תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

עולם קרנות הסל ב-2013: כל השיאים, ההפתעות והטרנדים

מה אפשר ללמוד מהנתונים שכבר פורסמו על השנה שהייתה בתעשיית ה-ETFs הגלובלית

קרנות פנסיה  קרנות גמל קרנות פנסיה  קרנות נאמנות ביטוח ופיננסים / צלם: פוטוס טו גו
קרנות פנסיה קרנות גמל קרנות פנסיה קרנות נאמנות ביטוח ופיננסים / צלם: פוטוס טו גו

מנוע הצמיחה העולמי:

קרנות סל על מניות בשווקים המפותחים

את העליות בשוקי המניות בעולם הובילו בשנה האחרונה השווקים המפותחים. יפן רשמה את התשואה הגבוהה ביותר (59%), אחריה ארה"ב, ואחריהן אירופה, אשר את עיקר העליות רשמה בחצי השנה השני, מאז דווח על יציאת גוש האירו מהמיתון וחזרה לצמיחה חיובית. רוב הכסף בתעשיית קרנות הסל העולמית זרם בשנה האחרונה למניות בארה"ב, כ-140 מיליארד דולר. יתר השווקים גייסו יחד עוד כ-80-90 מיליארד דולר, ומי שבלטה במיוחד הייתה יפן (ראו טבלה).

המגייסת הגדולה:

קרן הסל SPY

תעשיית קרנות הסל בארה"ב צמחה בשנה האחרונה ביותר מ-25% - שיעור הצמיחה הגבוה ביותר מכל מקום אחר וגבוה משיעור הצמיחה הממוצע של שוק קרנות הסל האמריקאי בשנים האחרונות (כ-19%). השוק האמריקאי מרכז כ-75% מתעשיית קרנות הסל העולמית, כך שהמגמות הבולטות בו הופכות בקלות לטרנדים שמובילים את התעשייה כולה. בשנה החולפת משך השוק האמריקאי יותר מ-80% מהכספים שהופנו לקרנות סל בעולם.

קרן הסל הפופולרית ביותר בשנה האחרונה, ברבעון הרביעי, בחודש דצמבר וכמעט בכל טווח זמן שנבחר בשנה האחרונה היא ה-SPY, העוקבת אחר מדד S&P 500. קרן הסל הזו היא הגדולה ביותר בעולם, עם נכסים של 175 מיליארד דולר - כ-10% מכל תעשיית קרנות הסל בארה"ב. אגב, בין 10 קרנות הסל המגייסות ביותר בשנה האחרונה נמצאות לפחות עוד שתי קרנות סל על 500 S&P.

קרנות הסל
 קרנות הסל

המאכזבים:

השווקים המתעוררים

יותר ויותר כספים, שהועברו לשוקי המניות בארה"ב ולשווקים המפותחים האחרים, באו על חשבון שווקים מתעוררים. החשש מההשלכות שעשויות להיות להפסקת תכנית הרכישות של הפד, תנודתיות גדולה של מטבעות, גירעונות גדולים בחלק מהמדינות וצמיחה מאכזבת באחרות הובילו בכל החודשים האחרונים לפדיונות גדולים בקרנות הסל על שווקים מתעוררים ולתשואות מאכזבות. קרן הסל הגדולה ביותר על שווקים מתעוררים, VWO, הניבה ב-2013 תשואה שלילית של 6% ואיבד בשנה האחרונה יותר מ-20% מנכסיה (כ-8 מיליארד דולר) בשל פדיונות. מגמה דומה בלטה גם בקרנות סל אחרות על שווקים מתעוררים, ובמיוחד על ברזיל.

הנעדרות:

קרנות סל על אג"ח

לראשונה זה כמה שנים, ברשימת 10 קרנות הסל המגייסות ביותר של 2013 לא נמצאת אפילו אחת על אג"ח ממשלתיות או קונצרניות. זו תופעה שלא ראינו בשנים האחרונות, והיא נובעת מהחשש כי ברגע שיחל תהליך צמצום רכישות האג"ח, יסתיים תור הזהב של שוקי האג"ח שהגיע לשיאו בחמש השנים האחרונות, על רקע הורדות הריבית האגרסיביות בכל העולם וההרחבות הכמותיות.

הפודה הגדול:

הזהב

2013 שמה קץ לראלי של אחת הסחורות המבוקשות בעולם. אחרי 12 שנה של עליית מחירים, בשנה האחרונה צנח מחיר הזהב ב-28%. המשבר הפיננסי של 2007 הבריח משקיעים רבים לזהב, על רקע חשש כי המדיניות המוניטרית המרחיבה ושמירה על ריביות נמוכות לאורך זמן ממושך יובילו לאינפלציה גבוהה ולשחיקת ערך הנכסים - תופעה שלא התרחשה עד היום. גם כעת ציפיות האינפלציה ברוב השווקים לטווח של עד 10 שנים ממשיכות להיות נמוכות מהממוצע ההיסטורי.

מקרן הסל הגדולה ביותר על הזהב (GLD) נפדו בשנה האחרונה 25 מיליארד דולר. היא הובילה את מגמת הפדיונות כמעט בכל טווחי הזמן בשנה האחרונה. הירידה במחירים והפדיונות הובילו לצניחה של 57% בנכסי קרן הסל הזו בשנה האחרונה. אם ב-2012 היא הייתה קרן הסל השנייה בגודלה בעולם עם נכסים של 72 מיליארד דולר, כיום הוא במקום השמיני עם נכסים של כ-31 מיליארד דולר.

השיאנית:

TAN עם 112%

תחום האנרגיה הסולארית רשם השנה קפיצת מדרגה, לא רק הודות לזינוק במכירות של פאנלים סולאריים וצמיחה של התעשייה, אלא גם הודות לשינויים במדיניות והתפתחויות בכלכלה. הכוונה לשינוי במדיניות של ממשל אובמה לעידוד השימוש באנרגיה אלטרנטיבית; לחזרה לצמיחה של הענף במדינות אירופה; וכן הודות לביקושים גדולים מיפן, שסגרה את כל הכורים הגרעיניים בעקבות האסון בפוקושימה ועושה מאמצים גדולים להרחיב את הפקת האנרגיה ממקורות חדשים.

קרן הסל TAN של חברת גוגנהיים כוללת 31 חברות בעולם, הפועלות במגזר האנרגיה הסולארית. שליש מהחברות במדד הן אמריקאיות (ובהן פירסט סולאר וסאן פאואר) ושליש סיניות (ובהן Yingli, יצרנית הפאנלים הסולאריים הגדולה בעולם).

החידושים וההמצאות:

בשנה החולפת "נולדו" בעולם יותר מ-400 קרנות סל חדשות, והן משכו יחד השקעות בהיקף של יותר מ-230 מיליארד דולר. מספר קרנות הסל בעולם מתקרב ל-5,000. השווקים שמרכזים את רוב הפעילות הם ארה"ב (עם 1,531 קרנות סל), אירופה (2,131) ואסיה פסיפיק (623). הייתם מנחשים שבישראל יש כבר 531 תעודות סל?

***הכותב הוא מנהל מחקר יועצים בהראל פיננסים