אל תצפו לשינוי גדול

שתי הודעות מספרות על החברה בעידן פוסט באלמר וגייטס

שתי ידיעות שפורסמו בסוךף השבוע שעבר בנוגע למיקרוסופט, מסמנות את הפנים החדשות של החברה. הראשונה כמובן נוגעת לספקולציה בנוגע למינויו/קידומו של סאטיה נדאלה (Satya Nadella) למנכ"ל החברה הבא. הידיעה השנייה טכנולוגית בעיקרה, מיקרוסופט הודיעה על הצטרפות לקבוצת המחשוב הפתוח שיזמה פייסבוק, ובמסגרתו תספק בחינם, כקוד פתוח, את התכנון של שרתיה שנמצאים בחוות השרתים הגדולות.

מלבד הסמיכות הכרונולוגית אין קשר בין שתי ההודעות, אבל הן משקפות את תדמיתה של מיקרוסופט בעידן שאחרי באלמר (ויתכן שגם גייטס): שחקנית מובילה באספקת תשתיות מחשוב ארגוניות ואנדרדוג מבחינת הבחירה של המשתמש הסופי. השינוי בסגמנטים בהם מדווחת החברה, תומך במגמה הזו, עם כ-52% מההכנסות ו-65% מהרווחיות הגולמית שמגיעים מהמרחב הארגוני ברבעון הרביעי של 2013, שכולל את ההכנסות ממכירת מערכות ה-Windows למשתמשים הסופיים בארגוניים.

למרות השינוי בתדמית, אל תצפו לשינויים גדולים במיקרוסופט של נדאלה. אחרי 22 שנים בחברה, הוא לא יביא איתו מהפכות.

השינוי יגיע מהמיקוד. את תקופתו כמנהל בכיר במיקרוסופט עשה נדאלה מהצד של התשתיות. הז'רגון שעשוי להוביל אותו לכס המנכ"ל כולל מונחים כגון מחשוב ענן, ניצולת שרתים, Big Data, סביבות פיתוח ארגוניות ועוד. הוא לא ישכח את זה, להיפך.

בספטמבר 2011, ערב ההכרזה על ה-Windows 8, כאשר היה ברור שמשהו במכונה של מיקרוסופט חורק, התבטא סטיב באלמר לגבי הצורך לשינוי קיצוני: "אם באמצעות ה-Windows 8 אנחנו בונים מחדש את הדימוי של ה-Windows, אנחנו גם בתהליך לבניית הדימוי של מיקרוסופט". מספר שבועות לאחר מכן, במסגרת ביקור בישראל, התראיין נדאלה ל"גלובס" ופירשן את הכוונה של הבוס: "מה שסטיב התכוון אליו הוא תחום השרתים ובסיס הנתונים. אנחנו עוברים שינוי מהותי בפעילות מערכות ההפעלה שלנו וזו בניית התדמית של מיקרוסופט מחדש".

מיקרוסופט של נאדלה תחשוב על ההזדמנויות בדרך אחרת. היכולות שעומדות כבר תקופה ארוכה מאחורי הקלעים, מתחת לבינג ול-Office 365, יקבלו מיקום יותר בולט בקו הראשון של האסטרטגיה. סימן השאלה הגדול הוא לגבי יכולות הניהול שלו. האם הוא יוכל להתוות את הדרך לכיבוש מחדש של המשתמשים, היכן שמיקרוסופט, מנסה למתג את עצמה מחדש? או שלפחות יוכל לתת מספיק חבל למנהל אחר שיעשה זאת?

לנדאלה יש גם היסטוריה עם הפעילות בישראל. כחלק מהתפקיד האחרון הוא היה אחראי על מרכז הפיתוח הישראלי שבראשו עומד יורם יעקובי. הוא מכיר היטב את הפעילות ואת המנהלים, מה שעשוי להיות יתרון בקפיצה קדימה שהם מעוניינים לבצע. במבט מבחוץ קשה לשפוט. בשנים האלו לא היה שינוי מהותי לרעה בפעילות כאן, אך מצד שני מספר העובדים במרכז המקומי נשאר פחות או יותר סביב ה-600.