רונן לוי על עסקי הנון-פוד של אלון רבוע כחול: "בור בלי תחתית"

המכירה של רשת כפר השעשועים לרונן לוי, שבוצעה בתנאים נחותים למוכרת, האירה זרקור על עסקי הנון-פוד של אלון רבוע כחול, שהפסידו 118 מיליון שקל ב-4 שנים ■ לוי: "יכול להיות שדודי ויסמן התעייף; זה תפקיד שוחק"

שנים ספורות אחרי שאלון רבוע כחול החלה ברכישת חברות טקסטיל, כלי בית וצעצועים, במטרה לבנות זרוע חזקה של עסקי נון-פוד ולהיות שחקן משמעותי בתחום, נראה כי החלום הזה הולך ומתנפץ.

אחת העדויות לכך היא העסקה שחתמה באחרונה הקבוצה למכירת השליטה בכפר השעשועים, המחזיקה ברשתות כפר השעשועים והכול בדולר, לרונן לוי.

לוי, נציין, הקים את כפר השעשועים יחד עם אבי כץ. השניים הפכו לשותפים של קבוצת אלון, עד שבקיץ 2010 מכרו את יתרת מניותיהם ויצאו מהחברה.

לפי לוי, באמצעות חברת ריטייל 3000 שבשליטתו, הוא יזרים 12 מיליון שקל לכפר השעשועים בתמורה ל-65% מהמניות. 35% הנותרים יישארו בידי אלון רבוע כחול.

כדי להבין עד כמה התנאים של אלון רבוע כחול נחותים, מספיק להזכיר את הסיכום שאליו הגיעו הצדדים חודשיים קודם לכן, ולפיו לוי יזרים סכום יותר מכפול תמורת המניות - 26 מיליון שקל. אבל לוי, שבינתיים השלים את רכישת אופיס דיפו, פוצץ את המשא-ומתן וחזר אליו עם מתווה חדש. אלון רבוע כחול, שככל הנראה שבעה כבר מהצרות של כפר השעשועים, התרצתה.

בהתייחס לעסקה אומר לוי ל"גלובס": "ראיתי שהשוק חלש, והורדתי את המחיר. היום חצי מדינה על המדף. אני ודודי ויסמן (יו"ר אלון רבוע כחול, א"ח) עשינו את המשא-ומתן בצורה חשאית, ורק אחרי שחתמנו הוא הודיע להנהלה. כשעשיתי את המשא-ומתן עם האנשים שלו, זה לא הסתדר. היום מתחננים שניקח עסקים בחינם רק כדי שנעזור בתזרים".

- מה העסקה אומרת על השווי של כפר השעשועים?

"אתה לא יכול לקבל שווי על חברה שמפסידה כסף עם EBITDA שלילי. אף אחד לא משלם על חברה שמפסידה. החוכמה היא מה עושים עם זה".

- כך הוא לא מבצע מחיקה בדוחות?

"כן. לא תהיה לו מחיקה נוספת".

- ואם הוא לא היה עושה את העסקה?

"הוא היה צריך למחוק הרבה, וזה לא היה נגמר. זה בור בלי תחתית. פה הוא מסיר את האחריות ממנו ומעביר את האחריות אליי. הוא יודע שאנחנו בעלי העסק. הוא יודע שנשכב על הרצפה בשביל להרוויח כסף. בשביל המצב הנתון, הוא עשה עסקה טובה. מה היו האפשרויות? שיבוא מישהו שלא מכיר את החברה ויראה חברה מפסידה? אז למה שישלם? למה שייכנס לזה?".

- הוא הגיע לצומת שבו לא הייתה לו ברירה?

"תקראי לזה איך שאת מבינה. אני עושה עסקים כשזה משתלם. גם באופיס דיפו חושבים שלקחתי יותר מדי סיכונים, אבל אני יודע מה אני עושה".

