"אם שטייניץ לא היה מפריע, אינטל הייתה משקיעה בישראל"

שר התמ"ת לשעבר שלום שמחון טוען שאינו מתגעגע לפוליטיקה אך מבקר את יורשו במשרד, בנט, ומאשים את שר האוצר לשעבר בעניין השקעת הענק שהוחמצה לשכת שטייניץ: "למאמציו בנושא היו שותפים בכירי המשרד"

שר הכלכלה, נפתלי בנט, אוהב לדבר על חזונו להפיכת החדשנות הישראלית למגדלור שיאיר לגויים, ולקודמו בתפקיד, שלום שמחון, יש מה להגיד על כך: "הכול סיסמאות, אבל אני לא מדבר לגופו של אדם. אני לא תוקף את בנט. אני רק אומר שאי אפשר לשמור את הצלחות העבר לאורך זמן. איזה מכתשים-אגן, טבע או שטראוס חדשים נבנו כאן?".

כמובן שהשאלה הזו תקפה גם לעת כהונתו כשר התמ"ת. כיום, בתפקידו כיו"ר תאגיד חדש למחזור פסולת אלקטרונית מ.א.י (מחזור אלקטרוניקה לישראל), שמחון נשמע יותר כפריק של סביבה, ולפוליטיקה הוא לא מתגעגע. כביטוי לכך הוא אומר שבשנה האחרונה הגיע לירושלים רק שלוש פעמים, באף אחת מהן רגליו לא דרכו במשכן הכנסת.

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה השבוע את התקנות לטיפול סביבתי בציוד חשמלי, אלקטרוני וסוללות והתאגיד מ.א.י הוא אחד משני התאגידים שהוכרו עד כה בידי המשרד להגנת הסביבה. בקרוב המשרד ידון בבקשה לקבל הכרה של לפחות 5 תאגידים נוספים. "החוק לא מגביל את מספר החברות שיקבלו רישיון, ואני לא חושב שיש כאן מקום להרבה חברות. לדעתי יש כאן מקום ל-3 חברות שיעסקו בעניין. תחרות עושה טוב למשק, אבל גם לה יש כללים. אתה לא רוצה שרק חברה אחת תעסוק בתחום מסוים, אבל צריך שהתחרות לא תהיה פרועה".

לצד מ.א.י, קיבלה גם חברת אקומיוניטי את ההכרה של המשרד להגנת הסביבה. על פי הערכות, בישראל יש 130 אלף טונה של פסולת ציוד אלקטרוני וחשמלי. חוק המחזור שעל בסיסו הוקמו שתי החברות ייכנס לתוקף בעוד חודש וכבר השנה יידרשו היבואנים ויצרני ציוד זה לעמוד ביעד מחזור של 15% מהפסולת האלקטרונית. יעד המחזור יעלה בהדרגה עד 2021 ל-50%. המחזור הנרחב של הפסולת האלקטרונית אמור בעיקר לשנות את המצב הקיים שבו פסולת זו מוטמנת בקרקע ומזהמת אותה.

"הפעילות של מ.א.י בתחום הזה לא תהפוך את הבעלים של החברה לטייקונים, אולי תאפשר להם לחיות טוב יותר. אבל אין לי ספק שאנחנו עומדים להוביל כאן את המהפכה הסביבתית המשמעותית ביותר של השנים האחרונות", מצהיר שמחון. "יש לנו כבר תשתיות מחזור מגובשות. מבחינתנו כל מפעלי המחזור הקיימים הם פרטנרים לגיטימיים. יש לנו מודל טוב, שמאפשר תהליך מחזור זול יותר מזה שמוצע בידי אחרים".

המנכ"לים של מ.א.י הם דן הלמן, לשעבר מנהל קרנות הנאמנות של הלמן אלדובי, ואמנון שחרור, איש היי-טק. הלמן העריך את שוק המחזור של הפסולת האלקטרונית ב-50-60 מיליון שקל לשנה. הסכום שישלמו יבואנים ויצרנים לחברה שאיתה יבחרו להתקשר ייקבע בהתאם להיקף פעילותה. הוא העריך שיבואנים גדולים ישלמו בשנה כמה מיליוני שקלים בתמורה להסברה, איסוף וטיפול בפסולת. את מיון הפסולת יעשו אנשים בעלי מוגבלויות מחברת המשקם.

