UBS: "הזדמנות כניסה לשוק"; מהם הסקטורים המומלצים?

מארק אנדרסן, האחראי על הקצאת הנכסים בתיקי ההשקעות ובקרנות של UBS, הגיע לישראל: "בחודשים האחרונים המשקיעים התחילו להיכנס למניות יותר ויותר, ועכשיו יש עצבנות"

ביקורו בישראל של מארק אנדרסן (Andersen), ראש תחום הקצאת הנכסים ב-UBS Wealth Management, "נפל" בדיוק על הימים הסוערים בשוקי ההון הגלובליים. מדדים מובילים, כדוגמת המדד היפני ניקיי 225, רשמו ירידות חדות, ובשערי החליפין נרשמה תנודתיות. "בימים כאלה, כשהשווקים נופלים, יש לנו הרבה מאוד פגישות ושיחות עם לקוחות", הוא אומר בראיון ל"גלובס". "יש לנו כ-150 אנליסטים ברחבי העולם. אנחנו מדברים עם האנליסטים שבארה"ב, אחר כך נפתח המסחר באסיה והמדד היפני נופל ב-3%, מדברים עם האנליסטים באסיה, ומוציאים עדכון ללקוחות ובו מסבירים למה זה קורה".

- ומה ההסבר?

"בששת החודשים האחרונים השווקים היו מאוד חזקים. יש השפעה פסיכולוגית. אם לפני המשבר הכלכלי המזומן היווה כ-15% מתיק ההשקעות, היום הוא מגיע לכ-30%. בחודשים האחרונים התחילו להיכנס לשוק יותר ויותר, ועכשיו יש עצבנות בשווקים, שגם היא משפיעה. בחודשים האחרונים הייתה אופטימיות בקרב המשקיעים, וכשהגיע נתון מאקרו חלש מארה"ב, זה עורר הרבה סימני שאלה".

- אז מה כדאי לעשות היום?

"לדעתנו זאת הזדמנות כניסה לשוק, ואנחנו נוטים לכיוון ארה"ב ואירופה. עם זאת, בטווח הקצר הירידות עלולות להימשך. כמשקיע, אתה צריך להחליט האם אתה מעריך שהצמיחה תהיה חזקה או שהיא תיחלש. אנחנו מעריכים שהיא תהיה חזקה: בארה"ב כ-3%, ובמבט עולמי - 2014 תהיה השנה הטובה ביותר מבחינת צמיחה זה 3-4 שנים".

אנדרסן אחראי על קביעת הקצאת הנכסים בתיקי ההשקעות של היועצים והקרנות של UBS. הוא גם חלק מוועדת ההשקעות הגלובלית של UBS. מטרת ביקורו של אנדרסן בישראל היא פגישות עם לקוחות מישראל, הן פרטיים והן מוסדיים.

"בשנים האחרונות ראינו בארה"ב de-leverage, הקטנה של החוב וחזרה לצמיחה", אומר אנדרסן. "בארה"ב זה היה במעורבות ממשלתית, ובאירופה גם הממשלות וגם הצרכנים המקומיים הוציאו הרבה פחות כסף, כך שהחוב ירד משמעותית והיום חוזרים לצמיחה. אנחנו צופים צמיחה של סביב 1% באירופה, הרבה יותר טוב מהשנים הקודמות שהיו שנות מיתון".

- משבר החוב באירופה כבר מאחורינו?

"אנחנו מאמינים שהמשבר עבר. שיעורי האבטלה אמנם גבוהים מאוד, אבל במגמת שיפור. בשנתיים-שלוש האחרונות ראינו מגמה של עצירת הביקושים באירופה. אם אני עובד בספרד, השכר שלי יורד ויש אי-ודאות בנוגע להמשך התעסוקה שלי - עדיף לי לחסוך ולא להוציא כסף; נוצר מצב של ירידה ברכישות של מוצרים בני-קיימא. לעומת זאת, עכשיו החברות באירופה כבר לא מפטרות, ויש כאלו שגם מגייסות, כך שיכולה להיווצר השפעה של 'ספירלה' גם על הביקוש. מובן שיש מדינות באירופה, כמו שוויץ או בריטניה, ששם המצב טוב מאוד".

- מה דעתך על המצב בישראל?