אם לא די בכך, הרי שהעסקה בין הצדדים מאפשרת ללוי להמיר את התשלום הכספי באמצעות הענקת מניות לאלון רבוע כחול בקבוצת "ריטייל 3000", בשווי של 16 מיליון שקל בתמורה לבעלות מלאה (100%) על כפר השעשועים. האחזקה העיקרית של ריטייל 3000 היא רשת אופיס דיפו, שלוי רכש באחרונה, לאחר שזו קרסה.

ויש עוד דובדבן קטן בעסקה של לוי, והוא ביטול עסקה קודמת שבה רכש לוי לפני כשנה 10% מכפר השעשועים תמורת 4 מיליון שקל - עסקה המשקפת שווי של 40 מיליון שקל לכפר השעשועים - יותר מפי שניים מהשווי המשתקף בעסקה הנוכחית.

- איזה אינטרס היה לויסמן להסכים לביטול העסקה הקודמת?

"כי זו הייתה ההצעה שלי".

ההתחלה הייתה מבטיחה

איך הפכה כפר השעשועים מהבטחה גדולה לעסק כושל? תלוי את מי שואלים. בכנס שהתקיים בסוף השבוע שעבר אמר על כך אבי כץ: "דודי ויסמן קנה עסק והרס אותו. אני אשם?". ויסמן סירב להתייחס לדברים אלה.

מסע הרכישות שביצעה אלון רבוע כחול בתחום הנון-פוד הפך אותה לקבוצה המחזיקה ב-6 רשתות קמעונאיות, הכוללות את כפר השעשועים, הכול בדולר, ד"ר בייבי, ורדינון, נעמן פורצלן וששת, עם מכירות של כחצי מיליארד שקל.

בשנים הראשונות פעילות הנון-פוד של אלון רבוע כחול הייתה מבטיחה ורווחית, אך שנת 2009 הייתה השנה האחרונה שבה קבוצת אלון שבעה נחת מהפעילות. הכנסות הרשתות הסתכמו באותה שנה ב-464 מיליון שקל והניבו רווח תפעולי של 23.2 מיליון שקל. בשנת 2010 חל מהפך, והפעילות החלה להסב הפסדים שרק הלכו והעמיקו. בשנת 2010 הסתכמו ההפסדים ב-19.5 מיליון שקל, ובשנה לאחר מכן הם כמעט הוכפלו.

מהדוחות ניתן ללמוד על חלקה של כפר השעשועים בהפסדים רק ב-3 השנים האחרונות, שבהן הסתכמו הפסדי כפר השעשועים ב-54.1 מיליון שקל. בתקופה זו הסתכמו ההפסדים מנעמן, ורדינון וששת ב-44.1 מיליון שקל.

למעשה, ב-4 השנים האחרונות (לא כולל הרבעון האחרון של 2013) הסתכמו ההפסדים מפעילות הנון-פוד של הקבוצה ב-117.7 מיליון שקל.

עסקת מכירת כפר השעשועים ממתינה לאישורו של הממונה על ההגבלים העסקיים. לכשתושלם, תישאר אלון רבוע כחול עם חברת נעמן גרופ, המחזיקה ברשתות נעמן (51 סניפים) ו-ורדינון (45), ולה פעילות סיטונאית. חברת נעמן מפעילה עדיין 2-3 סניפים של רשת כלי הבית ששת, שייסגרו בקרוב ויסמנו את מחיקתה הסופית של הרשת.

גם בנטרול הפסדי כפר השעשועים, פעילות נעמן גרופ המשיכה להסב הפסדים לקבוצה, ואלה הסתכמו ב-9 החודשים הראשונים של 2013 ב-12.2 מיליון שקל.

לדברי מנכ"ל נעמן גרופ, רביב ברוקמאייר, "אנחנו סוגרים את רשת ששת בגלל ההפסדים הגדולים וחוסר המיקוד האסטרטגי. ששת הסבה הפסדים גדולים ולא יצרה בידול אמיתי, אז אי-אפשר להמשיך לסחוב אותה. בעבר היא כנראה הייתה רשת דיסקאונט לכלי בית וכל מיני דברים, אבל מאז קמו מתחרים, ולא היה לה שום יתרון תחרותי בשרשרת".