גם בזמן ששמחון מסתגל לג'וב חדש וירוק ונשמע כפעיל סביבתי מבטן ומלידה, ניכר שאינו מסוגל להסתפק רק בישיבה על הטריבונה: "כשבאתי למשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה הציעו לי לשנות את שמו למשרד הכלכלה. יכולתי להיות פופוליסט ולקבל את ההצעה, אבל אני אדם של סמלים. במדינה שאין בה שר תעשייה, יש בעיה. אתה רוצה להוריד מכס ולהרחיב את היבוא - תוריד. אתה רוצה לעשות מהפיכה - תעשה. אבל למטבע יש גם צד נוסף: תשקיע בתעשייה, תפתח אותה. לצערי אין השקעה בתעשייה". גורמים במשרד הכלכלה אמרו בהתייחס לדברים אלה כי עוד בתקופת שמחון, הומלץ למשרד לשנות את שמו במסגרת מיתוגו מחדש, ועל שירות זה המשרד שילם.

בזמן ששמחון טוען כי בתקופתו נאבק למען מטרות אלו, בסביבתו של השר בנט יש הרומזים על ירושה בעייתית שקיבל עם כניסתו למשרד לפני כ-10 חודשים. הורדת המכס למען הרחבת היבוא אינה המצאה של בנט; עוד בתקופת כהונתו של שמחון, המליץ מנכ"ל משרדו שרון קדמי על הרחבת היבוא כהליך שיוביל להורדת יוקר המחיה.

"כדי להוריד את יוקר המחיה צריך לעשות צעדים דרקוניים שאני לא בטוח שכבר ניתן לעשות", אומר שמחון. "מי יכול לבוא ולהקים מחלבה, משחטה או מכון תערובת כאן, כשהממשלה משנה את המדיניות שלה בכל בוקר מחדש?". ובינתיים, צמרת משרד הכלכלה בראשות בנט שוקדת על גיבוש המהלך שאולי יהיה בכוחו לפתות את אינטל להשקעה ארוכת טווח בישראל.

בתקופתו של שמחון כשר התמ"ת, ישראל דווקא החמיצה את אחת ההשקעות המשמעותיות של הענקית האמריקאית - לאחר שהאחרונה בחרה להקים מפעל באירלנד, ולא להשקיע בהרחבת המפעל הקיים בקריית גת: "אם בנט ירצה מאוד - הוא יביא לכאן את ההשקעה הבאה של אינטל. בתקופתי, אם שר האוצר הקודם (יובל שטייניץ - י.א) לא היה מפריע לי - אינטל הייתה עושה את ההשקעה שלה בארץ, ולא באירלנד. כבר סגרתי עם אינטל, אפילו על הקמת מפעל הרכבות בבית שאן. מקסין (פסברג, מנכ"לי ת אינטל ישראל - י.א) היא מלאכית, ומולי אדן (נשיא אינטל ישראל - י.א) הוא מלח הארץ. הם אוהבים את ישראל וישראל חשובה להם, ועדיין - יש לחברה הזו שיקולים כלכליים טבעיים. כאן לא היו מוכנים לקבל החלטות בזמן אמת, באירלנד כן קיבלו החלטות מהירות והציעו מענקים יותר טובים - ואינטל החליטה ללכת לשם. השורה התחתונה היא כסף".

גורמים במשרד הכלכלה הגיבו לדברי שמחון: "אנו מעריכים את השר לשעבר ומפאת כבודו לא נתייחס". מלשכת שטייניץ נמסר: "שטייניץ יזם פנייה לאינטל כדי להקים מפעל נוסף בבית שאן, והודיע לחברה שאם תבקש מענק או סיוע להרחבת המפעל בקרית גת, ידרוש בתמורה לפתוח מפעל בבית שאן ובאינטל הסכימו לשקול את העניין. למאמציו בנושא היו שותפים בכירי האוצר במסגרת מהלכיו לסייע לפריפריה ולבית שאן בפרט".