"כמישהו שמביט מבחוץ, וכמי שמנהל פורטפוליו השקעות גלובלי, אני מניח שהיה יכול להיות נחמד למשקיעים אם ישראל הייתה בשיעור גבוה יותר מהתיק, כי היא השיגה צמיחה יפה, שיעור האבטלה נמוך והאינפלציה יציבה, כך שישראל מצליחה. אני מעריך שהמצב הזה יימשך גם בשנת 2014. לישראל חשוב ששותפי הסחר המרכזיים שלה, שהם ארה"ב ומדינות אירופה, 'יעבדו' היטב. אנו מעריכים שכך יהיה ב-2014 ותהיה לכך השפעה חיובית על ישראל".

"גורמים מעיקים בשערי החליפין"

המטבעות בחלק מהשווקים המתעוררים עלו לאחרונה לכותרות, על רקע הצניחה בשעריהם ביחס לדולר האמריקאי. לאחר שהשווקים המתעוררים רשמו תשואות נאות במשך זמן מה, המשקיעים החלו להסיט מהם כספים, וירידות במטבעות הובילו חלק מהבנקים המרכזיים להשתמש בנשק הריבית.

לדוגמה, נרשמו העלאות ריבית דרמטיות בטורקיה ובדרום אפריקה. ברקע ישנו ה-Tapering - צמצום תוכנית רכישות האג"ח של הבנק המרכזי (Fed) בארה"ב.

"יש כמה גורמים שמעיקים על המשקיעים בתחום שערי החליפין", אומר אנדרסן. "השווקים המתעוררים, כגון ברזיל, דרום אפריקה, אינדונזיה וטורקיה, היו בפוקוס, וה-tapering שהשפיע על תשואות האג"ח היה שלילי למטבעות השווקים האלה. זה נכון, אבל אני חושב שהסוגיה המרכזית היא אחרת. ברזיל הציגה נתוני מאקרו חלשים מאוד ביחס לצפוי, כך גם רוסיה, ובטורקיה יש סוגיות שקשורות לצמיחה. יש הרבה מדינות עם גירעון בחשבון השוטף במאזן המסחרי, כי הן מייבאות יותר ממה שהן מייצאות. המטבע נופל, המנגנון נכון, אבל הבנקים המרכזיים רוצים לשלוט ולהגביל את הירידה".

- מה הצפי שלך בנושא העלאות הריבית בעולם?

"בשווקים המתעוררים סביר שזה יימשך. השאלה הגדולה קשורה לכך שכשהצמיחה חלשה רוצים ריבית נמוכה, אך מצד שני רוצים להגן על המטבע עם ריבית גבוהה. אם המטבע יורד קצת, זה טוב ליצוא, אבל הבנקים המרכזיים לא ירצו ירידות חדות במטבעות, ולכן אני מצפה להעלאות ריבית".

- ובשווקים המפותחים?

"ההערכה שלנו היא שלקראת אמצע 2015 נראה העלאות ריבית בארה"ב ובבריטניה. בבריטניה שיעור הצמיחה טוב; בעבר אמרו שם שלא יעלו ריבית לפני שהאבטלה תרד מתחת ל-7%, וכבר היום היא ב-7.1%. כלכלת בריטניה חזקה ולכן אנחנו קונים פאונדים".

- מה צפוי לאירו?

לדעתנו שער החליפין אירו-דולר יישאר דומה לרמות הנוכחיות. כל עוד ארה"ב צמחה ואירופה הייתה חלשה, כולם רכשו דולרים. היום הצמיחה באירופה משתפרת וזה מסייע לאירו. במדינות דרום אירופה יש שיפור משמעותי במאזן המסחרי, כי הן מייצאות יותר, וגרמניה תמיד הייתה 'מכונת יצוא'".

מומלצים: פיננסים, תעשייה ו-IT

לפני כמה שבועות פרסם UBS תחזית והמלצות השקעה ל-2014. אנדרסן היה ממנסחי המסמך הארוך, שבו הומלץ על אג"ח קונצרניות בדירוג גבוה ומח"מ קצר, אג"ח High-Yield ומניות בארה"ב ובאירופה. האם לאור המצב הנוכחי בשווקים השתנה משהו בהנחות היסוד ובהמלצות ל-2014?

"אנחנו מניחים ששיעורי הצמיחה בשווקים המתעוררים יהיו נמוכים יותר מהצפי. ביתר הדברים אין שינוי. אירופה פחות 'רועדת', הביקושים בארה"ב עולים, יפן חזקה, לכן השוק נראה סולידי ואנחנו קונים מניות".

- מהם הסקטורים המומלצים?

"זה מונע מכך שהכלכלה העולמית מתאוששת: המגזר הפיננסי, כי הריביות עולות וכי ערך הנכסים עולה; המגזר התעשייתי, לאור הצמיחה הגלובלית והמחזוריות; וה-IT, בשל צפי לעלייה בהוצאות ההוניות".