מתכננים חופשת סקי? הנה מה שצריך לדעת על הביטוח

מדי חורף נוסעים עשרות אלפי ישראלים לחופשות סקי ■ מהם מרכיבי פוליסת ביטוח נסיעות כללית - ועל מה יש להקפיד ברכישת פוליסה המכסה פציעות סקי?

אזרחי ישראל אוהבים, כך מתברר, לבקר במדינות העולם. ב-2013 נרשמו 4.8 מיליון יציאות של אזרחים ישראלים מגבולות הארץ, ובכך מחזיקה ישראל בשיא עולמי ביחס שבין שיעור היוצאים לחו"ל לבין מספר אזרחיה.

הנוסעים הישראלים מתחלקים בין אלו היוצאים את גבולות המדינה לצורכי עסקים, לטיול קצר, לטיול תרמילאים או לחופשת חורף קרירה. הטור היום מוקדש לאלה האחרונים, עם דגש מיוחד לחובבי ספורט החורף, הלא הוא הסקי.

ביטוח נסיעות הוא פריט חובה לנוסעים לחו"ל, וכרוך ברוב המקרים בעלות זניחה ביחס לעלות הנסיעה כולה, אך הוא קריטי במקרה שנדרשים לממש אותו ולא מכוסים כראוי.

ביטוחי הנסיעות, כמו כל פוליסת ביטוח אחרת בישראל, "מיוצרים" על-ידי חברות הביטוח ומשווקים במגוון דרכים: סוכני ביטוח, קופות-החולים, חברות כרטיסי אשראי או ישירות באמצעות חברות הביטוח.

חשוב להבחין בין פוליסות הנחשבות "מוצר מדף" סטנדרטי - לבין פוליסות הכוללות פתרון לא סטנדרטי, הנובע מאופייה הייחודי של הנסיעה, מטען או כבודה ייחודיים, דרישות יוצאות דופן של המבוטח או מצב רפואי קיים של המבוטח. כל אלה דורשים מציאת פתרון מותאם.

נציין עוד כי רוב הכיסויים הכלולים בביטוח נסיעות לחו"ל הם מסוג שיפוי, כלומר תשלום כנגד הוצאות ישירות הכרוכות בהוצאות רפואיות ואחרות, שנבעו מהמצב שאליו נקלע המבוטח.

פוליסת ביטוח נסיעות מחולקת למספר חלקים:

■ כיסוי הוצאות רפואיות: ההוצאה המשמעותית ביותר שאליה עשוי להזדקק אזרח ישראלי בעת שהותו בחו"ל, היא הוצאה כספית בגין הוצאות רפואיות; בין אם כאלה הנובעות כתוצאה מאשפוז בבית-חולים זר ובין אם כתוצאה מטיפול רפואי שאינו כרוך באשפוז, כגון ביקור אצל רופא או מרשמי תרופות שנדרשו במהלך השהות בחו"ל.

בעת רכישת הפוליסה חשוב לבדוק, כי היא כוללת לא רק הוצאות רפואיות אלא גם כיסוי הוצאות בגין פינוי יבשתי, ימי או אווירי (כולל הטסה רפואית), אם יידרש, כמו גם כיסוי למימון עלויות ליווי והטסה של קרובים ממדרגה ראשונה במהלך תקופת האשפוז.

חשוב לדעת כי ביטוח נסיעות אינו מכסה מצב רפואי קיים של המבוטח טרם נסיעתו או נשים בהריון, אלא אם כן דווח מראש וכוסה בהסכמת חברת הביטוח במסגרת הפוליסה. רוב התביעות של פוליסות אלה הן על כיסוי הוצאות רפואיות, ולכן יש להקפיד על רכישת כיסוי תואם למטרת הנסיעה.

■ כיסוי למטען: פוליסות אלה כוללות כיסוי על המטען. הכיסוי יכול להיות בגין גניבת מטען, ובמקרים מסוימים גם כנגד איחור בהגעת המטען. למי שנושא אתו מחשב נייד ורוצה לבטחו - הדבר כרוך בתוספת מסוימת לעלות הבסיסית של הפוליסה.

רוב הפוליסות כרוכות בתשלום השתתפות עצמית מצד המבוטח במקרה של תביעה. לתרמילאים מומלץ להרחיב את הפוליסה ולרכוש גם כיסויים לאיתור וחילוץ וכן הרחבות שיכסו ספורט אתגרי.

הוצאות נלוות רבות

עשרות אלפי ישראלים נוסעים בחודשי החורף לחופשות סקי, בעיקר לאירופה. כמו בענפי ספורט אתגרי אחרים, גם תאונות סקי נוטות להתרחש. רק באחרונה קראנו על שני מפורסמים שנפצעו בתאונות סקי - נהג מרוצי הפורמולה 1 לשעבר, מיכאל שומאכר; וקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל.

תאונת סקי, כמו כל אירוע רפואי המתרחש במדינה זרה, כרוכה בהוצאות נלוות רבות. במקרה של פגיעה רפואית או גופנית חברת הביטוח תבדוק תחילה את הנסיבות שבהן התרחשה הפגיעה, והאם הן מכוסות במסגרת הפוליסה.

פוליסות ביטוח נסיעות רגילות, כמו גם פוליסות לתרמילאים או כאלה הכוללות הרחבות לספורט אתגרי, אינן מכסות פציעות סקי. לכן, בעת רכישת ביטוח נסיעות נדרשת הרחבה מיוחדת לספורט חורף, הכרוכה בתשלום נוסף, לצורך כיסוי פציעות הנובעות מסקי.

קיימת שונות בין הפוליסות המכסות את ספורט החורף, כמו גם הכיסויים האחרים, אבל קיימים מספר דגשים שעליהם חשוב להקפיד ברכישת כיסוי זה: הראשון, הכיסוי המינימלי למימון הוצאות רפואיות צריך להיות גבוה ולעמוד על כמה מאות אלפי דולרים לפחות; זאת על מנת לממן עלויות כיסוי הוצאות גבוה, המאפיין את הטיפול הרפואי באתרי הסקי המרוחקים.

השני נוגע לציוד. אם אתם לוקחים אתכם ציוד גלישה השייך לכם, דאגו שהוא יכוסה במסגרת הפוליסה.

נסיעה טובה, מהנה ובטוחה!

* הכותב הוא מנהל המטה המקצועי במבטח סימון מקבוצת הביטוח מגדל. אין לראות בסקירה זו ובאמור בה ייעוץ פיננסי ו/או פנסיוני כהגדרתם בחוק. בכל מקרה, בטרם קבלת החלטה יש להיוועץ בבעל הרישיון המתאים.

globes@mvs.co.il