצוא את מרכז העיר המגוון והייחודי של ירושלים במסגרת הפעילות.

הגולשים אהבו את "סיפורי הרחוב" של מרכז העיר ירושלים ובחרו בחלון הראווה של "חומי בוטיק" כאטרקטיבי ביותר. הבוטיק ממוקם במתחם המעצבים של מרכז העיר, פרי יוזמתה של נחמה שקלאר, מחלוצי הסוחרים החדשים באזור, שהקימה את הבוטיק בשנת 2002 כבית למעצבים צעירים.

נראה שהתאגדות נכונה בין בעלי העסקים בעיר, שיתוף-פעולה קבוע, עבודת שיווק ותוכן יצירתיים בעולם הפיזי בשילוב פעילות וירטואלית מותאמת, יצרו עבור מרכז העיר את ההזדמנות הנכונה להתפתח. נראה שאם עיריית ירושלים, באמצעות חברת "עדן" ובשיתוף בעלי העסקים, ימשיכו לייצר עניין ותוכן ולפתח תשתיות רלוונטיות כפי שנעשה עם הרכבת הקלה - זה רק עניין של זמן עד שנוכל למנות את מרכז העיר ירושלים עם מרכזי העיר של בירות העולם המובילות.

* הכותבת היא יועצת בתחומי האסטרטגיה והניהול, מומחית לשימוש אסטרטגי ברשת האינטרנט להשגת מטרות הארגון