ענת קם השתחררה היום מהכלא: "אני מרגישה מצוין"

קם נידונה ל-3.5 שנים בגין הרשעתה בריגול חמור ■ ועדת השחרורים ניכתה שליש מתקופת המאסר, וכעת היא שוחררה לאחר ריצוי שני שלישים ממאסרה

"‎‎אני מרגישה מצוין" - כך אמרה היום (א') ענת קם עם צאתה מבית הכלא, אחרי שסיימה לרצות מאסר של שנתיים וחודשיים. את פניה של קם קיבל אביה וכן כמה מפגיני ימין שקראו לעברה קריאות גנאי, שקם התעלמה מהן.

קם, שהורשעה במסגרת הסדר טיעון בריגול חמור בשל העברת מסמכים סודיים מרשות צה"ל כחיילת לעיתונאי "הארץ", אורי בלאו, החלה לרצות עונש מאסר של 3.5 שנים בנובמבר 2011.

לפני 10 ימים אישרה ועדת השחרורים של שב"ס את בקשתה של קם לניכוי שליש מתקופת מאסרה. קם נידונה בתחילה ל-4.5 שנות מאסר, אך בערעור לבית המשפט העליון קוצר מאסרה בשנה ל-3.5 שנות מאסר, וכעת היא שוחררה לאחר ריצוי שני שלישים מתקופת מאסרה. ‏

בפברואר 2011 קם הודתה והורשעה, במסגרת הסדר טיעון עם הפרקליטות, בעבירות של ריגול חמור (איסוף, והחזקת ידיעות סודיות) ומסירת ידיעה סודית (משני סעיפי האישום נמחקה הכוונה לפגוע בביטחון המדינה). זאת, משום שהוציאה אלפי מסמכים סודיים מרשות צה"ל בעת שירותה הצבאי בלשכת אלוף פיקוד המרכז בשנים 2005-2007, והעבירה אותם לעיתונאי אורי בלאו, אשר בהתבסס עליהם פירסם סדרת תחקירים ב"הארץ".

‏לפי כתב האישום, קם אספה בתיקייה מיוחדת במחשב שלה, בעת ששירתה כראשת לשכתו של אלוף פיקוד המרכז דאז, יאיר נוה, מסמכים ומצגות סודיים ורגישים, ובסמוך לשחרורה מהצבא העתיקה את המסמכים לשני דיסקים, וזאת "ממניעים אידיאולוגיים ולשם פרסום המסמכים בציבור".

בספטמבר 2008, לאחר שהציעה את המסמכים לעיתונאי "ידיעות אחרונות" יוסי יהושוע, וזה סירב לקבלם, העבירה קם כ-1,500 מסמכים לעיתונאי אורי בלאו מעיתון "הארץ".

בכתב האישום נכתב כי "בעזרת המידע, שנחשף בחלק מהמסמכים שמסרה הנאשמת לבלאו, פירסם בלאו החל מנובמבר 2008 מספר כתבות ב'הארץ'. במעשים המתוארים לעיל אספה קם, החזיקה ומסרה ידיעות סודיות, כשאינה מוסמכת לכך".

באוקטובר 2011 גזר בית המשפט המחוזי בתל-אביב על קם עונש של 4.5 שנות מאסר. השופטים נורית אחיטוב, רענן בן-יוסף ומירי דיסקין קבעו פה-אחד כי "מעשיה של קם מהווים הפרה של כל נורמה ומערכת הבנויה על אמון הדדי, והם ראויים לכל גנאי. מעשיה מצביעים על עיוות פנימי עמוק בתפיסת חובותיו של חייל, סטייה חמורה והפרה של נורמות פליליות מהחמורות ביותר. אם צה"ל לא יוכל לתת אמון בחיילים, הוא לא יוכל לתפקד כצבא סדיר".

קם עירערה כאמור על העונש, באמצעות עו"ד אילן בומבך, לבית המשפט העליון, ובדצמבר 2012 החליטו השופטים לקצר את עונשה ל-3.5 שנות מאסר.

בלאו הועמד לדין באשמה של החזקת ידיעות סודיות על-ידי מי שאינו מוסמך לכך. הוא הורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות, ונגזרו עליו 4 חודשי עבודות שירות.