בהתייחס להפסדים אומר ברוקמאייר: "רוב ההפסד ב-2013 נבע מפעילותה של רשת ששת. בורדינון היה הפסד קטן, בעיקר כתוצאה מהתגברות התחרות כשפוקס הום וכיתן פתחו סניפים, וכשגולף התנהגו יותר באגרסיביות בחזית המחיר. 2014 תהיה שנת המבחן של נעמן גרופ, אחרי שנסגור את ששת. אבל לפי דעתי, נעמן עשתה את צעדי ההבראה שלה ותהיה בסדר גמור".

במשא-ומתן לקניית שלד בורסאי

עסקת מכירת כפר השעשועים לא מסירה אחריות כוללת מאלון רבוע כחול, מכיוון שהיא ממשיכה להחזיק כאמור, ב-35% מהמניות.

לדברי לוי, "אני יכול, מתי שאני רוצה במהלך השנתיים הקרובות, לתת לאלון מניות סחירות, כי אני מכניס את כל ריטייל 3000 לשלד בורסאי. אני במשא-ומתן עם כמה גורמים בשוק ההון לקנות שלד בורסאי. ויסמן יודע שאני הולך להנפיק. אני מעריך שזה יקרה בחצי השנה הקרובה. אני עכשיו מכין תשקיפים של הכול".

- איך מתמחרים מניות לאלון כשאתה בעצמך אומר שכפר השעשועים לא שווה כלום?

"כי במהלך 2014, ברגע שהשליטה תהיה אצלי, אני אעבוד עם מטה רזה, ונוכל להיות אטרקטיביים ורווחיים. התחייבתי שאם תוך שנתיים אני לא מרוויח 10 מיליון שקל ועדיין לא הנפקתי, ויסמן יוכל לאלץ אותי לקנות ממנו את המניות".

- למה קבוצת אלון לא הצליחה בפעילות הנון-פוד?

"ההנהלה של מגה לא נתנה לזה מספיק חשיבות. כל חטיבה או כל חברה מסתכלת על המספרים של עצמה ולא על המספרים של כולם ביחד. מנהל הסחר העדיף להביא קונטיינר של כלי בית ולהרוויח עוד 10% ולא לקנות מנעמן".

- זה קרה גם בצעצועים?

"זה קרה בכל תחום. בשנתיים האחרונות כפר השעשועים לא מוכרת צעצועים למגה. את יכולה להסביר איך זה יכול להיות? לא מובן. ויסמן רוצה ונותן להם בראש, אבל הבעיה היא שכשזה מגיע לשטח, זה לא מיושם. החלום של ויסמן הוא הסינרגיה. הוא מדבר עם כולם, אבל יש לו הרבה עסקים בארץ ובחו"ל, והוא לא יכול להיות השוטר כל היום".

- זכיינים בכפר השעשועים קונים סחורה לא דרך החברה אלא עצמאית?

"יש כמה זכיינים שקנו ישירות, חלקם באישור וחלקם לא. אני מאמין שעם העברת השליטה אליי, אני לא אתן שזה יקרה יותר. זה כלל ראשון ביני לבין הזכיין".

- פעילות הנון-פוד של רבוע כחול הפסידה 118 מיליון שקל ב-4 שנים. מה זה אומר?

"יכול להיות שהוא (ויסמן, א"ח) התעייף. גם לנהל קונצרן כזה זה שוחק. אני לא הייתי מסוגל לעשות את העבודה שהוא עושה על הקו ארה"ב והארץ. זה קשה".

באלון רבוע כחול סירבו להגיב לדברים.

הפסד של 118 מיליון שקל ב - 4 שנים
 הפסד של 118 מיליון שקל ב - 4 שנים